Tittel: T2 lader ikke mm. Skrevet av: himmelrock på juni 11, 2008, 21:29:37 pm Har hatt flere problemer i det siste (her nede i Italiens land) ;)
-Oppdaget først lekkasje i bensinrøret til tanken (skvulpet over i svinger osv). Har bestilt nye gummideler til dette. -Bilen lugger og drar dårlig på lavt turtall når den er kald. Trodde dette kunne ha noe med fukt i bensintanken pga. utetthet (pkt. over) -Skifter stift og bilen blir værre enn noen gang. Lugger kraftig og dør på tomgang når den er kald. Må virkelig pumpe gassen veldig i lave gir for ikke stoppe all trafikken bak meg... -Så tilslutt sluttet bilen å lade. Har sett etter og bøstene er helt kurrante. Mekaniker sier jeg må bytte til nytt deksel, eller hele sulamitten (hva heter det på norsk...). Han har også problemer med å få løs delene.. Noen erfarne som ser noen sammenhenger eller klare årsaker/løsninger? Hva koster de aktuelle delene? Hva koster en ny/brukt dynamo f.eks? Hjelp... :( Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: EspenX på juni 11, 2008, 23:56:54 pm Hvis du skiftet stift og det ble værre, er du sikker på at stiften er riktig justert? Bayen min lugget, dro dårlig og døde på tomgang fordi stiftåpningen var litt for stor. Åpningen skal være 040 mm hvis jeg husker riktig.
Når det gjelder at bilen slutta å lade, her er bare et skudd i mørket, men sjekk at vifteremmen ikke er for løs (så den slipper) eller at den ikke er for stram (og har ødelagt dynamo'n). Men det kan vel være en million andre grunner til akkurat det... Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: matton på juni 21, 2008, 11:12:02 am Ville prøvd å bytte laderegulatoren.. den var gåen på min buggy. skiftet det meste før jeg byttet den. vart som en ny bil etterpå
Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: RZR-Andy på juni 22, 2008, 11:07:15 am En T2 kan jo være så mangt - hvilken årsmodell og motortype har du? Regner med det er luftkjølt?
Rykkete gange låter som tenningsrelatert, evt. i kombinasjon med forgasser/bensintilførsel. Bytt fordelerlokk og rotor, gjerne også plugger/kabler om disse er gamle. Dette er slitedeler. Vakuumslanger er et hyppig problem på type4 (motorer som har to forgassere), så jeg ville tatt en sjekk på dette i samme anledning. Tette dyser i forgassere kan lage mye krøll med påfølgende ubalanse, gir store utslag på en boxermotor. Men det kan også være at en god skvett med kondensfjerner kan hjelpe deg aller Hvis den ikke lader, hvordan merker du dette? Har du målt? Batteri som synger på siste verset kan lure mange til å bytte alt av ladedeler - uten at problemet løser seg likevel. Få evt. sjekket batteriet. Deretter laderegulator. Hvis børstene er ok kan det hende det er dynamoen som er sliten. Om ankeret er slitt ned i dynamoen er det nok enklest å bytte til en ny eller du kan levere den inn til et elektroverksted som kan overhale den. Finnes vel mange muligheter i Italia? Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: himmelrock på juli 17, 2008, 09:22:59 am Takk for alle gode tips :)
Har skiftet alternator (fordeler heter det visst på norsk...) og bilen lader igjen! Dyrt, men, men... Har også fått ordnet bensinrøret. Justerte stiften fra 0,45 til 0,4 og den lugger mye mindre, men synes den dør ut i motbakkene. Dette med plugger/kabler kan også være en god ide PS! det er en T2 1976 modell, 1600cc det er snakk om Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: TomR på juli 17, 2008, 11:18:07 am Alternator er dynamo :) Sjekk tanken din - eller silen der - om det ligger mye gørr der så kan det være restriktivt når du trenger det lille ekstra ...
Takk for alle gode tips :) Har skiftet alternator (fordeler heter det visst på norsk...) og bilen lader igjen! Dyrt, men, men... Har også fått ordnet bensinrøret. Justerte stiften fra 0,45 til 0,4 og den lugger mye mindre, men synes den dør ut i motbakkene. Dette med plugger/kabler kan også være en god ide PS! det er en T2 1976 modell, 1600cc det er snakk om Tittel: Sv: T2 lader ikke mm. Skrevet av: himmelrock på juli 21, 2008, 09:08:45 am Hmmm, skulle vel ha sjekket den silen når jeg var ute med motoren da??? Nå er det kanskje for sent/vanskelig å komme til... (det ble forresten dyrt dette med bensinrøret. Mekanikeren brukte 10 arbeidstimer...)
Bilen går nå veldig bra både på flata og i oppoverbakker forresten :) Kan ligge i 110 på motorveien, men foretrekker 80-90 da den skikkelige go' lyden kommer 8) |