Tittel: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 27, 2013, 20:07:31 pm Heisan
Jeg er i ferd med å få ferdig min 211cc0 oxybokser, og landet på å bruke de såkalte SP1-spjellhusene fra VW Speed Shop. Disse har ett hull til hvert sylinderpar, og ikke ett til hver sylinder: [attachment=1] Tanken er at jeg skal ha turbo på denne motoren ved neste korsvei, men skal altså bruke disse spjellhusene "as is" nå i første omgang. Spørsmålet er da om det er ok å bare kline et luftfilter rett på spjellhuset, eller bør jeg bruke trakter slik det er vanlig på spjellhus med individuelle løp? Noen som har noen tanker om dette? Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: JS på september 27, 2013, 20:58:26 pm Tomi Seppala har sett store forskjeller i lengder på trakter på hans EFI bil. Jeg skjønner ikke hvorfor innsugslengde skulle være mer eller mindre viktig om du har gasser eller sprut?
Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 27, 2013, 21:02:58 pm poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus
Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: tmatre på september 28, 2013, 21:34:38 pm Jeg var innom denne tråden tidligere i dag..
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=15&t=122047 Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: JS på september 28, 2013, 21:39:28 pm poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus Da er jeg med. Men du har vel fremdeles samme pulsene som er oppe og snur på toppen av innsugslengden, så man skulle tro at det ikke er en vesentlig forskjell med sepatate spjeldhus eller ett for hver sylinder? Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 28, 2013, 22:06:58 pm poenget var ikke hvorvidt jeg har gasser eller sprut, men på om det er "like" viktig som ellers når disse suger gjennom ett hull i motsetning til hvert sitt på andre gassere/spjellhus Da er jeg med. Men du har vel fremdeles samme pulsene som er oppe og snur på toppen av innsugslengden, så man skulle tro at det ikke er en vesentlig forskjell med sepatate spjeldhus eller ett for hver sylinder? Kanskje ikke vesentlig forskjell, men som det snakkes om i tråden tmatre linket til, så har jo solex-gasserne i et kadron-oppsett en plenumsfunksjon, så vil jeg tro mine spjellhus har det litt på samme måten. Her er et bilde ned i toppen: [attachment=1] så slik jeg har tenkt så er ikke behovet for lange trakter for å unngå at luft/fuel blanding blir spredd ut i motorrommet så stort, siden det er et lite plenum-kammer nede i spjellhuset, så da suger neste sylinderen denne blandinga inn igjen. Ser vi på det diagrammet som lå i den samme tråden, er jo utforminga på inntaket inn i spjellhuset ganske avgjørende: [attachment=2] Så da er det kanskje verdt et forsøk å finne noen trakter eller noe som kan passe. Som det sies: "Anything with a radius over about 1/8 inches is with a 99% chance of working" Så takk for den linken tmatre :) Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 28, 2013, 22:19:50 pm en kjapp runde på eGay og to trykk på PayPal knappen, så kommer et par sånne i posten om en ukes tid:
[attachment=1] Så får vi se hvordan det funker :) Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Pål på september 28, 2013, 22:33:26 pm Er du i garasjen?
Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 28, 2013, 22:45:50 pm nei sitter i stua :)
Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: BeetleBug på september 29, 2013, 08:00:17 am Jeg brukte noen timer på mine manifolder av samme type som dine. Blant annet rundet jeg kanten på spjellhuset, skjerpet kanten du ser nede manifolden, matchet dem til toppene, glattet ut finishen i kanalen og rundet de skarpe kantene rundt injectorhullet. Om det hjalp eller ikke må gudene vite.
Ser at Paul har kommet med nye sjellhus med IDF mønster som ser kjekke ut. Blir slike på stormotoren tenker jeg. (http://www.raceinfo.no/temp/idf%20tb%20002.jpg) -BB- Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Hot Owl på september 29, 2013, 13:26:24 pm Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner.
De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig. Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: BeetleBug på september 29, 2013, 15:31:27 pm Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner. De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig. Jeg kan til dels være enig. Paul (produsenten av disse) holder på å bremse en AN motor hvor han sammenlikner 1 singel spjell, 2 dobbel spjell (de over) og de som Grelland har (2 singel spjell). Det blir spennende å se hvor forskjellen. -BB- Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Hot Owl på september 29, 2013, 18:39:34 pm Ramcharging vil selvfølgelig inntreffe med disse innsugene også, men man får ikke påvirket turtallet ved å bytte trakter.
Tittel: Sv: Trakter på spjellhus Skrevet av: Roy Grelland på september 29, 2013, 22:14:11 pm Trakt utformingen på disse innsugene er revnede likegyldig, pulsene snur der "plenumet" begynner. Jeg er medd på at ram charge effekten blir bote i plenumet. Men flowet inn i spjellhuset påvirkes vel av utformingen uansett. Derfor prøver jeg meg med disse traktene for å unngå de skarpe kantene inn i spjellhuset.De er nok laget for turbo, hvor ramcharging ikke er viktig. |