Tittel: halvbur i 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på september 22, 2013, 22:36:34 pm god kveld.
har googlet, men får så mange forskjellige "svar", kanskje noen her vet om reglene for montering av halvbur i '71 mtp godkjenning? Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: BeetleBug på september 23, 2013, 07:23:04 am god kveld. har googlet, men får så mange forskjellige "svar", kanskje noen her vet om reglene for montering av halvbur i '71 mtp godkjenning? Godkjenning for gata regner jeg med? Isåfall så stiller dem krav til at bilen omregistreres til 2 seter og at sladrespeil + solskjerming er ivaretatt. Alle støtstoner skal polstres. Dørstreveren burde med fordel være avtagbar da noen ikke liker at disse hindrer evakuering av bilen. -BB- Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Formula Vee på september 23, 2013, 08:49:39 am Jeg har det godkjent i 1302 uten tak. Må i tillegg være bak førerplass, de sjekker montering og utførelse. Jeg får også muligens godkjent 4 punktsbelte montert i veltebøylen med hjemmelagde fester. (Solide)
Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Dewil på september 23, 2013, 09:46:51 am Det med belter må du holde oss oppdatert på. Hvis du bruker belter som ikke er E-merket. ;D
Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: BeetleBug på september 23, 2013, 09:48:18 am Det med belter må du holde oss oppdatert på. Hvis du bruker belter som ikke er E-merket. ;D SFOOR tok ikke til hensyn at mine 5 pkt seler var E-merket. Det var langt viktigere at dem hadde hurtiglås for rask evakuering. Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Formula Vee på september 23, 2013, 15:12:54 pm Det med belter må du holde oss oppdatert på. Hvis du bruker belter som ikke er E-merket. ;D SFOOR har et internt skriv jeg har funnet. Forskrifter/rettesnor på høring fra ca 2011.Krav til hurtiglås ala trykk knapp, (ikke vri) 2" seler og ikke 3" (Vanskelig for redningsmannskap å skjære over fort ved brann) følge leveransdørens monteringsanvisning, godkjente festepunkter og E-merking. Jeg kjøpte mine hos Unneberg, strengt tatt 3 punkts, rullebelter mrk E11. Brukte originale festepunkter i bunn, og lagde et overdimensjonert feste mot tverrstaget til veltebøylen. /12mm stålplate med 2stk 10mm Ubolter på hver. Innenfor fabrikantens krav til vinkler og høyder. Får mest sannsynlig lov til å ha både de "originale" og de "hjemmelagde", hvor begge blir regnet som tilstrekkelig sikring for å unngå beltegebyr ;D Endelig godkjenning får jeg eventuelt 4.oktober i år. Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Dewil på september 23, 2013, 17:38:09 pm Rart det der med åpningen av låsene, en som vris er raskere og mindre knot å få løs enn med trykknapp.
Får kjøpt ferdige 4-punktsbelter med trykknapp og E-merket. Men de ser jo sabla kjipe ut. Vil ikke tro at ambulansepersonell eller brannvesenet ville hatt problemer med å få løs folk fra 4-punkt heller. Hadde for en stund siden en samtale med en ambulansesjåfør, han mente at 4 -punkt burde bli lettere å få godkjent da det er mye bedre enn 3-punkt mtp vridninger osv. Man ser jo i motorsporten hvor viktig riktig sikring er. Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Formula Vee på september 25, 2013, 10:46:20 am Dette er det jeg har montert og sannsynligvis får godkjent på fredag:
Black 3 point harness, inertia reel is e mark and ece r16 approved, for motor sport and road use 2 inch shoulder and lap straps. mounts with anchor plates and releases with a push button buckle. comes with retractor and lap load spreader. Som du ser, virker det som 4 punkts, men er pr definisjon 3 punkts. Det følger med rulle, den er også festet med trykk knapp. Låsingen av rulla justeres vertikalt og horisontalt trinnløst etter montering. Det er ikke lov å bruke bredere seler enn 2" selv om de ser kjipe ut :-) Tittel: Sv: halvbur i 1302 Skrevet av: Dewil på september 25, 2013, 18:42:24 pm Er akkurat sånne jeg tenkte ja.
Flere som selger de her i Norge. De er E-merket, skal være null problem å få godkjent så lenge innfestingen er riktig. |