Tittel: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: SplitMan på oktober 01, 2013, 13:20:27 pm Jeg har en 53-modell Boble som jeg trenger å stive opp bakenden på... Denne har lange, originale (21mm?) fjærstaver av typen som går ut igjennom endelokket ved fjærplaten... Nå vil jeg bytte dette med et stivere set-up og ser ergo etter tykkere fjærstaver. "Ryktene" sier at man kan montere fjærstaver fra tidlig Type3 ... at disse er opp til 26mm tykke. Jeg regner med at jeg må bytte fjærplater også, evt endelokkene. Jeg er usikker på hvor lange Type3 fjærene er...hva slags splines det er på dem, hva slags fjærpalter man må benytte...etc.. Er det noen som virkelig kan/vet dette? Noen som har gjort det? Link til utenlandske byggetråder på tilsvarende? Alle tips mottas med takk.....både rundt hvilke Type3-deler som kan brukes / hvordan de brukes.... og evt om det finnes andre gode måter for å stive opp bakenden på en slik bil. Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: BERGER på oktober 01, 2013, 14:19:52 pm Jeg er ikke noen ekspert på området, men noe vet jeg. På Rabalder har jeg type 3 fjærstaver (de stiveste, tre typer der også tror jeg). Dette passer sammen med en smaling av bakstillingen på 2 tommer på hver side, og automat fjørplater (de som fjærstaven stikker langt ut av). Splines er like. Ligger endel bilder av det på prosjekttråden. Ut i fra det kan du jo måle deg til om det går på ukortet bakstilling og vanlige fjærplater? :)
Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 01, 2013, 16:06:12 pm mener 23.5mm er tykkeste Type 3
Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: Jærva på oktober 01, 2013, 18:42:25 pm mener 23.5mm er tykkeste Type 3 X2 Fikk tak i type3 staver for å bytte ut på en 1303, men det viste seg at 1303´en hadde samme, fikk så tak i staver fra 944 NA, også disse var samme dim. Skal du ha tykkere staver en 23,5 så må du gå for staver fra 944 turbo, dem mener jeg er 26mm. Ellers så får du jo kjøpt stivere/tykkere staver fra bla. Kerscher. Har kjørt 1303 med 26mm staver bak og må nok si at i hvertfall til gatebruk synes jeg dem var i stiveste laget, men helt ok. Har sagt det før og sier det igjen, det er bak det er viktig å stive opp bobla, som kjent er det der den har vekta si. Min anbefaling til gatebruk /lett banekjøring er moderat stivere dempere foran med polyforinger alle steder og orig. stabstag på 02,03 , mens eldre bobler tåler nok litt kraftigere stag foran, men ikke overdriv med det foran. Bak ville jeg ha valgt ganske stive dempere, noe stivere staver og ganske kraftig stag bak samt polyforinger, men husk godt med lithiumfett på polyforingene hvis du ikke vil ha knirkekonsert, dette er særlig viktig på smulteringene på bakstillinga. Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: Hot Owl på oktober 01, 2013, 20:08:53 pm Yo Ø!
Jeg setter inn 26mm om noen uker i the Dump... Så da kan du dytte de gamle 03 stavene inn i sodden... Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: mags på oktober 01, 2013, 20:22:38 pm Må jo husk Trønder skal ha Korte Staver da :D
så han må ha staver fra Type 3 fra 61-65 ::) ;) Ser jo helt Nærd om han setter på lange staver med hylse ytters på en 53 ::) Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: SplitMan på oktober 01, 2013, 22:49:41 pm Takk for innspill! Er "vi" enig om korte, tykke staver fra tidlig Type 3.....og deretter "vanlig 60-talls" Boble fjærplater (de uten rør/hylse)...også tette fjærlokk? Passer Type3 fjæra/splines inn på ramme ('53) og fjærplater (ca '61) med et slikt oppsett? Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: SplitMan på oktober 01, 2013, 22:54:30 pm Aiai...."over at TheSamba"...sier dem at Variant har tykkere fjørstaver enn de andre Type3....det var interessant. Noen som vet diametre? Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: Squareback på oktober 01, 2013, 23:07:43 pm http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/type3_parts_book/Type_3_Parts_Book_Group_5_Rear_Axle_Differential.pdf
Side 20 Tittel: Sv: Type3 bakfjærer på Type1 ? Skrevet av: Hot Owl på oktober 02, 2013, 01:59:29 am Nå sto vi å kikket på de lange stavene på den bilen i helgen da.
|