VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ThomasN på april 14, 2013, 18:38:04 pm



Tittel: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ThomasNapril 14, 2013, 18:38:04 pm
Jeg har en 2.1 WBX med motorkode DJ og digijet hjerne og det jeg lurer på om jeg kan får effektøkning med en singel 40mm weber eller må jeg ha en større, 2 stk. eller svarer det seg ikkje med forgasser på en slik motor?

Thomas


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: tmatreapril 14, 2013, 20:31:52 pm

Innsprutet på WBX fungerer jo fint det...enkelt er det også
Men turtallsperre på 5500 er ikke så kult - tenna i rattet når det bråstopper   >:(

Du kan bytte krystallet i hjernen for å flytte turtalsperren litt
Org sitter det ca 7,3 MHz krystall, bytter du til 8.3 flyttes turtallsperren til ca 6200
Merket ikke noe andre konsekvenser på den jeg testet dette
- ja en må lodde...

Krystallet ser slik ut: (ikke teksten nei, men fysisk ser det slik ut)
(https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/medium/7450000-01.jpg)
Og det kan en bestille fra for eksempel elfa
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20166&pageSize=10&filterClause=COL_2%253D7.3728%2520MHz

Eller bygg megasquirt :-) så kan du styre alt selv


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: ThomasNapril 15, 2013, 03:58:03 am
Ja en slik krystall har jeg allerede :D men har noen erfaring om ka oppsett med forgasser som er best? Denne må gå fort! ;D takk takk :)


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: ThomasNapril 15, 2013, 07:35:34 am
Ops, såg eg har lest litt feil.. Forgasser stod de jo ingenting om :P leste litt om megasquiert, virker som om de er veldig plug and play på en wbx. Dyrt var de heller ikkje, eller kommer ann på ka eg velge :) har du noen erfaring me forskjellige MS? Vil ha en som er turtallshissige, er til bruk på bane :)
Fant denne og har lest litt at dette er ett bra utgangspunkt;
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_42&products_id=149



Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: Erlend / bug66april 15, 2013, 08:38:10 am
Hvor høyt opp i turtall skal du?

Husk at det er hydrauliske løftere  i motoren, og de gir seg vel litt opp i registeret?


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: ThomasNapril 15, 2013, 13:18:42 pm
De svarer seg vell ikkje me så møkje meir enn 6200 omdr, hvornår slutter løfterene å funke da?


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: ThomasNapril 15, 2013, 16:03:22 pm
Men med bytte til mekaniske løftere og annen kam så kan eg vell få høyere turtall? Jeg har til dags dato Engle 120 kam og hydrauliske løftere Så eg kan vell ikkje komme høyere enn 6500rpm før løfterene svikter?

Feks. disse løfterne som tåler 9000 rpm med en bigfoot kam: http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1537
Er det noe annet som vil svikte på motoren då? 9000 rpm er jo gaaanske heftig spør du meg  :D

Men når jeg bytter en slik krystall så øker jeg MHz i krystallen, så teoretisk så kan jeg "fjerne" turtallsperren med å bytte i en krystall som harn veldig mye høyere MHz enn den som står i. Si jeg har en 8,3 MHz nå også bytter jeg i en som er 30MHz (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=74-512-55&toc=20166) går det ann? Eller tuller jeg til noe annet då?


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: tmatreapril 15, 2013, 19:04:35 pm
Jeg har ingen erfaring med å kjøre annet en org kam sammen med WBX innsprutet.
Har startet opp en AC 1915 / Engle 130 motor med dette sprutet montert men Ingen road test enda.
Rocky Jennings og Buildabiggerboxer på shoptalkforums har noe erfaring mener jeg - men det meste er nok for bruk i Buss
Les/søk her:
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=37&sid=743caad5b824d2d9fbdc1ed37f62b52e

Mulig Knasten også har noen erfaringer fra gammelt?

Hvor smertegrensen for "overklokking" går vet jeg ikke, men 30MHz kan du gleme :-)

For race ville jeg nok vurdert ITB's for NA motor sammen med Megasquirt eller annet programerbart sprut
Enten bygge noe selv fra motorsykkel deler billig fra e-bay
Eller kjøpe ferdig fra http://www.vwspeedshop.com /  http://www.cbperformance.com

Men det er da flere som har gode resultater med dobble gassere også :-)

Editert første linken som var feil



Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: ThomasNapril 15, 2013, 19:42:43 pm
Tror den første linken din er feil, men skal kikke litt inne på forumet der.
Va mener du med overklokking? Er det når løfterne begynner å flyte? Kjenner vell det på motoren at den ikke har mer å gi  :) Jeg tenkte å bare flytte turtallsperren til 9000 omdr så lipper jeg megasquirt eller andre systemer, vil jeg tru  ::)
Hva motor er ITB's for NA for noe? Aldri hørt om det..  :P eller er de wankel motor? Wankel blir uansett for dyrt.. Men kanskje seinere, det er veldig rått med wankel  ;D

Men datasprut virker fristende  :D


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: G.Dapril 15, 2013, 22:30:14 pm
Hadde 2 doble Dellorto på en org. wbx i boble for ca.16-17 år siden. Gikk greit den, men var ikke noen turtallsmotor...Prøvde ikke denne med org. innsprut så har ikke noe referanse der.


