Tittel: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 09, 2013, 21:03:19 pm Heisann, jeg tenker på å få litt mer futt i min ellers originale 1600 AD motor (dobbelporta), og lurer på om noen har innspill på hvilke gassere jeg skal putte på?
Jeg har både 2x doble 44 IDF webere på hånda, og 2x single 34 Solex eller DPC gassere. Det jeg ikke vet, er hva jeg kan forvente i effektøkning av de forskjellige oppsettene, og hva de vil gjøre med bensinforbruket mitt. Alle svar mottas med takknemlighet, og tilsvarende ofre til de luftkjølte gudene. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på juni 10, 2013, 07:54:06 am Hvis du finder et sæt med 28mm venturier skal det går fint at dyse de 44idf ned til en 1600.
Hvilken type Solex er der snak om? Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kjell Roar på juni 10, 2013, 08:19:39 am Forgasservalg handler også om hvor i turtallsregisteret du ønsker mer effekt. Derfor er mindre forgassere bedre til gatebruk, enn de større (eller en løsning som Jens-Ole skriver, mindre venturi i de store gasserne).
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: FooZ på juni 10, 2013, 08:50:40 am Hva med EMPI sitt sett med dobbel 40mm?
Vurdrer dette settet til min 1600 AD. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 10, 2013, 09:36:43 am Jeg ser mest etter brukte sett, da blir ikke kontoen så lei seg. Finner mest Weber i 44mm der, finner endel single 40, så man kan alltids lage et sett av de.
Tror bang-for-bucks messig at jeg vil gå for doble 44mm's, også heller finne noen mindre dyser. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Dewil på juni 10, 2013, 09:42:56 am Doble 40 med 28mm halsring passer fint på en 1600.
Kjørte med dette selv i fjor, meget kjørbart og med et litt mer åpent eksosanlegg så vil du fort få rundt 70hk ut av en 1600 i god stand. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: FooZ på juni 10, 2013, 12:06:13 pm Hos Paruzzi har de Dual EMPI HPMX 40 mm carburettor kit T1 engines (dual port) for 4560 + 21% moms.
Bedre pris enn noen andre jeg har funnet =) Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 10, 2013, 12:32:27 pm Fant et lett brukt kit med 44mm's til 300USD (ca 1700kr), dysene, bensinslangene og evt rebuildkit kan ikke være så dyre at de koster mer enn nye 40's. Må se litt hva jeg skal bruke pengene på først. Vurderer å kjøpe en 1303s som ligger i nabolaget først, så bygge på den istedet for slitern jeg har nå :P
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: FooZ på juni 10, 2013, 13:05:42 pm Lykke til, fint om du legger ut bilder når muskelboxer`n er ferdig =)
Ps, for justering av doble gassere er det greit å ha en dings som måler innsuget av luft. (carburetor synchronizer tool/air flow meter) Skal kjøpe en på ebay så snart jeg har tid/ork =P Disse skal vist gjøre jobben mye enklere =) Du finner mange instruksjonsvideoer på youtub om dette. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på juni 10, 2013, 13:16:14 pm Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene)
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: FooZ på juni 10, 2013, 13:57:03 pm Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene) Har du oversikt over hva han trenger i tillegg til forgasserne? Så får han kansje lagt ut ønskeliste på "Deler ønskes kjøpt" =) Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 10, 2013, 14:03:41 pm Husk at det ikke bare er små dyser Du skal have, men også venturiene (halsringene) Har du oversikt over hva han trenger i tillegg til forgasserne? Så får han kansje lagt ut ønskeliste på "Deler ønskes kjøpt" =) Bra forslag :) Kitene jeg finner til salgs inneholder oftest både gassere, stag, manifolder og filter. Det jeg da trenger er evt deler til å modifisere gasserne, og bensinoppsettet. Venturiene er for å begrense inntaket av luft? Finner 30mm venturis på thesamba, sikkert mye rart på ebay også. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på juni 10, 2013, 15:04:15 pm Husk at brugte gassere ofte skal have alt fra let til fuld overhaling før de monteres..
Og så ville jeg have fundet 28mm venturier til standard 1600. De fleste nye 40mm idf kommer med det som standard og hvis du ikke skal bygge over 2 liter turtallsmotor er to 40mm idf veldig fint til mere 1600 også. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 10, 2013, 15:11:41 pm Hva vil forskjellen være på fra 28 til 32mm venturis?
Billigste kitet jeg finner er Her, på ebay (http://www.ebay.com/itm/VW-TYPE-1-EMPI-HPMX-WEBER-IDF-DUAL-40mm-CARB-KIT-/140973711933?pt=LH_DefaultDomain_100&hash=item20d2b0223d&vxp=mtr) helt nytt. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på juni 10, 2013, 19:36:51 pm Hvor meget suppe de kaster ned i motoren ;)
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Dewil på juni 10, 2013, 19:40:50 pm Har et sett med 40 idf med 28halsring og innsug om du vil bytte. ;D
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Speed-Demon på juni 10, 2013, 19:45:55 pm Jeg har et sett weber idf 36 som passer utmerket til en 1600. Satt org i alfa romeo disse. Gasserne er tilpasset vw bruk (alfa emusjonsrør er helt annerledes) 2000 kroner. Dette er bare for gassere. Tatt ut av fungerende motor. Helt i iorden.
Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Erlend / bug66 på juni 10, 2013, 19:53:51 pm Hvor meget suppe de kaster ned i motoren ;) Mindre halsringer gir større trykkforskjell over og under gasseren. Mindre halsringer gir mer vakum, noe som igjen drar fuel gjennom gasserene. Til en org 1600 så hadde jeg ikke valgt noe over 40mm gassere med 28halsringer (til nød 30mm halser) for å få en motor som er lettinnstilt og lettkjølt. Med for store halsringer så må man jage motoren litt for å lure fuel ut av gasserene. Tittel: Sv: Trimming: Valg av forgasser? Skrevet av: Kieron på juni 10, 2013, 20:35:41 pm Hvor meget suppe de kaster ned i motoren ;) Mindre halsringer gir større trykkforskjell over og under gasseren. Mindre halsringer gir mer vakum, noe som igjen drar fuel gjennom gasserene. Til en org 1600 så hadde jeg ikke valgt noe over 40mm gassere med 28halsringer (til nød 30mm halser) for å få en motor som er lettinnstilt og lettkjølt. Med for store halsringer så må man jage motoren litt for å lure fuel ut av gasserene. Tusen takk, det var veldig informativt. Akkurat nå sitter jeg muligens på en ny boble også, hvis jeg kjøper den blir det mer langvarig prosjekt på meg, da tar jeg 1600'n ut av den nåværende bobla og setter inn original 1300 motor (bilen er originalt en 1300), så har jeg en 1600motor til overs, setter den i benk og kjører hele behandlinga, kammer, fullflow, og hele sulamitten =) Iom at jeg må legge av litt penger til den bilen avventer jeg med gasserkjøp. Skulle det bli gasserkjøp høres det ikke dumt ut å bytte 44'ene i et sett med 40'er :) |