VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Squareback på september 12, 2013, 00:02:11 am



Tittel: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Squarebackseptember 12, 2013, 00:02:11 am
På en ellers standard 1300,1500 eller 1600?

Noen tips rundt vippearmgeometri?


Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Dallandseptember 12, 2013, 10:40:25 am
Ja


Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Squarebackseptember 12, 2013, 13:55:58 pm
Ja
  Hvor mye?







Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Dallandseptember 12, 2013, 14:00:05 pm

Ikke snakk om så mye, men du bør kappe en gammel stang, gjenge den innvendig og sette i et gjengestag.
Så bruker du denne til å finne lengden under null løft og justerings skrua ca på midten.
Etterpå måler du opp 2 ganger minst før du kapper og slår endetuppen nedi røret med noen gamle løftere.


Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 14, 2013, 09:56:57 am
Skal vel være muligt at shimse under i stedet. Men monter dem op og se hvordan geometrien ser ud ved halvt løft.
Der er mange der kører rundt med originale stænger på 1,25 vipper. Også uden at have målt noget som helst ;)


Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Squarebackseptember 14, 2013, 15:35:11 pm
Har jo hørt om at oppshimsing av vippearmsbryggen kan være et alternativ.


Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Christer Folke Westlundseptember 15, 2013, 10:23:07 am
Morn.

Prøver meg, da jeg har bygd en motor med 1.25-løftere og orginal kam.

Geometrien må vel være riktig, for at man skal få det løftet en har betalt for,
samt at man vil at ventilen, mest mulig, skal føres rett nedover i styringen, og
ikke at den blir forsøkt presset nedover skjevt av løftere med feil geometri.

Vippearmsakslingens senter skal være 90 grader på ventilestammen midt i løftet,
har jeg lært.

På den aktuelle motoren jeg refererer til, måtte stengene kappes, samt at
vippearmsbossene måtte freses ned for å oppnå det jeg nevner over.

Går sikkert greit med plug and play-metoden også, men hvor lenge, og får man
maks ut av 1.25-løfterne?



Tittel: Sv: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?
Skrevet av: Christer Folke Westlundseptember 16, 2013, 07:50:44 am
...jo...og så videre - dersom man kun shimser kan geometrien bli
feil. Man vil at ventilløfteren skal treffe midt på enden av
ventilstammen, midt i løftet. Ved enten kun og shimse eller
kun og kutte stenger, kan man risikere at løftet f. eks. starter
på midten av ventilstammen eller enda værre over midten, ene
eller andre vegen. Dette vil resultere i, som nevnt forrige innlegg
at ventilen blir forsøkt presset "sidelengs" eller på tvers ned
i styringen. Dette i sin tur vil vel gjøre styringen oval etter noe tid....?

Uansett - i mitt tilfelle, ble geometrien feil både ved shimsing og ved
kutting av stenger alene.

Da jeg hadde fått definert midten på løftet, og etter det, maskinert
ned bossene til vippearmsakslingene, fikk jeg riktig geometri, og
full "utnyttelse" av 1.25-vipparmene, som menes - riktig løft og lengde
på åpning av ventilene.

Leser rundt forbi i verden at 1.25-løftere ikke gir all verdens effektøkning.
Dette stemmer jo det, men sjekker man ikke geometrien skikkelig, får
man vel ikke ut, det man ønsker av løfterne heller....?