Tittel: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere... Skrevet av: Formula Vee på oktober 30, 2013, 15:54:06 pm :)1958 1200 de luxe Sedan. Kjøpt i 1976 av siste eier, satt bort på en låve i 1982.
Denne bilen er trolig lite kjørt. Siste dokumenterte oljeskift var på 37k i 1971. Den ble parkert i1976 og da var km 44k. Trolig har den kun gått 144k grunnet slitasje på interiør, ratt og pedaler. (Eier drev bilforretning, og hadde tilgang på mange biler) Planer om sette den i bruksstand, bruke noe tid/penger på å sikre understell, bremser og styring. Har ikke sett noen rusthull enda, men finner vel noe når jeg sandblåser. Det blir sandblåsing av alt under, industrigrunning og toppstrøk av bunnplate med samme metode/malesystemet jeg brukte på turboroadster. (International Urethan 990) All utvendig rust og bulker skal være slik. Generell service på motor, girkasse, rense tank og fylle ny bensin. Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på oktober 30, 2013, 16:00:50 pm Registreringsnummeret er R1258. Mulig at tallene 125 blir mattet ned så de blir knapt synlige.. Da står det igjen R8... :-)
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Hans på oktober 30, 2013, 20:18:41 pm ser veldig bra ut - rotte er vel å fornærme bilen godt. dette er en eldre dame.
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: erikaa på oktober 30, 2013, 21:51:43 pm Ser ut som en veldig bra bil!
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på oktober 31, 2013, 08:27:51 am Takk :-)
Will.i.am brukte 6mill på sin 1958 t1. Tenkte jeg skulle klare meg med mindre. Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: scardeep på november 01, 2013, 10:27:30 am men her var det lite T1 å se! Mener du at denne er bygd rundt en T1?
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på november 01, 2013, 13:18:08 pm T1 1958 lik rotta mi :)
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på november 02, 2013, 08:59:08 am Da fikk jeg begynt på bilen i går kveld.
Tok ut tanken, gjorde den ren og inspiste. Hel og fin. Skiftet slangen under, og den inn til motorrommet. godt jeg ikke prøvde å bruke dem, begge var helt ødelagte. Blåste gjennom bensinrør, fyllte bensinpumpa og sjekket at den matet gasser greit. Alle wire, choke smørt opp. Kompresjon var lav på syl1 (3bar) men fin på de andre (6bar) så mulig det er ventil som ikke stenger helt. Filte stifta og justerte åpning, pusset alle kontakter i fordelerlokket, kontrollerte alle kabler og målte spenning inn på coil til 6,03V. Startmotoren fikk opp oljetrykk etter 5sek, og jeg skulle montere de nye pluggene fra Hotshop. Shit... Jeg hadde bestilt 12mm. Noen dyre til turboroadster og billige til Råtta... Så jeg gjorde rene de gamle, stilte åpning, og prøvde å starte motoren. Nope, ikke antydning til liv... Prøvde til langt på kveld, men litt vanskelig å sjekke gnist når du er alene. I dag lager jeg "fjernkontroll" til starteren, og sjekker om det er gnist. Om det ikke er gnist, sjekker jeg om Biltema har noen plugger som passer. Om den da ikke starter, sjekker jeg flottørkammeret, at det kommer bensin inn i gasser. Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på november 02, 2013, 11:25:21 am De hadde ikke plugger på biltema, så stappet de gamle i ultralyd vaskerne med litt såpe.
Bilde før Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på november 02, 2013, 11:37:55 am Etter
Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Formula Vee på november 02, 2013, 12:59:45 pm Bilen vil fremdeles ikke starte. Den fyrer en sylinder en sjelden gang.
Bestiller nye plugger, og renser forgasser mens jeg venter. Holder på å sjekke opp senkespindler, og andre ting jeg trenger. Tittel: Sv: 58 råtta Skrevet av: Rolf T. Kastenwagen på november 02, 2013, 13:20:43 pm Bytt stiftene så starter den.
Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på november 05, 2013, 19:32:31 pm Fant årsaken. Prøvde å blåse ut fra pumpa til tanken, men spuns tett. Tenkte kanskje at krana var stengt, men når jeg lyste under tanken, så jeg en knekk på slangen. Hadde laget den 5cm for lang...
Så kortet inn, monterte alt, og fyrte opp med en gang! Testet spent clutchen, og fant første giret. Bremsene henger litt, så trenger mye gass for å komme igang. Det meste virker. Bremser, håndbrekk, lys, viskere, fjernlys. Må fikse horn, h.baklys, kupelys og blinklys. Første gir er usynkronisert, så må dobbelclutche. Men siden dette er en de luxe sedan :) er de andre girene synk. (Standard hadde usynk 2. Gir og) Dette var moro. Har vært på shell i kveld og fyllt bensin og kjøpt blyerstatning. Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Sonic på november 05, 2013, 19:47:39 pm grattis , ikke lenge før motoren ryker ut tror jeg !! ;D lykke til ..
