Tittel: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på mai 09, 2013, 15:45:20 pm Begynner å bli lei. Cab fra 1978, California, med injection motor. Går på tomgang når den er kald, men blir kvalt hvis du gir på. Den kommer jo varmere den blir, men nå har det begynt å klikke noe jævlig i den uniten som sitter mellom luftfilter og injecion. En grå metall boks. Det smeller inne i den. Det er heller ikke noe drag i bilen i bakker og lavt turtall. Det er denne lektronikke, da!!
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Andersen Racing på mai 09, 2013, 18:34:31 pm hei
det er vel luftmengemåleren? se om det er noe no på den Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på mai 10, 2013, 09:49:40 am Se om det er hva for noe på den? no?
Takk for tips! Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Andersen Racing på mai 10, 2013, 16:45:15 pm Hei
se om det står noe fabrikat og evt serienummer på den Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på mai 11, 2013, 16:09:15 pm Nå står bilen på et VW verksted som jeg foreløpig ikke vil si navnet på. Har betalt 3200 uten at det er blitt bedre. Nå skal de ta kontakt med en spesialist på Frysja på mandag for å få tak i data. Men de gir seg ikke...det skal de ha.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på mai 12, 2013, 12:04:27 pm hei det er vel luftmengemåleren? se om det er noe no på den Kunne du fortalt pensjonisten hvor denne sitter? evt et bilde? Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på mai 12, 2013, 12:08:49 pm Det er nok den grå kladden som sitter mellom luftfilteret og injection. Den som det klikker noe jævlig i når jeg forsøker å gi på når motoren er kald. Nå står bilen på et ikke navngitt verksted, så jeg får ikke lett etter noe serienummer.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på mai 13, 2013, 15:42:09 pm Da har bilverkstedet lokalisert noen injection dyser som er løse. Det er blitt brukt silikon for å feste dem og derfor falsk lust fra flere kanter. Delene kommer om 2 uker og da røyk caben på 17. mai. Synd, men neste år...........!! :-) Pensjonisten
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 10, 2013, 13:31:41 pm Er det noen som har peiling på verksted i Nord Tyskland som kan ta en skikkelig service på T1, cab 1978 med injection??
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på juni 10, 2013, 15:51:55 pm Er det noen som har peiling på verksted i Nord Tyskland som kan ta en skikkelig service på T1, cab 1978 med injection?? Fint om noen kan hjelpe her! Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: JFP på juni 10, 2013, 21:11:41 pm Har du prøvd å spørre folket www.thesamba.com? Hjelpsomme.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Roy Grelland på juni 10, 2013, 21:58:14 pm er også en på shoptalkforums.com som kaller seg raygreenwood. Han har ofte mye gode innspill om original-sprut har jeg sett. Kan jo sende ham en forespørsel om han har noen gode ideer.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 11, 2013, 21:25:06 pm Ingen som har en direkte kobling til et verksted i Nord Tyskland?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 13, 2013, 19:09:37 pm Noen som har peiling på verksted ved Kiel?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Der_Butzelmann på juni 14, 2013, 20:25:35 pm Hei.
Har desverre lite kjennskaper i Nord Tyskland, men i Düsseldorf og omegn er det et par som har peiling, bla.a Gerd Weiser. Mvh Arild Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på juni 15, 2013, 23:21:28 pm Kanskje et verksted med kompetanse på andre 70-talls tyske biler her til lands kan hjelpe? Tips mottas....
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på juni 15, 2013, 23:45:00 pm har dere kontrollert bensintrykk under drift??
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: JS på juni 16, 2013, 00:16:50 am Ingen som har en direkte kobling til et verksted i Nord Tyskland? Hør med Peter på CSP. Han vet garantert. Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 17, 2013, 16:29:52 pm Turen går til Berlin på tirsdag og jeg har flere kontakter der. Har gitt opp her hjemme, men caben gikk fram og tilbake til Tvedestrand i helgen, så det er når den er kald og på lavt turtall den fusker.
