VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Jesper1201 på september 17, 2013, 01:23:45 am



Tittel: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Jesper1201september 17, 2013, 01:23:45 am
Heisann.

Gasspjeldet på min 1600 T-1 "henger" seg litt opp når det er blitt godt og varmt i motorrommet.
Det returnerer ikke helt, en liten dytt og det returnerer dit det skal.
Problemet er ikke-eksisterende ved kald motor og blir gradvis verre og verre jo varmere motor blir.

Har vurdert å bare kjøpe ei strammere fjør, men det må jo ære en grunn til at dette skjer?
Har prøvd å løsne litt på muttrene som holder spjeldakselen, men det har ikke hjulpet noe.

Så vidt jeg kan huske er det en 34PICT som sitter der :)
Noen tips?


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Trond Dahlseptember 17, 2013, 01:35:19 am
Prøvd å smøre opp?


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Tistloseptember 17, 2013, 22:46:55 pm
for stram gasswaier?


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Jesper1201september 18, 2013, 00:23:41 am
Nei, har ikke smurt opp.
Nei, gasswaier er ikke for stram, det blir kun slik når det er blitt godt å varmt, altså når metallet utvider seg .


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Tistloseptember 18, 2013, 00:41:34 am
stramm opp fjøra då. vri opp armen til fjøra litt og prøv.


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Squarebackseptember 18, 2013, 07:18:30 am
Et lite bilde av motorommet. Kan du få til det?


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: Jesper1201september 18, 2013, 10:00:15 am
Skal få fiksa det i ettermiddag :)


Tittel: Sv: Gasspjeld går tregt når det blir varmt
Skrevet av: JFPseptember 18, 2013, 23:43:01 pm
I akslingen til gasspjeldet er det nylonforinger, og der kommer det inn støv og sand som sliter ned foringene. Det kan være lurt å rense akslingen og sjekke at den løper lett.

Ta av forgasseren, demontere gassarmen og armen til aksepumpen, skru ut de to små skruene til spjeldet og trekk ut akslingen. Så kan du pirke ut foringene og rense. Samtidig får du sjekket hvor mye slark det er. Det skal være ørlite slark. Er er det mye har du falsk luft. Messingforinger neste.