VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: LOBO på september 17, 2013, 14:42:39 pm



Tittel: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 17, 2013, 14:42:39 pm
Hei!
Har montert nyere girkasse i ovalen. Kassa ble kjøpt med t2 nesekon og hockey stick, og stoler på selger når har sa kassa fungerte fint i sin bil.

Kassa er montert, og hockey sticken gikk inn i karossen uten problemer. Monterte giroverføringa og fikk den kun i 3. og 4. gir. Siden jeg har montert en Berg spak mens kassa var ute tenkte jeg at dette var problemet, så bytta til orginalspaken og prøvde å justere spaken og stoppeplata i alle retninger. Fortsatt kun 3. og 4. gir.

Det ser ut til at det er hockey sticken som ikke kan roteres langt nok fra fører, slik at jeg ikke får spaken langt nok til venstre til å kunne få den i 1, 2 og revers. Tror ikke det er stoppeplata det butter i, men hockeysticken. Klarer såvidt å bryte den i 2. gir, men det kjennes ikke så bra ut.

Er det andre ting å prøve, eller må jeg ut med kassa og sjekke hockeystick/nesekon?


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: FooZseptember 17, 2013, 15:03:48 pm
Stoppeplata kan være en vanskelig jævel.  ::)


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: Hot Owlseptember 17, 2013, 15:27:08 pm
Du må borre nytt hull i hockey stikken.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: tmatreseptember 17, 2013, 16:24:19 pm
Jeg snudde koblingen, laget og gjenget to nye hull på motsatt side.
De to skruene sto vel rett over for hverandre når jeg hadde chrashbox i ovalen... Nå er det ene nokså til siden :-)
Ja, koblingen er dårlig - er byttet med en ny nå  ;D
Set skruene er fra Biltema :-)
Måtte også slipe litt av hockey sticken, den var for trang og ble sittende fast i gafflene

(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1271535772_9_FT65_girkobling.jpg)


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: Eikstadseptember 17, 2013, 16:51:36 pm
Jeg snudde koblingen, laget og gjenget to nye hull på motsatt side.
De to skruene sto vel rett over for hverandre når jeg hadde chrashbox i ovalen... Nå er det ene nokså til siden :-)
Ja, koblingen er dårlig - er byttet med en ny nå  ;D
Set skruene er fra Biltema :-)
Måtte også slipe litt av hockey sticken, den var for trang og ble sittende fast i gafflene

(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1271535772_9_FT65_girkobling.jpg)


Jeg gjorde også slik som dette. Sliping av "hockey sticken" slapp jeg unna. Jeg kom frem til en 4 mm forskyvelse på hullene ved å sette kassa i revers stilling og spaken i revers stilling og målte da hvor mye ut av kurs hullene ble. Orginalt står de helt på linje.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: JSseptember 17, 2013, 20:09:15 pm
Jeg satte overføringen fast i hullet på ene siden og prøvde meg frem med bare en vanlig bolt i den andre hullet.
Når jeg fant rett justering satte jeg bolten fast HARDT. Den sitter der enda.  :D


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 17, 2013, 20:54:17 pm
Takk! Mange gode tips. Har kjøpt meg gjengetap nå, så prøver å bore nye hull i koblingen i kveld. Ser ikke ut som jeg kan bore ny forsenkning i hockey sticken, da det vil bli alt for nærme det gamle. Er to hull i sticken allerede. Ett under og ett på oversiden.

Johan: ikke sjans å få kassa i første, andre eller revers bare ved å dra i hockey sticken. Skal dette være lett, eller er det normalt med hard motstand? Får prøve JS sitt forslag og se om jeg blir klokere :)


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: JSseptember 17, 2013, 20:59:51 pm
Takk! Mange gode tips. Har kjøpt meg gjengetap nå, så prøver å bore nye hull i koblingen i kveld. Ser ikke ut som jeg kan bore ny forsenkning i hockey sticken, da det vil bli alt for nærme det gamle. Er to hull i sticken allerede. Ett under og ett på oversiden.

Johan: ikke sjans å få kassa i første, andre eller revers bare ved å dra i hockey sticken. Skal dette være lett, eller er det normalt med hard motstand? Får prøve JS sitt forslag og se om jeg blir klokere :)

JA, det skal være lett.  :)


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: Eikstadseptember 17, 2013, 21:57:44 pm
Jeg brukte en "vise grip" tang for å få min i bevegelse. Trang som fy i starten, men kom seg veldig fort med litt olje.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 17, 2013, 22:24:55 pm
Ja 1,2 og R satt som F! Men begynner å løsne nå. Tror jeg har 1,2,3 og 4. Får den i revers også, men er litt hard. Må bryte for å få den ut av revers igjen. Det kan vel være justering av spaken...

Blir det kortere girspak-vandring på ei 1300s kasse sammenlignet med ei split-kasse? Synes avstanden mellom 1-3 og 2-4 er veldig kort sammenlignet med det det var tidligere, selv med orginalspaken montert. Med Berg shifteren montert kjennes 1-3 og 2-4 nesten ut som samme gir (håper det ikke er tilfelle ;D )


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 17, 2013, 23:02:45 pm
Tror alt funker nå. Må få inn påshe motorn og ta en prøvetur før jeg kan være helt sikker.
Takk til alle sammen for god hjelp, og JS for president! Slike løsninger finner man ikke i Haynes boka ;D


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: Rocket-Racingseptember 18, 2013, 00:15:29 am
Jeg har samme svin på skogen som JS  :D
I ovalen brukte jeg en vanlig boble dørbolt (sånn med stor stjerne) for å finne ut hvor jeg skulle lage nytt hull i hockeysticken. Funka bra det gitt, den har gått rundt 90.000 med den dørbolten  ;D


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 18, 2013, 00:40:12 am
Da lar jeg det stå slik det gjør :) Brukte en Kamax skjermskru, så da er det jo ikke HELT feil!

Eneste problemet nå er at den er veldig hard å få UT av revers. Hva kan det komme av? Alle gir 1-4 funker fett, og får den lett inn i revers.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: JSseptember 18, 2013, 07:14:27 am
Jeg hadde kanskje testet med motor i gang før ytterligere justering. Flott at du fikk løst problemet.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: Eikstadseptember 18, 2013, 19:20:39 pm
Da lar jeg det stå slik det gjør :) Brukte en Kamax skjermskru, så da er det jo ikke HELT feil!

Eneste problemet nå er at den er veldig hard å få UT av revers. Hva kan det komme av? Alle gir 1-4 funker fett, og får den lett inn i revers.

Min er/ var også slik. Den har blitt bedre men det hender fortsatt at jeg må fysisk få den ut med litt lirking. Justering av posisjonen på spaken har jeg lest meg til at kan hjelpe. Godt med olje på sticken der den går gjennom tettningen inn i nesekonen gjør heller ikke saken vanskeligere.


Tittel: Sv: KØDD MED GIRINGA!
Skrevet av: LOBOseptember 18, 2013, 19:44:15 pm
Ja har smurt godt, og brukt en time på justering, men blir ikke bedre enn det er nå. Satser på at det går seg til etter noen hundre girskift :) Noe enklere å få den ut av revers med orginalspaken, men SA%#N så digg det var å gire med Berg spaken! Blir nok revolusjon med fin utveksling, synk på alle gir og klikk-klakk giring. For ikke å snakke om litt POWER ;D