Tittel: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: N F på april 10, 2013, 12:54:13 pm Må kjøpe nytt kjøleblikk til en 1600 motor som skal sitte i en 67 splittbuss. Ønsker å bytte til 1914cc sylindre etterhvert og kommer da til å trenge litt ekstra kjøling. I tillegg ønsker jeg å sette på to doble 44 weber gassere, så jeg ønsker å ha litt ekstra plass, hvis det lar seg gjøre. Jeg har lest at Porschekjøling bare er tull (dårligere kjøling på to av sylindrene og suger hestekrefter), så derfor tenker jeg på de forskjellige typene "normale" viftehus som finnes. Kunne det være en idé å kjøpe dette kittet her og så sette på en type 4 oljekjøler?
http://vwparts.aircooled.net/SCAT-36hp-VW-Doghouse-Fan-Shroud-Kits-p/scat-doghouse-fan-shroud-kit.htm For meg så ser det ut til å være litt enklere å komme til gasserne enn på det originale viftehuset som er litt breiere? Er klar over at type 4 oljekjølingen er litt større så det må gjøres litt modifiseringer på "doghouse", er dette mye jobb, eller er det en ting som det er greit å kjøpe samtidig med resten av kjøleblikket? Må jeg ha ekstern oljekjøling i tillegg til dette når jeg har 1914 sylindre? Er snakk om vanlig kjøring med denne bilen, ikke banekjøring. Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: cato® på april 10, 2013, 23:42:44 pm Jeg har evt. en splitter ny type 4 oljekjøler til 400.-
Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: N F på april 11, 2013, 11:43:01 am Her er en ganske grei forklaring på hvordan dette gjøres, men jeg er bare usikker på om det er nødvendig med 1914 sats. Blir det for varmt??:
http://www.aircooledvwaddiction.com/modules.php?name=News&file=article&sid=66 Også er kanskje ikke krom versjonen den beste å jobbe med hvis jeg skal kutte og sveise på den for å få dette til å passe. Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: Roy Grelland på april 11, 2013, 11:48:46 am for det første, styr unna chrome-kina-sakene De passer dårlig, og er ikke akkurat det beste for å lede bort varme. Er en grunn til at kjøleblekkene er mattsvarte fra fabrikk.
For det andre er det umulig å svare på om en 1915 blir varmere enn en 1600. Det kommer an på så veldig mye annet, ikke minst høyrefoten, men alt som kompresjon, kamvalg, topper, eksos, ikke minst tuning spiller inn, så det er umulig å gi et generelt svar på dette. Jeg har kjørt min 1835 med litt modda 043 topper og w110 kam og 9.5:! i komp. både en sesong helt uten oljekjøler men med Porsche kjøling, og de siste to årene med std type 1 uten noe mer enn vanlig type 1 kjøler i doghouse, og eneste jeg merket var at med porsche-kjølinga så ble det varmt i køkjøring men etter landeveien var det ikke noe problem. Type 1 med std kjøler i doghouse var ikke noe problem, og jeg har ganske tung høyrefot. Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: N F på april 11, 2013, 12:17:13 pm Hmm, høres jo ut som det ikke burde være noe problem da nei. Skal bli en turbil, så blir nok for det meste rolig kjøring i 80-100 uten for mye pådrag. Er jo begrenset hvor bra kjøreegenskaper man får på en type 2 med originalt hjuloppheng :P.
Takk for svar! Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: Einic på april 11, 2013, 13:42:43 pm Original kjølekapsling for nyere 1600 kjøler nok best. (Store kjølevifta og den store oljekjøleren)
Allle blikk må være på plass, full flow oljefilter, og termostatventil for ekstern oljekjøler. (En ekstra olkjekjøler er nok lurt) Chrome kjøleblikk reflekterer varmen og gjør motoren varmere. Matt svart lakk kjøler best. Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: Kjell Roar på april 12, 2013, 23:29:02 pm Har t.o.m. hørt at det hjelper å lakkere sylindrene sorte, for bedre kjøling.
Tittel: Sv: Kjøling & kjøleblikk for 1914 motor Skrevet av: fantstein på april 14, 2013, 16:06:14 pm Tvilsomt at lakkering vil gi nå kjølende effekt. Ha det reint og med alt av blekk på. og husk den der pakningen i mellom motor og motorrom. Har en slik sak i bussen min selv om jeg ønsker meg større olje sump.Trur ikke det ville skadet med noen liter ekstra olje på motoren og en større sump under får jo og en kjølende virkning. Noe som helt sikkert ikke gjør ting dårligere.
|