Takk for all oppmerksomhet. Rapport kommer når jeg er hjemme igjen. Pensjonisten Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: JFP på juni 17, 2013, 18:09:09 pm Har liggende en original FI elektrisk bensinpumpe (VDO). Hvis det er problemet og du trenger, si fra. Lykke til.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 18, 2013, 23:21:00 pm Takk for tilbudet.
Nå har jeg fått tilbakemelding fra et VW-verksted i Berlin som trekker seg fra jobben da du til slutt forstod at dette er en injection motor. Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: 1303SS på juni 18, 2013, 23:40:25 pm Kan være feil på tempføler som sitter i venstre topplokk sitter og en tempføler i luftmassemåleren(den grå kladden det klikker i)dette må måles og feilsøkes på.det som klikker i den grå boksen er vel bare spjeldet som slår opp og igjenn.Er vel ikke så mange bosch bilelektroverksteder igjenn men ville sjekka med ett sånn.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på juni 19, 2013, 00:14:00 am Pensjonisten bor vel ikke svært langt unna Oppegård Elektro-Diesel. Kanskje prøve der...
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: rofferen på juni 21, 2013, 23:11:12 pm prøvd og bygge om til forgasser selv om det ikke er orginalt
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 22, 2013, 00:47:11 am Nå har Oppegård Bil funnet at det er lite strøm på 2 av pluggledningene, så det er kanskje noe der?!
Jeg hadde peila meg inn på "Frankys-Käfergarage.de i Berlin, men han svarte idag at han er på ferie til 15.7. Flaks igjen. Men jeg drar til Berlin. Kommer tilbake med bilder og brev til bladet. God sommer! Pensjonisten Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: RuneA på juni 22, 2013, 00:57:13 am Hei.
Når skal du nedover? Jeg er på buss-tur, og ikke umulig at jeg har kommet meg ned der når gubben er hjemme fra ferie. Rune Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juni 22, 2013, 16:00:34 pm Kielfergen 25.6 kl 14. I Berlin 26. - ca 29. eller 30.6. Stralsund 30.-2.7. Så er det hjemover via Danmark og kanskje en ferge hjem.
Dag Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på juli 04, 2013, 20:14:23 pm 115 mil uten problemer! Den skyter i potta og fusker fælt når han er kald, men så går det greit. Kan det være kaldstart dysa?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på juli 04, 2013, 20:19:46 pm Hadde byttet den kanskje? Koster vel ikke allverden.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: 1303SS på juli 05, 2013, 07:10:33 am Kallstartdysa er bare med når du vrir på starteren.Det kan hende den lekker men du får ikke de symptomene da.Er mulig falsk luft eller mager blanding som er problemet.Kan da være en temp.føler som ikke er helt med eller kabelbrudd til en av dem.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: tmatre på juli 05, 2013, 13:38:24 pm Tror jeg ville sjekket head temp senore først, koster ikke mer en $20
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=BOS%2D0%2D280%2D130%2D012 Jeg vet ikke hvordan karakteristikken er på denne, men om du kobler den av kan det være at du lurer hjerne til å tro det er KALDT og dermed gir mer bensin (chocke funksjon). Om den da går greit har du i alle fall utelukket en del Det er airflow meter på denne.. og den kan være problemer med.. Står en del om hva som er sjekket og justert på de overhalte aircooled.net selger - og hva som typisk "herjes med" for å "fikse feil" http://vwparts.aircooled.net/Air-Flow-Meter-Rebuilt-1975-79-VW-Beetle-and-SB-p/043-906-301x-0280200006.htm Det er denne som benyttes som motor (kjøletemp) sensor for ECU å vite om den trenger kaldstart/chocke funksjon (Den i luftmengde måleren benyttes for å justere blanding etter luft temperatur - Kaldere luft>mer bensin) Tett bensin filter, tett sil i tank eller feil på bensintrykk regulator- > Lavt bensintrykk? Ser den har samme regulator som WBX, og da mener jeg det er 2.5bar grunntrykk Knasten har foreslått å sjekke trykket alle rede ser jeg... Burde fusket om den var varm også om det er problemer med bensintrykk eller lutmengde måler... men om det bare er "lit ute av spekk" kanskje? Eller at "klaffen" i mengdemåler er litt treg, og at det kommer seg når det blir varme i motorrommet? Da den har vært på veksted må en regne med at de har sjekket vakum slanger, slik at den får den fortening den skal ha? Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 18, 2013, 12:25:52 pm Tirsdag skal den inn til Oppegård Bilelektro. Der er det en tysker som mente at det kunne de gjøre noe med. Spenningen stiger igjen!! ::)
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 23, 2013, 15:35:29 pm Da har bilen vært hos Ødegården Auto, Trollåsen. Der fant Hugo (tysk) ut at det er noe som på tysk heter "Zusatzluftregler" som ikke funker. Den skal være åpen når motoren er kald og lukkes helt når den er varm, etter ca 5 min. Han trodde at han hadde fått reparert denne, men det hadde han ikke. Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i denne? Ikke Hot Shop. Ikke Unneberg. Ikke Viker.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Kjell Roar på august 23, 2013, 16:03:54 pm Vil tippe at USA er mer på nett med deler til denne.
Evt er VW Classic Parts stedet (VW egen avdeling for gamle "utgåtte" deler), tror du kan bestille direkte,eller en VW-forhandler kan gjøre det: http://www.vw-classicparts.de/e_content.pl?src=e_cp_index Lykke til! :) Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: tmatre på august 23, 2013, 17:32:08 pm Er vel tomgang regulator/varmkjøring regulator den ofte kalles...
Eller "auxillary air regulator" Jeg mener en her i Sør Rogaland klubben også manglet denne og fant ut via delenummer at samme Bosch del var brukt også på noe tyske GM greier...Var vist greit å skaffe Sender deg en PM med hans kontakt info Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: SveinT på august 23, 2013, 19:32:28 pm En kjapp liten Googling ga litt resultat. I følge denne tråden litt ned på siden er Bosch nummeret antagelig 0 280 140 101
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=322593 Dessverre har ikke Bosch laget denne siden 2005, men 0 280 140 164 skal gjøre samme nytten i følge denne siden: http://www.germansupply.com/home/customer/home.php?cat=300&page=6 (http://www.germansupply.com/home/image.php?productid=17129) Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 23, 2013, 21:15:55 pm Den ser helt lik ut, men nå er det en på vei fra USA til 950 kr.
Takk til alle for engasjement!! Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 24, 2013, 12:42:52 pm Og så røyk gasswiren!! Hot Shop har vel en sånn, eller kanskje Viker'n?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: BP 73 på august 24, 2013, 21:11:44 pm har flere gasswirer jeg Dag, bare ring før du kommer. ;) tlf 99599148
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Kjell Roar på august 25, 2013, 14:32:19 pm Og så røyk gasswiren!! Hot Shop har vel en sånn, eller kanskje Viker'n? Er nøden stor, skjøtes den med en sukkerbit (ta av plasten) hvis den har ryki i overgangen mellom wiren og pinnen ved forgasseren. Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 25, 2013, 14:39:46 pm Tror nok det blir en foreløpig løsning. Den er røket foran ved pedalen, akkurat der wiren går inn i den kladden som festes til pedalen. Lodde, sveise, borre ut og klemme sammen?? Sukkerbit?
Gode forslag? Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 26, 2013, 14:51:27 pm Da har jeg fått skjøtt den med en sukkerbit og det ser bra ut. MEN!! Etter 2 timer med forsøk å å tre den gjennom forfra og bakfra (ingen kommentarer!) så har jeg kommet på en masse ord jeg trodde jeg hadde glemt. Forfra så stopper den når jeg har 30 cm igjen. Bakfra går den helt igjennom, men kommer ikke ut framme ved pedalen. Til slutt trakk jeg ut den plastslangen som den går inni, men det hjalp heller ikke! Hva er trikset??
