VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: lassie på oktober 21, 2013, 15:05:19 pm



Tittel: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 21, 2013, 15:05:19 pm
Hei! Var på eu med bilen idag. Fikk disse anmerkningene!
2: Løs/mangelfull klamring begge forran
2: Bremseslange skadet høyre bak
2: Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyest verdi foran
2: Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi venstre bak
2: Fjærnlys feil innstilling
2: Nærlys feil innstilling
2: Dekkskade foran og bak
2: Ulyd i hjullager forran høyre

Så hehe, jeg vet at bilen har stått lenge så er klar over at jeg må gå over bremser, men er det noen som har tips? Alt tas imot med kjempe takk! :D Og er det noen som kan forklare meg hva de mener med klamring forran?


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: H-MEKoktober 21, 2013, 15:11:18 pm
Bremseslange sitter festet med to klips der den går fra karosseri til fjærbein. Ett på kaross, og ett på fjærbein.


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 21, 2013, 15:17:59 pm
Er det det de mener med klamrer ?


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Tistlooktober 21, 2013, 15:43:53 pm
-skift dekk
-nye hjullager framme
-få verkstad til å justera lys.eller søk på nettet for å finna forklaring til korleis du gjer da sjølv
-skift alle bremseslangar og fest dei skikkelig(klamring/klips)
-gå over bremser bak og framme

når da gjeld bremsane må du ivertfall av med trommlane. sjekk etter svetting frå bremsesylindarane. ved tegn til da, skifter du ut dei som lekker. bak sjekker du for lekkasje frå navet. pleier ofta lekka girolja ut på bremsene frå simringen i senter. ved antydning til da må du skifta pakningar og simring i navet der. OG dersom da har lekkt enten olja eller bremseveska kjøper du nye bånd. dei er billige. du bør kanskje kjøpa nye uansett. i tilleg må du vaska trommlane dine og varma dei med propan og tørka dei heilt til filla du tørker med ikkje lenger får med seg noko(vesker trekker inni trommlane,og kjem ut når da blir varmt) dersom tromlane er veldig ujavne bør du få dreia dei eller kjøpa nye.
har du skjever framme ligger oftast problemet i kalipprar som har grodd fast. skru av kalipperen, bruk ei vannpumpetong og hold fast eine stempelet inn mot kalipperen. sett trykkluft inn der bremserøyret gjekk og blund igjen. vask stempelet og sylindaren, plukk ut pakningen og kontroler om den er morken eller skada, kjøp reppsett isofall. vist ikkje, puss ned rust i sylindar og stempel med sånn mattefille/3m pad/scotch brite eller ka da heiter. smør opp igjen begge deler med bremsesylinderpasta og sett inn igjen med ny eller gammal pakning alt etter som. sjekk at støvtettningen er heil. roter stempelet så da stemmer med skrikeplata til klossen. gjenta på andre stempelet og andre kalipperen og du er i mål. hugs å lufta skikkeleg etterpå, og juster ut bånda på trommelen i fleire omgangar. pump minst 20gongar og juster ut igjen, pump 20gongar og juster ut igjen etc. heilt til da ikkje lenger går meir. so tester du bilen på grus og slepper rattet. den skal bremsa snorbeint. ellers må du justera ein og ein trommel til da er bra. masse tekst håpar du får noko fornuft ut av da


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Formula Veeoktober 21, 2013, 15:56:41 pm
Det bør være en selvfølge, men nevner det allikevel: Tenk HMS på privaten og. Ikke la bilen stå på garasjejekken mens du jobber.  :)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 21, 2013, 16:39:23 pm
Tusen takk for svar! Og hehe jeg pleier og ha den på bukker når jeg jobber :P


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: hauganfotooktober 21, 2013, 17:35:14 pm
Steike. Solid svar tistlo. Takker på vegne av meg selv og flere for at du øser litt kunnskap over på oss vanlig dødelige også :)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Tistlooktober 21, 2013, 18:01:33 pm
du finner samme infoen i kva som helst for ei verkstadhåndbok du har liggande, så detta er ikkje akkuratt noko heksakunst:)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Dewiloktober 21, 2013, 20:44:29 pm
Kan få lov å komme på etterkontroll hos meg ;D


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 21, 2013, 20:51:42 pm
Jasså? :P Noe spesiell grunn du tenkte på eller? :)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Dewiloktober 21, 2013, 20:57:42 pm
Ikke annet at gammal vw er gøy. ;D


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 21, 2013, 23:44:02 pm
Hehe, helt enig! Gleder meg til å komme litt inn i det nå, og få ordnet opp i denne gamle bilen! Forresten en ting til og det er at bilen rister noe vannvittig med engang jeg kommer opp i 70km/h, kan dette være hjullageret? Eller dårlig dekk? Er ikke lite luft i dem, men har hørt de kan bli deformert hvis de står lenge..


