Tittel: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Bj?rn på april 25, 2013, 22:50:12 pm Er det vanlig å kjøre uten termostat og kjøleblekket under støtstengene på trimmede motorer?
Får nemlig ikke plass pga at eksosen min er mye smalere og ligger nærmere støtstangrøra enn orginal, så får ikke på kjøleblekka på uten kraftig mod. Ene J-tuben treffer også rett på termostaten.. - Bjørn Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Kjell Roar på april 25, 2013, 23:24:17 pm Bytt eksosanlegg. Riktig kjøling, dvs temperaturregulering er viktig, spesielt ved trimming.
Termostat og blekk er for at motoren skal leve lengst mulig. Hvis du liker å overhale motoren oftere, kjør uten. Men motoren vil skjeldnere/skjeldent ha riktig/optimal temperatur. Det fører til større slitasje. Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Erlend / bug66 på april 25, 2013, 23:35:59 pm Jeg kjører uten thermostat og det som følger med der.
Blikkene kan du trimme flesket av, ved å slipe innsøkket større. Jeg driver å tester nå uten blikket nederst, men har vel egentlig ikke konkludert med noe enda Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Bj?rn på april 26, 2013, 00:05:53 am Erlend; Har du låst spjelda i åpen posisjon i viftehuset, eller er spjelda fjernet?
Får lage meg noen egne blekk og prøve det under toppene tror jeg ;) Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Erlend / bug66 på april 26, 2013, 00:34:38 am Erlend; Har du låst spjelda i åpen posisjon i viftehuset, eller er spjelda fjernet? Får lage meg noen egne blekk og prøve det under tror jeg ;) Nytt rundt viftehus så ingen spjeld. Justering sv org blikk under tar 5 min med vinkelsliperen og en tykk slipeskive. Jeg ha sikkert slipt bort 5cm for å få plass til eksosen... Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Roy Grelland på april 26, 2013, 11:12:05 am Dette er en gjenganger...
Har du hørt om noen som trimmer vannkjølte biler hvor man i det hele tatt spør om man skal ta bort termostaten? Mitt klare råd er å beholde disse flapsene med termostaten tilkoplet, de er viktige i forhold til å oppnå og beholde riktig temperatur på motoren din, og som det sies, SPESIELT med trimmet motor... Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Erlend / bug66 på april 26, 2013, 11:19:17 am Dette er en gjenganger... Har du hørt om noen som trimmer vannkjølte biler hvor man i det hele tatt spør om man skal ta bort termostaten? Mitt klare råd er å beholde disse flapsene med termostaten tilkoplet, de er viktige i forhold til å oppnå og beholde riktig temperatur på motoren din, og som det sies, SPESIELT med trimmet motor... De fleste merged header eksosene har ikke plass til termostat.. Og om det er plass så går de så tett innpå at strålevarmen tuller med varmen som kommer fra motoren. Jeg har iallefall ikke hatt noe trøbbel med å fjerne termostaten. Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: BP 73 på april 26, 2013, 13:02:54 pm jeg har heller ikke termostat eller spjell på en 1835. går bra uten problemer fra april til oktober. trimma motorer blir også varmere i topper og eksos pga. höyere komp. i hellas og sör europa blir termostat og spjell fjernet på standard motorer også.
Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: GamleNydal på april 26, 2013, 17:08:06 pm Hva slags tempraturer kommer olja deres opp i da? Jeg har hatt 1835 og har nå en 1680. På begge disse har jeg kjørt uten termostat og klaffer i viftehuset. I begge tilfeller så kommer olja opp i høye temraturer(100+) ved litt pådrag over tid, f.eks 100km/t på motorvei om sommeren. All luft kanaliseres jo til toppene og ikke gjennom oljekjøleren. Min neste motor skal ha alt av blekk.
Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Bj?rn på mai 04, 2013, 23:00:27 pm Termostaten og spjeld i viftehus er kuttet ut, men lagde meg ett par blekk til under toppene. De ligger ca 1 cm under støtstengene, og 0,5 cm over eksosen så det er ikke så mye klaring..
Skal sette på tempmåler i bunnplugg, så har jeg i alle fall litt oversikt ;) Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: volkswagen1302 på mai 05, 2013, 18:51:19 pm i mitt hue skal det ikke ha noe å si om du fjerner termostaten, den åpner jo kun når motoren blir for varm sånn at bilen få mer kjøling. så lenge spjella blir satt i åpen stilling, da får du jo bare max kjøling hele tiden og det må jo være bra spesielt på trimma motorer som blir mye varmere.
Tittel: Sv: Kjøleblekk og termostat Skrevet av: Kjell Roar på mai 05, 2013, 20:26:24 pm i mitt hue skal det ikke ha noe å si om du fjerner termostaten, den åpner jo kun når motoren blir for varm sånn at bilen få mer kjøling. så lenge spjella blir satt i åpen stilling, da får du jo bare max kjøling hele tiden og det må jo være bra spesielt på trimma motorer som blir mye varmere. Ikke bra hvis du ikke oppnår driftstemperatur. Og driftstemperaturen oppnår du seinere når du kjører uten termostat = mer slitasje når driftstemperatur ikke er nådd, og lengre tid før motoren "tåler" å bli dengt. |