VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: BERGER på oktober 26, 2013, 21:29:20 pm



Tittel: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: BERGERoktober 26, 2013, 21:29:20 pm
Noen som har erfaring med denne kammen? VZ 15?
Den skal være anbefalt for offroad motorer og leser advarsel om at den er tøff mot ventilsystemet. Men hva innebærer det? At den sliter løfterhullet?

Satt en slik kam i en 2007ccm (90.5x78) motor jeg fikk med cab`n fra USA. Funderer på om jeg skal bruke den videre...  


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2013, 21:33:09 pm
kan bare uttale meg om VZ25
har det i en "oxy" boxer jeg kjørte med en sommer.
super respons og bra drag.

men er visst ganske krappe ramper på den  og skal som du nevner være tøff mot ventilmekanisme og løfterboringer,
så var det disse ryktene igjen da.


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: Dewiloktober 26, 2013, 21:57:27 pm
Er det ikke dette som er kult da? Krappe ramper, høyt løft og lang durasjon ;D
Hvis det ikke ser nevneverdig slitt ut så hadde jeg satt den inn igjen ;D


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2013, 23:08:02 pm
hvordan ser løftere og kam lober ut=?
og hvordan kjennes løfterboringene ut?


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: BERGERoktober 26, 2013, 23:28:43 pm
Har bare fått tatt en rask kikk. Løftere ser bra ut. Skal sjekke løfterbor i morgen. Tror ikke denne har gått så langt.


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: BERGERoktober 27, 2013, 18:57:43 pm
Kamlobene ser fine ut. Det sorte er knapt slitt av. Løftere er også fine. Et par av løfterborene har litt mye slakk vertikalt.


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: Speed-Demonoktober 27, 2013, 19:20:57 pm
En forutsetning for at løfterboringene skal holde er at ventilmekanismen kjøres med små klaringer. Hvis ikke vil mekanismen hamre og slå enda verre. Krappe ramper vil jo gi store krefter sideveis på løfterne. Så alubstøtstenger er nok lurt. Jeg har kjørt i filler en blokk med fk 47, men den er vel enda mye råere enn vz-serien? Den fikk ovale løfterhull på to løftere, og jeg tror det kommer av at det var litt større klaring på de to ventilene.

Hva gjør du med blokka di da? Det går jo an å sette inn bronseforinger i de løfterhullene som har blitt ovale.

JK


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: BERGERoktober 27, 2013, 20:46:12 pm
Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med denne motoren, driver å vurderer ;)


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: Dewiloktober 27, 2013, 23:16:04 pm
Kan hende jeg har en wasserboxer blokk og veiv liggende som kan doneres bort om du vil ha og den er i god stand ;-)


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: BERGERoktober 28, 2013, 00:12:19 am
Kan hende jeg har en wasserboxer blokk og veiv liggende som kan doneres bort om du vil ha og den er i god stand ;-)

Tar gjerne i mot om du skal kvitte deg med det. Blir nok ikke til dette prosjektet siden jeg ikke har så mye tid på meg. Men har da andre ting på gang som det kan brukes til :)


Tittel: Sv: Erfaring med Engle VZ 15
Skrevet av: Dewiloktober 28, 2013, 00:16:20 am
Har nettop hentet et lass med deler (resten fra vålergarasjen)
Skal se litt på tilstanden jeg.
Mulig jeg har et komplett nytt lagersett å selge også.