Tittel: Sv: WBX med singel forgasser
Skrevet av: Roy Grellandapril 15, 2013, 23:50:24 pm
Tror den første linken din er feil, men skal kikke litt inne på forumet der.
Va mener du med overklokking? Er det når løfterne begynner å flyte? Kjenner vell det på motoren at den ikke har mer å gi  :) Jeg tenkte å bare flytte turtallsperren til 9000 omdr så lipper jeg megasquirt eller andre systemer, vil jeg tru  ::)
Hva motor er ITB's for NA for noe? Aldri hørt om det..  :P eller er de wankel motor? Wankel blir uansett for dyrt.. Men kanskje seinere, det er veldig rått med wankel  ;D

Men datasprut virker fristende  :D

Tror du må bruke litt mer tid på å lese deg opp ;)

Overklokking er når du setter opp hastigheten på klokka på originalsprutet. Dersom turtallssperra er på 6200 rpm originalt, og du øker klokkefrekvensen med 10% øker denne turtallssperra med de samme 10%. Sprutet skjønner jo ikke at tida går litt fortere... Men du kan bare øke denne hastigheten en visss mengde før andre deler av elektronikken ikke henger med lenger. Og det originale sprutet er jo ikke veldig programmerbart...

Megasquirt er gøy, men det er verken billig eller plug and play... Søk litt på mine prosjekter (både i Grellands Ghia og i den siste oxyboxer-tråden min) så ser du at det er ganske mye som skal til. Men som sagt moro.

ITB er forkortelse for individual Throttle Bodies, eller individuelle spjellhus, på norsk.

NA er Naturally Aspirated, eller sugemotor på norsk, dvs uten turbo eller kompressor.

Som sagt søk her inne og ikke minst på Engine Management-området på www.shoptalkforums.com, så får du veldig mye bra info fra folk som faktisk har testet en del forskjellig


Lykke til :)


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ThomasNapril 16, 2013, 11:37:05 am
Tusen takk for tips og hjelp til forståelse! :) nå må eg nok lesa litt meir rundt omkring ;)


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: Dewilapril 17, 2013, 22:59:47 pm
Sitter det ikke mekanisk turtallsperre på motorene også? Ikke lengesiden plukket jeg opp en wbx fordeler. Der satt det en mekanisk turtallsperre med fjær på rotoren.
Er det to sperrer på wbx?


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: tmatreapril 17, 2013, 23:45:50 pm
Sitter det ikke mekanisk turtallsperre på motorene også? Ikke lengesiden plukket jeg opp en wbx fordeler. Der satt det en mekanisk turtallsperre med fjær på rotoren.
Er det to sperrer på wbx?

Stemmer, den kutter tenning dersom en har en slik rotor, husker ikke nøyaktig turtall men det er litt før fuel cut..
Å fjerne den "sperra" er enkelt da


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: Dewilapril 18, 2013, 07:38:08 am
Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 ;D


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ThomasNapril 18, 2013, 23:03:30 pm
Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 ;D

Er de jeg skal nå, bare med 009 fordelar og to doble 44 :D


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: Dewilapril 19, 2013, 14:35:24 pm
Blir knall ;D


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ædolfjuli 22, 2013, 19:03:47 pm
Bare å fjerne sprutet, demontere sperra i fordelern og montere to doble 40 eller 44 ;D

Er de jeg skal nå, bare med 009 fordelar og to doble 44 :D
hallo mister:-)
 fikk du prøvd detta oppsettet,litt spent her :-)


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ThomasNjuli 24, 2013, 05:35:38 am
heilu :)
Nei eg har vore opptatt med alt aen enn dette, men planen er å få bygget slik motor gjennom høst/vinteren! Delene ligger klare, må bare begynne.. Er veldig spent sjøl ;-)


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: ThomasNoktober 14, 2013, 10:24:57 am
Da er motoren bygget, bruksområdet blir på en blicross bane. Oppsett med to doble 44mm fajs forgassere og 1:25 vippearmer. Det er ikkje blitt skikkelig testet, men det gjekk veldig fort opp over veien hima! :D Eg beholder også wbx fordeler på og det virket veldig bra, har også hørt at den har bedre tenningskurve enn 009 fordeler.


Tittel: Sv: Vi bytter til: Øke turtall og effekt på WBX
Skrevet av: Der_Butzelmannoktober 17, 2013, 14:37:17 pm
Da er motoren bygget, bruksområdet blir på en blicross bane. Oppsett med to doble 44mm fajs forgassere og 1:25 vippearmer. Det er ikkje blitt skikkelig testet, men det gjekk veldig fort opp over veien hima! :D Eg beholder også wbx fordeler på og det virket veldig bra, har også hørt at den har bedre tenningskurve enn 009 fordeler.

Sleng gjerne ut noen bilder eller video av breisladding e.l ;D

-Arild-