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: raaen på august 26, 2013, 16:32:33 pm jekk opp bilen på venstre side bak, skru av bakhjul, ta vekk strømpa som gassvire går i mellom bunnplate å motor, tre vaier fra gasspedal å bakover
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 26, 2013, 17:11:02 pm Flott, men hva med den plaststrømpa jeg har dratt ut? Den bør vel være med?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 28, 2013, 15:27:17 pm Da har jeg ligget under bilen en time, men ser ikke nok til å finne hvor wiren skal. Nå har jeg grini meg til en time på grava på min gamle arbeidsplass Motorsenteret i morgen, så kanskje det blir Harrytur likevel.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 29, 2013, 20:27:55 pm Gasswiren er på plass. Koblet den sammen med klemme og laget en løkke ved pedalen. Så har jeg fått en "Auxillary Air Regulator" fra USA, levert på døra til avtalt tid. 5 dager!! Den er montert og jeg må vente til motoren er kald. Følg med...........no vert det spanande! Forts. i morgen.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: TrettenNullTo på august 29, 2013, 20:34:45 pm Vi krysser fingerne. ;)
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på august 29, 2013, 20:40:57 pm Hold oss oppdatert!
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 30, 2013, 14:50:15 pm Det ante meg.
DEN MALER SOM EN KATT FRA FØRSTE TENNINGS SLAG!! Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Lowlife på august 30, 2013, 19:52:03 pm Drita bra! Grattis!
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Squareback på august 30, 2013, 22:39:11 pm Flott! Et godt eksempel på at dette forumet virker!
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 31, 2013, 00:24:40 am Det er helt sprøtt at det er 1227 som har lest dette!!
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på august 31, 2013, 23:51:24 pm Harryturen til Tuksfors gikk fint helt til Mysen på hjemveien. Der glapp koblingen på gasswiren. U.t. fjernet en kobling og brukte bare sukkerbiten og da gikk det bedre enn på lenge. Må sjekke dette i morgen, men ny gasswire er på vei fra USA.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på september 11, 2013, 15:39:19 pm Er det en lur måte å koble den nye og gamle wiren sammen og dra den nye gjennom? Det er gjenger på den "pinnen" som kobles på gasseren og bare wire foran. Dette skal kobles sammen. Tape? Det kan ikke bygge for mye for da går den ikke gjennom.
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på september 14, 2013, 22:50:18 pm Er det ingen som kan hjelpe meg med gode råd her??
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: raaen på september 14, 2013, 23:27:25 pm Er det ingen som kan hjelpe meg med gode råd her?? skal bare være å tre rett i mellom, bare ta vekk strømpa mellom motor å kaross, så er det bbare å tre. Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på september 15, 2013, 12:15:31 pm Den gamle wiren ligger der uten den kladden som festes til pedalen. Bare wiren. Den kladden som skal hele veien gjennom er det gjenger på. (1978 mod) Kan jeg tape de to sammen og dytte og dra forsiktig slik at den nye følger hele veien gjennom? Eller er dette litt for Petter Smart og latskap?
Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: JTWE på september 15, 2013, 19:55:44 pm Normalt kan man dytte den nye wiren fra pedalsettet og hele veien bak. Det kan knipe på føringen mellom bunnpanne og viftehus, så dra denne ut, tre wiren helt gjennom, og så før wire gjennom viftehus før du setter strømpen innpå endene sine.
Er det at gjengene er trange inni røret som du har problemer med? Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på september 16, 2013, 08:59:56 am Bra. Nei, det er bare det at jeg kløna så veldig sist at jeg lurte på gode triks før jeg prøver med den nye wiren.
Takk for tips!! Tittel: Sv: Injection som fusker Skrevet av: Pensjonisten på september 19, 2013, 13:57:21 pm Da er den nye gass wiren på plass, så nå funker det meste!
Er utrolig imponert over det engasjement som er vist! 1587 visninger!! Ikke mange som kan vise til det. Takk for hjelp og støtte!! Dag E DL 91303 |