VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: mattias på september 09, 2013, 22:16:20 pm



Tittel: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 09, 2013, 22:16:20 pm
0.04-0.08?



Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 09, 2013, 22:31:36 pm
Står jo alt mulig på nettet. siste jeg så var 0.14mm som var det riktige..


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 09, 2013, 22:32:28 pm
Jeg ville lagt meg på 0.10


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 09, 2013, 22:41:33 pm
Uten shims så har jeg endeslakk på 1.25mm
Med shimsene jeg har får jeg 0.25

Om jeg skal ha 0.10 endeslakk blir det følgende:
1.15/3=0.38.333

Tenker jeg riktig og får man tak i så store shims?
Må legge til at blokka er delt og alt av lagre er byttet..


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 09, 2013, 23:15:02 pm
Uten shims så har jeg endeslakk på 1.25mm
Med shimsene jeg har får jeg 0.25





da legger du til en  på 0.15 eller bytter en av de andre som er +0.15


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 09, 2013, 23:27:24 pm
Flere shims går bra det.
Som knasten sier, legg på en 0,15 så er du i mål.


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 10, 2013, 06:32:43 am
4 shims? Trodde det var fy fy?


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 10, 2013, 07:38:58 am
2 er fy.
4 er greit.


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 10, 2013, 09:31:02 am
Da har jeg bestilt tre shims på 38. ( største de hadde)
Det vil si at resultatet blir 0.11 endeslakk. Om endeslakken blir større etter innkjøring så kan jeg legge på en til, altså slik at det blir 4 shims. Men et sted må jo grensen gå for hvor mye jeg kan "fore på" bak svinhjulet?

Beklager dumme spørsmål og takk for gode svar;)


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 10, 2013, 09:45:24 am
Skal ikke være nødvendig å shimse mer etter at motoren er innkjørt.


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: 1835ccseptember 10, 2013, 15:28:38 pm
2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: mattiasseptember 10, 2013, 16:19:26 pm
2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......

Ok:) for min del tror jeg at jeg hvertfall skal få lurt bak tre stk:)


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 10, 2013, 17:28:48 pm
2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......
Ikke værst det. jeg har blitt lært at man ikke skal ha færre enn 3 shims.
Men hvordan har du fått til det? De fleste motorene går det fort med 3-4  shims.


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 10, 2013, 18:08:46 pm
porsche 356 bruker vel færre , hørt om kun 1 shims der
så helt krise anng antal er det vel ikke


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Sonicseptember 10, 2013, 19:56:53 pm
356 kjører med "mykshims " som er litt forskjellig og måles opp ved longblock-sammensettning ,
dels fordi det handler om block i helalu .... mer enn 3 eller mindre enn 3 i T-1 er ikke bra da poenget er at det midtre shimset skal fungere som et "lager " ,,, Bruk alltid nye shims da shimsene slites i innerkannt alltid på T-1 .. (bare å måle opp med micrometer ) ..

Endel folk her inne synes at 3 /4 / 5 shims er ok , hvor har de fått det ifra ..?? skuffende at de ikke engang har lest "boken " .Skjønner vel ikke mekanikk ... Vel , uansett lykke til alle ...

mvh
erich  


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 10, 2013, 20:21:07 pm


Endel folk her inne synes at 3 /4 / 5 shims er ok , hvor har de fått det ifra ..?? skuffende at de ikke engang har lest "boken " .Skjønner vel ikke mekanikk ... Vel , uansett lykke til alle ...

mvh
erich  

VW ingeniørene bruker jo 3 stk på wbx  
1 tykk og 2 tynnere. har også sett 3 tynne + tykk.

er det feil


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Sonicseptember 10, 2013, 20:29:33 pm
Jørn

Det du har sett fra VW igeniørene  kan vel aldrig være feil ...Derimot i  flere hundre HK , som ikke var tanken til disse , må man vel tenke "utav boksen " ..som at jeg kjører endplay på 0,22 pga material-ytvidelse og vil ikke at motorern skal skjære på på 1 st rammelager .. Dette er jo smaksak og racing ...
På gata er det vel std . 0,10-0,13 som gjelder ..(3 shims )
Dette har du mer erfaring med enn meg ..uansett ..
PS ; min motor er ferdig bygggd og ikke av meg denne gang , har kun gått igjennom , og ser at end play ligger på ca 0.20 .. er dette feil eller skal jeg ligge dær ?? Turbo 2332 utvikler vel endel varme /eller ikke ??

mvh
erich


Tittel: Sv: Riktig endelsakk på t4 motor
Skrevet av: Dewilseptember 10, 2013, 20:32:41 pm
POPCORN WARNING!