Tittel: Converter-olje Skrevet av: Large99 på juni 23, 2008, 19:13:44 pm I serviceheftet til Automatic'en står det:
"ATF-oljen i omformerens kretsløp skal ikke skiftes" HÆH!?!??! Skal man bare etterfylle hvis det minker? ALDRI skifte? Tittel: Sv: Converter-olje Skrevet av: 1303SS på juni 24, 2008, 07:34:50 am mener det er skiftintervall på de men det er berre å bytte det.Den skal ha dextron2 atf olje
Tittel: Sv: Converter-olje Skrevet av: Large99 på juni 24, 2008, 16:12:10 pm Takker og bukker for svar. :)
Er det noe spesielt som man skal tenke på ved skifte? Eller er det bare å tappe av og fylle på ny? Tittel: Sv: Converter-olje Skrevet av: Raymond på juni 25, 2008, 23:06:13 pm De aller fleste bilprodusenter oppgir faktisk at autolatolja ikke skal byttes. Det gjelder forøvrig også veldig ofte olja på manuelle girkasser. Men alle som har eid et amerikansk kvalitetsjern (ironi..) en gang, vet at det er VELDIG dumt å aldrig skifte olja. Hvordan ser olja ut? Den skal være klarrød og lukte friskt (ikke tull..). Er den brun, mørk og lukter svakt brent, da er kassa moden for en overhaling. Men virker den fortsatt bra, skift olje, og kjør blid og fornøyd så lenge den funker.
Problemet med oljeskift på autolatkasser er at det er en veldig liten mengde av olja du får tappet av=skiftet. Derfor noen mener det beste er å foreta en gjennomskylling. Tappe ut olje samtidig som du heller på ny MENS motoren går... Dette krever selvfølgelig en viss fingerspissfølelse slik at det ikke renner mere ut enn du får på. Tips til oljekjøp: Dra til en eller annen Amcardelepusher og kjøp ATF olje, koster en brøkdel i forhold til bensinstasjoner og vanlige bilrekvisitabutikker. Edit: Det heter forresten ikke converter-olje, men automatolje.. Tittel: Sv: Converter-olje Skrevet av: Large99 på juni 25, 2008, 23:47:45 pm Takk for svaret.
Får vel prøve en skylling til høsten ::) |