Tittel: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Hawken på mai 12, 2013, 17:18:03 pm Hei.
Jeg har et sett med 96mm syl og stempel liggende. Er dette noe å bruke på min motor med AN-kode, eller evt bygge opp en annen motor jeg har stående (w-kode på denne)?? AN motoren er helt original. Har det noe for seg å bare øke syl volumet i denne, eller bør jeg heller bygge opp den andre med kam, veiv, svinghjul, nye gassere osv? Hva vil de forskjellige alternativene utgjøre? Mange spørsmål her, men sikkert noen her som har erfaring :) Takk for svar! H Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Dewil på mai 12, 2013, 18:06:24 pm Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: H-MEK på mai 12, 2013, 18:07:42 pm Er bolt-on på AN motoren, mens på W må topper freses ut.
Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: H-MEK på mai 12, 2013, 18:08:52 pm Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes. W-90mmAN-93mm Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Hawken på mai 12, 2013, 18:16:57 pm Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes. W-90mmAN-93mm Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum. Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Dewil på mai 12, 2013, 18:30:14 pm Ja stemmer W er jo en 1700 det :-P
Jeg hadde spart sylindersettet til AN blokka, kostet på litt porting, kamaksel og gassere. Bygger en sånn AN motor selv nå. Har nettop satt den inn i bilen for prøvemontering og tilpassing av andre deler. Her er det original veiv og råder men 96mm sylindersett (96x66mm, 1910cc) Dette er en fin side med info om Type4: http://www.tunacan.net/t4/reference/ Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Gaffel på mai 12, 2013, 19:55:49 pm Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes. W-90mmAN-93mm Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum. i praksis vil du få ørlite mere bunndrag eller dreiemoment, du merker nok ikke mye til de ekstra kubikkene men hvis det er nye settet er nytt å tight med friske stempelringer får du jo sikkert litt mere futt i motoren. Merker nok mere til det enn kubikk økningen. Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: tmatre på mai 13, 2013, 13:17:04 pm Ikke akkurat om cylindersett - men T-4 original kam. Skal du først gjøre noe med motoren må du nesten ta kammen også
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=138021 "NEVER use a STOCK cam! They were designed to give NOX numbers, NOT give performance or drivability." Og så er eksos porten på Type 4 trang i forhold til innsug porten... Tråd med bilder av gjennomskåret topp, står også forklart hvor du skal porte, og hvor du absolutt ikke skal porte http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=71523 Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Dewil på mai 13, 2013, 16:54:58 pm Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk ;D
Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Hulken på mai 13, 2013, 17:36:04 pm Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk ;D Les og lær, må vel porte litt sjøl om det skal bli turbo.... ;o)? Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: Dewil på mai 13, 2013, 18:03:25 pm ;D Bra plan det !
Må porte Tittel: Sv: Bygge type4 motor med 96mm sats. Skrevet av: tmatre på mai 13, 2013, 19:40:08 pm Her er mer bilder.. 914 topper :-)
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=72300&p=1131603#p1131603 Og mer forklaring ang utforming av port og ventil størrelse, Dessverre ikke bilde av modifisert eksos port, Han vil vel selge toppene sine :-) |