Tittel: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Randeberg på juli 02, 2013, 09:21:16 am Hei, kjøpte nettopp ei as41 blokk som er borra for 94mm stempler, og la nå merke til at det er ikke case savere i blokka, bare gjenger for 10mm pinnebolter. Men jeg vil helst ha case savere, er det da bare då enkelt som å få tilgang på en søylebor, finne sånn ca senter på hullene og borre opp til rett størrelse (har ikke bordiametrer til m12 i hodet) og så å gjenge opp? Og hvor sentrert etc må disse være?
Så også at blokka manglet boltene som man trekker blokka sammen med, men finner dem ikke til salgs i noen nettbutikker, noen som har noen tips? Tenker ikke på punneboltene til toppene men selve gjengestagene som trekker sammen blokka. Kjell Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Hot Owl på juli 02, 2013, 09:45:44 am Jeg har ikke prøvd, men det virker på meg som et stort sjansespill å borre og gjenge i en blokk som alt er tatt opp til 94. På visse mindre heldige maskineringer ser man toppen av gjengene på case saveren gjennom magnesiumen mot sylinder.
Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Randeberg på juli 02, 2013, 11:42:23 am Jeg har ikke prøvd, men det virker på meg som et stort sjansespill å borre og gjenge i en blokk som alt er tatt opp til 94. På visse mindre heldige maskineringer ser man toppen av gjengene på case saveren gjennom magnesiumen mot sylinder. Men jeg ser ikke helt hvordan det et forskjell i å borre opp til 12 før eller etter maskinering? Jeg målte litt i går og så jo at det ikke er så voldsomt mye gods igjen mot sylinder hvis jeg gjenger til m12 men de aller fleste her på forumet som har litt heftig maskin kjører jo as41 med 94mm borring og 8mm pinnebolter. Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Hot Owl på juli 02, 2013, 12:31:49 pm Jeg tenker at med så lite gods på ene siden så kan det være at det sprekker når du kjører gjengesnittet ned. Men det er bare hva jeg tror, det finnes nok også måter å få det til likevel.
Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: ovalt på juli 02, 2013, 13:22:03 pm Må vere en tidlig AS blokk dette, men i 1973 ble det montert inn 10mm case savere og 8mm stålbolter til toppene fra fabrikk og da fikk en jo litt mere gods. var vel ingen m 10mm toppbolter som hadde case savere fra fabrikken før 73, men c.s. til disse boltene ble alltid "ettermontert" av forskjellige motorbyggere.
-Etter 1973 ble boltene boret lenger inn i blokken også (deep studs) for større styrke, mente man. -kanskje du kan montere case savere rett i blokken i eksisterende gjenger og dermed konvertere til 8mm toppbolter? Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Jee på juli 02, 2013, 14:03:19 pm 8mm pinnebolt med 10mm casesaver er så og si umulig å lage. Da da det blir for lite gods og gjenge i. 10mm utvendig med 1,5 gjengestigning som blokka har gir ca 8,5mm gods igjen nede i gjengene. Så med innvendig m8x1,25 det blir bare 0,5mm godstykkelse i gjengeinnsatsen. Hadde det vært m10x1,25 i blokka kunne det gått om gjengene traff rett.
12mm innsats er veien og gå. Har gjort dette på oppborrede blokker før. Har til og med satt inn 14mm innsats på 94 bor. Men matrialet gir etter. Så en nye runde i fresen er nødvendig om blokka er trangt maskinert. Den forsenkede oppe til venstre på sylinder 3 lønner det seg og legge 1mm vekk fra sylinderhullet. Så det blir gods igjen til tetting mot sylinder. Tittel: Sv: Bolter og case savere i as41 blokk Skrevet av: Randeberg på juli 02, 2013, 16:04:40 pm 8mm pinnebolt med 10mm casesaver er så og si umulig å lage. Da da det blir for lite gods og gjenge i. 10mm utvendig med 1,5 gjengestigning som blokka har gir ca 8,5mm gods igjen nede i gjengene. Så med innvendig m8x1,25 det blir bare 0,5mm godstykkelse i gjengeinnsatsen. Hadde det vært m10x1,25 i blokka kunne det gått om gjengene traff rett. 12mm innsats er veien og gå. Har gjort dette på oppborrede blokker før. Har til og med satt inn 14mm innsats på 94 bor. Men matrialet gir etter. Så en nye runde i fresen er nødvendig om blokka er trangt maskinert. Den forsenkede oppe til venstre på sylinder 3 lønner det seg og legge 1mm vekk fra sylinderhullet. Så det blir gods igjen til tetting mot sylinder. Tusen takk for bra tips, skal høre med en kompis som driver med maskinering om han kan ta det. Men det er bare å kjøre borren igjennom og gjenge opp? Ingen som vet noe ang boltene til blokka? |