Tittel: Skjeiv bil. Skrevet av: Endre S på juni 03, 2013, 23:12:59 pm Ghiaen er ca 1 cm lavere på venstre bak kontra høyre bak, så eg begynte å skru litt. Løsnet alt av torsjon og målte litt. Har nå justert 6 tenner indre og ytre på den ene siden for å få fjærplatene like. Det skal jo tilsvare ca 3,3cm etter tabellen. Er det da sånn å forstå at den hever/senker seg litt på den siden en ikkje justerer eller er det meg som er galen?
Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: Erlend / bug66 på juni 03, 2013, 23:20:02 pm Ghiaen er ca 1 cm lavere på venstre bak kontra høyre bak, så eg begynte å skru litt. Løsnet alt av torsjon og målte litt. Har nå justert 6 tenner indre og ytre på den ene siden for å få fjærplatene like. Det skal jo tilsvare ca 3,3cm etter tabellen. Er det da sånn å forstå at den hever/senker seg litt på den siden en ikkje justerer eller er det meg som er galen? Min var ordentlig skeiv og, men etter å ha senket likt (5 og5) så ble den rett igjen. Tipper torsionstaven på førersiden var seget, men når jeg nå flyttet belastningspunktet så var de like stive igjen "på den delen" av stavene Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: Hot Owl på juni 04, 2013, 00:51:42 am Hvis bilen er 1 cm skjev så skal du vri to opp inne og to ned ute. Det gir en endring på 11 mm.
Du må kjøre bilen litt for å få den til å sette seg. Torsjonstaver vet ikke hva som er opp eller ned så det er bare å justere så mye du orker, men ikke bytt side på de. Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: BeetleBug på juni 04, 2013, 07:16:27 am Hehe... dette e te å bli galen av :)
Kjøp en vinkelmåler hos Biltema ( http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Vinkelmaler-20371/ ) og begynn på nytt med utgangspkt i de merkene/målene du hadde. Jeg regner med at du vil ha en senk på bilen og ikke bare en rette den opp siden du allerede har tatt for mange hakk. Når du har senket de hakkene du vil så lar du fjørplaten henge, mål vinkel og vær nøye. Så går du over til den andre siden og gjør det samme, mål og sammenlikn. Husk at platene kan flyttes så lite som 0.5gr om gangen så hvis bilen står skeivt på bukkene så vil vinkelen bli ulik fra side til side selvom du har flyttet identiske hakk. Mvh BB Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: Hot Owl på juni 04, 2013, 09:25:50 am Begynner man fra scratch så trenger man en vinkelmåler med innebygget vater, det får man på tools.
Når du er så heldig at du målte før du demonterte trenger du bare å flytte de to hakkene. Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: -Marius- på juni 04, 2013, 11:09:45 am Det med antall hakk er litt tull. Dette dreier seg om nye staver. Alle som har prøvd å justere litt skjeivhet med gamle staver vet at dette tar tid. Det har sikkert sittet ei blautfeit fyr i førersetet før:)
Prøv deg frem Endre, eneste muligheten. Bruk tabellen som et utgangspungt. Ikke stol blindt på den Mvh Marius Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: Endre S på juni 04, 2013, 13:26:57 pm Hmmm.... Å eg som trudde eg var gal... Nå vett eg det ;-) da prøver eg 2 hakk som den heite ugla nevner..... :-)
Tittel: Sv: Skjeiv bil. Skrevet av: Hot Owl på juni 04, 2013, 19:11:30 pm Uavhengig om stavene er nye eller gamle så endres høyden 5,5mm med "en pluss og en minus" metoden.
Og husk, en vw torsjonstav er aldri forspent når bilen står på hjulene. |