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: TrettenNullTooktober 22, 2013, 07:22:45 am
Hjula er blitt urunde og/eller må ballanseres


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: SveinØoktober 22, 2013, 07:45:35 am
Hjula er blitt urunde og/eller må ballanseres

Hjula kan sikkert ha sin del av skylden, men det er nok den gamle klassikeren med utslitte foringer rundt om på forstillinga også tenker jeg  ;)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: BP 73oktober 22, 2013, 08:11:41 am
det samme gjorde 1302`n min når jeg fikk den. men den hadde jo spissing på forhjulene på 1,5 cm. skal väre ca 1 mm.


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 22, 2013, 08:51:06 am
Hehe, ser ut som at dekka kan ha sine årsaker da, jeg skal uansett bytte de så får satse på at det gjør noe for seg. Tror ikke det er noen foringer, for da hadde jeg vel hørt det klunke?


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Einicoktober 22, 2013, 21:30:28 pm
De indre foringene på bærearmene kan med fordel byttes til massive. De originale er laget med hull/svekkinger på to sider. På 1303 kom det massive foringer. De skal passe rett inn på 1302


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 30, 2013, 22:46:55 pm
Hei!
Har ikke fått skrudd av ennå pga av bygging av "garasjetelt" og plassere den andre bilen i, men har snurra litt på fremhjula og det kommer en sånn lyd fra begge sider som jeg ikke helt klarer og forklare, men litt sånn slipe lyd, dette er vel tegn på at klossene i calippern ligger inn på?


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Einicoktober 31, 2013, 07:12:34 am
Klossene skal ligge inntil. Klarer du lett å sveive rundt hjulet med hånda, er det ok.


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 31, 2013, 09:25:22 am
Okei, for det kan jeg :)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Roy Grellandoktober 31, 2013, 10:02:19 am
Hei!
Har ikke fått skrudd av ennå pga av bygging av "garasjetelt" og plassere den andre bilen i, men har snurra litt på fremhjula og det kommer en sånn lyd fra begge sider som jeg ikke helt klarer og forklare, men litt sånn slipe lyd, dette er vel tegn på at klossene i calippern ligger inn på?

hvis den lyden er litt metallisk, kan det enten være en stein eller noe som ligger mellom kloss og skive, eller at klossene rett og slett er slitt ut, så bakplata ligger innat skiva


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassieoktober 31, 2013, 16:11:33 pm
Okei, får bare skru opp, skivene er helt strøkne hvertfall, men bilen har stått en god stund(ubestemmelig tid), skjønt at bremsene pleier og sette seg på disse bilene da, kan dette ha forekommet kanskje? Siden det er såpass stor forskjell i bremsekraft forran og bak


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Dewiloktober 31, 2013, 22:00:58 pm
Husk at det er to sider av en bremseskive ;-)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassienovember 01, 2013, 12:30:08 pm
Hva mener du? :P


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Dewilnovember 01, 2013, 13:03:43 pm
Mange ser bare yttersiden av skiva, ikke baksiden inn mot fjærbeinet ;D


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassienovember 01, 2013, 13:33:07 pm
Haha, ja det sant!


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: Simen Englundnovember 01, 2013, 15:41:06 pm
Er det det de mener med klamrer ?

Jepp. Bremserør skal ikke være løse, slik at de kan ligge og riste/gnage (med tynnere gods og brekkasje som følge).
Og slanger som kan gnage på kanter o.l. skal forsterkes med gummi eller lign. (Men på bobla er det vel ikke noe som kan komme i kontakt!?)  :)


Tittel: Sv: Vært på eu med 1302en!
Skrevet av: lassienovember 02, 2013, 14:07:58 pm
Takk for svar :D