VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Eikstad på mai 24, 2013, 23:05:40 pm



Tittel: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 24, 2013, 23:05:40 pm
Holder på å forberede min 58 modell T1 for noen nye sesonger på norske veier.
Siden den gammle splittkassa har lagt inn årene ble det innkjøpt ei tunnel kasse fra en gang tidlig på 60 tallet. På denne kassa har jeg montert en repro type 2 nesekon og sjaltegaffel (hockeystick) for å få kassa til å passe i bilens orginale festepunkter. Dette var relativt grei skuring, men etter å ha fått montert kassa i bilen og koblet sammen sjaltegaffelen med giroverføringen virker det som at girene er noe vriene å finne. Har ennå ikke satt inn motoren så det er mulig at dette blir annerledes da, men når jeg sitter å rører på spaken i bilen slik den står nå får jeg en følelse av at 3 og 4 gir er på plass, men 1-2 og revers synes jeg det virker som at noe er feil. Girene er rett og slett vanskelige å finne...
Sjaltegaffelen ble testet i de 3 "gafflene" i kassa før den ble montert og der skled den pent på plass i alle sammen. Derimot er tettningen på nesekonen der sjaltegaffelen går ut ganske trang så foreløpig er den litt hard å sjalte. Har oljet litt og problemet ble mye bedre så jeg tror ikke problemet ligger her.

MEN jeg lurer på to ting:
-Funker repro hockeysticken og T2 nesekonen rett på T1 kassa slik jeg har gjort eller krever noen av delene modifiseringer av noe slag (som da medfører at kassa må ut igjen.....) ?
-Kan det være at jeg må endre forholdet mellom giroverføring og sjaltegaffel i den fleksible koblingen som sitter under baksetet? Da mener jeg å vri en av akslene og bore nytt "søkk" for festeskruen i koblingen?

Noen som har gjort dette å fått med noen gode erfaringer på kjøpet??


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: tmatremai 25, 2013, 00:18:26 am
På 54'en min var det litt klatt med det samme mener jeg å huske.
Jeg bortet og gjenget i alle fall opp nye hull til nye set skruer på motsatt side av der org hullet var i denne koblingen, og def ene hullet er litt forskyvet.

Om det funker med nyere kobling mellom "røret" og hockey stick vet jeg ikke.



Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 25, 2013, 07:16:35 am
Men du monterte sjaltegaffelen og nesekonen uten modifiseringer? Leste på samba forumet om en som hadde boret noen "hakk" i gaffelen...


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Hot Owlmai 25, 2013, 10:58:49 am
Er det ikke bare å stille girspaken så langt det går til høyre?


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 25, 2013, 17:23:24 pm
Takk. Skal prøve:-)


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Dewilmai 25, 2013, 18:44:59 pm
Selv pleier jeg å løsne gummioverføringa, sette kassa i revers og line opp girspaken etterpå da dette er to faste punkter å forholde seg til.

På kassa (1300s med 1300s nesekon) som jeg har satt inn i ovalen min nå, der må jeg borre nytt hull da det gamle hullet i overføringen ikke stemmer med den nye hockeysticken.


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 25, 2013, 20:16:23 pm
Selv pleier jeg å løsne gummioverføringa, sette kassa i revers og line opp girspaken etterpå da dette er to faste punkter å forholde seg til.

På kassa (1300s med 1300s nesekon) som jeg har satt inn i ovalen min nå, der må jeg borre nytt hull da det gamle hullet i overføringen ikke stemmer med den nye hockeysticken.

Husker du hvor revers er på kassa (inn eller ut og vri mot eller med klokka)?


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Dewilmai 25, 2013, 21:59:33 pm
Når du ser på kassa fra forsetet skal spaken vris helt med klokka og trekkes fremover. Reversen har ikke et gir på motsatt side, så om du prøve å skyve inn så kjenner du at den ikke går inn.

Siden motoren ikke står i så er en annen enkel pekepinn at du kan vri inngående aksel på kassa med klokka og hjulene går bakover når kassa står i revers.


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 26, 2013, 10:11:30 am
Flott. Skal prøves.

Ps: siden jeg ikke har kjørt boble på en stund.... Husker jeg riktig hvis jeg tror at revers på sparken er ned i gulvet, mot fører stolen og bakover (når man sitter bak rattet)?


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Dewilmai 26, 2013, 13:48:54 pm
Det stemmer.


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Eikstadmai 27, 2013, 21:49:21 pm
Dewil for president!!
Hullene på koblingen måtte forskyves 4 mm og i mitt tilfelle så passet det ikke å ha de så tett som originalt heller så løsningen ble følgende:

Kassa i revers stilling, tredde den fleksible koblingen på overføringen og skrudde fast i denne. Så sjaltet jeg på spaken til koblingen entret på "hockeysticken" og satte girspaken i revers posisjon. Så låste jeg alt fast med div tenger etc. og overførte med drill fra den fleksible koblingen og inn i hockeysticken. I med den siste skruen og vips, fire gir, revers og fri. Sjalter like lett og elegant som orginalt:-)


Tittel: Sv: Type 2 nesekon og "hockeystick" på girkasse fra ca 1963-65. Virker noe snedig...
Skrevet av: Dewilmai 27, 2013, 23:57:35 pm
Ække vanskelig når man kan triks. Godt det løste seg ;)