VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Mr.Bubblehead på april 07, 2013, 16:43:37 pm



Tittel: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Mr.Bubbleheadapril 07, 2013, 16:43:37 pm
Buggy`n til kjærringa skal til godkjenning hos biltilsynet etter 6år i dvale.
I den forbindelse lurer jeg på om noen sitter på papirer hva man kan få godkjent av
dekk.. Har i dag 225/70-15 bak og 165-15 foran.
Er en 66modell hvis det har noe og si. Papirene ligger på tilsynet så jeg er ikke sikker på hva den var godkjent med
i Sverige.

Kent


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Gubben til Tullaapril 07, 2013, 22:55:47 pm
Den er ene og alene godkjent med den dimensjon som står i Svenske vognkort ifølge regelverket for importert ombygd kjøretøy. >:(


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Mr.Bubbleheadapril 08, 2013, 07:52:34 am
Den er grei, men hvis det ikke står noe om dim. Hva blir godkjent i Norge?
Kjenner en som har 345 bak og 205 foran. Og det er godkjent...

K


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Andersen VW56april 08, 2013, 09:58:39 am
Om du husker det svenske registreringsnummeret så skriv det inn her så får du opp hva den var godkjent med i Sverige om den ikke er blitt fjernet fra listene når den ble solgt hit til Norge.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Gubben til Tullaapril 08, 2013, 22:18:42 pm
Om det ikke står noe dimensjon i svenske vognkort så går de ut ifra orginal dimensjon på boble i 1966.Det mener jeg og huske er 5,60-15. Du får ikke godkjent noe annet i vognkortet,men du kan kjøre på hvilken dimensjon du vil sålenge du holder deg innenfor 5% +- av orginal rulleomkrets.Det trenger nemelig ikke godkjennes.Det var det svaret jeg fikk fra biltilsynet angående fruens lille 67 modell.Den er registrert med 5,60-15.Men biltilsynet mente at og kjøre med 225/50-15 forran og 285/40-15 bak på 7 og 9 tommers ATS felger var greit og lovelig uten og ha det i vognkortet.
Som de sa at det er lovelig og kjøre med,men ulovelig og få det godkjent i vognkortet.Norske nisselover på sitt beste.


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Dewilapril 09, 2013, 07:38:12 am
Man har heller ikke lov til å endre sporvidde/innpress mer enn 7,5mm på hver side...

Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak.


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Gubben til Tullaapril 09, 2013, 21:26:24 pm
Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak. 
 
 
 
Jo det kan man.


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Hulkenapril 09, 2013, 21:31:58 pm
Sikker?

6. Bytte av dekk/felg 
6. 0. Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 
6. 1. Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
    a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. 
     
6. 2. Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. 


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Dewilapril 09, 2013, 22:11:44 pm
Man kan heller ikke ha rulleomkrets som er  -5% foran og +5% bak. 
 
 
 
Jo det kan man.
Mye man kan, jeg kan også kjøre for fort, fremdeles ikke lov.

les 6.1 H over her ;-)

Fordelen er at vi kjører med gamle biler og går på eldre kjøretøyforskrift.
Du må gjerne finne hjul/dekk i den gamle forskriften og poste den her.


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Gubben til Tullaapril 09, 2013, 22:50:56 pm
jeg fikk besked fra biltilsynet at man godt kunne ha -5% forran og +5% bak siden man på begge aksler holdt seg innenfor 5% og i eldre forskrifter heter det at hjul på samme aksel skal ha TILNERMET samme egenskaper og dimensjon.Det står ikke noe dær sa de om at det skal være samme på fremaksel og bakaksel.


Tittel: Sv: Forskjellig dekkdim foran/bak. Hva er godkjent.?
Skrevet av: Dewilapril 09, 2013, 23:22:25 pm
Godt det er litt forskjellig regler ute og går. Skal se i boka for Periodisk kjøretøykontroll, der er det mulig det står noe annet igjen.

Kom inn på denne saken da jeg skulle handle dekk til den japanske folkevogna mi som er en 77' corolla. Der har jeg to dekk foran som er ca -5% og to bak som er ca +5% men også forskjellig bredde.

Disse reglene er ikke lette. Den gamle forskriften de fleste av boblene skal følge er jo helt klart "best" for oss med sans for modifikasjoner.

Ved PKK skal også dekk og felg stemme overens med tallene i STRO-boka.
Der står det blant annet hvilken bredde man har lov å ha på dekk i forhold til felgbredde.