(men orginalt som funker er jo alltid kult !!) mvh Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på november 05, 2013, 20:12:12 pm grattis , ikke lenge før motoren ryker ut tror jeg !! ;D lykke til .. skumle greier... Hjernen svinger fra et spor til et annet i et forrykende tempo. Jeg er fæl til å følge impulser, og nå har jeg en slant ekstra høvdinger og... Foreløpig kjører jeg originalt. ;D(men orginalt som funker er jo alltid kult !!) mvh Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Kjell Roar på november 05, 2013, 20:21:53 pm Du trenger ikke blyerstattning ;)
Vil anbefale deg sterkt å bytte gummiene på torsjonsstavene bak, de er nok så gamle at de ikke har noen misjon lengre, og bilen blir litt "dassete" å kjøre. Pakningen i bensinkrana har hatt en tendens til å svelle opp, så hvis du får bensinmangel seinere, kan det være krana som lurer deg. Lykke til! :) Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på november 13, 2013, 15:41:10 pm Skiftet plugger, men fusker fremdeles endel. Sikkert sylinder 1 som ikke klarer å brenne all bensin, lukter litt. Og kompen var jo bare 3bar, mot 6 på de andre.
Var en del arbeid for å få h.baklys til å virke, feilsøkte og fant ut av lasken under sikringsboksen var tært vekk. Så måtte lodde opp en ny. Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Pål på november 13, 2013, 16:55:35 pm Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år
Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på november 13, 2013, 17:41:36 pm Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år påvirker dette da normal drift under cruising, eller kun ved pedalpumping?Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Pål på november 16, 2013, 01:46:28 am Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år påvirker dette da normal drift under cruising, eller kun ved pedalpumping?Det påvirker all gasspådrag. Du kan kjøre rundt på tomgang. Men det er stort sett det. Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på november 16, 2013, 08:01:29 am Da bestilles ny membran fra hotshop :-)
Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Pål på november 17, 2013, 01:43:16 am Da bestilles ny membran fra hotshop :-) Kjøp komplett pakningsett til gasseren, så vet du alt er iorden etterpå. Tittel: Sv: 58 råtta første kjøretur på 31 år i kveld! Jippi! Skrevet av: Formula Vee på desember 03, 2013, 02:28:29 am Hmm.. Traff en kompis på et møte i kveld, spurte om han hadde rallycross motoren fremdeles. Jepp, den var til salgs... T4, stående porschevifte, tørrsump og CB datasprut tilrettelagt for turbo....
Ikke brukt i løp pga feil på innsprøytning, (diagnosistert online) boksen må sendes til CB for reperasjon. Tja.. Blir det 34hk eller 250++hk? Tankene vingler rundt beholde tromler, oppgradere til skiver, senke mye, senke lite, 6v vs 12v.. Nei, får begynne som med Turboroadsteren. Bare å begynne å skru, så blir veien til underveis. :) Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på desember 03, 2013, 17:44:09 pm Da har jeg fått hjelp av Unneberg til å sette opp handleliste til oppgradering av bunnplata. Det ble 26 artikler, bekreftelsen gikk over to A4 ark ;)
Bla.a. inkorta senkeforstilling og 2krets bremser, med alt tilbehør. Den skal bums i bakken med senkespindler og 145/65 :-D Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Kjetil Lima på desember 03, 2013, 21:32:28 pm Hvis du skal kjøre porsche fuchs har jeg enda de chromma kopiene jeg brukte på Ovalen liggende.
Selger dem sikkert litt billigere enn jeg kjøpte de for (Kostet meg 9 lapper med nye dekk). Brukt ca 150 mil. Porsche boltsirkel seff... Hyl ut når du skal ha eksosen din. Ligger i ei pappeske her. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Pål på desember 03, 2013, 21:34:06 pm Da har jeg fått hjelp av Unneberg til å sette opp handleliste til oppgradering av bunnplata. Det ble 26 artikler, bekreftelsen gikk over to A4 ark ;) Bla.a. inkorta senkeforstilling og 2krets bremser, med alt tilbehør. Den skal bums i bakken med senkespindler og 145/65 :-D Alltid lurt å hente inn tilbud fra HotShop og Dalhems også når du skal handle mye. Penger spart er penger til rart :) Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på desember 04, 2013, 10:58:02 am Uten å spør, fikk jeg rett under 2.500.- i rabatt, og da var Unneberg allerede billigst i utgangspunktet på de delene jeg trengte :-) (ref. Priser på nettet) Men handler også en del av andre.
Fikk løftet karrosseriet i går kveld, gikk litt tid og svette når jeg skulle gjøre det helt alene og ivareta HMS. Hjalp heller ikke at det ene jekkfestet var sveiset fast i kanalen. Pga rust der, ble denne revet ganske stygt opp. Må skifte bakre kanalbunner, og nedre kant mellom døråpning og bakskjerm. Ellers har jeg ikke funnet mye rust, men finner vel mer etterhvert. Eksosanlegget Kjetil, passer ikke på denne. Det er til senere oppgarderinger ;). Og jeg bruker 145/65 fremme, og 175/65 bak. Original felg fremme, original med breddet til 6,5" bak. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Kjetil Lima på desember 04, 2013, 13:18:18 pm Jekkfester er noe dritt. Jeg fjernet mine.
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på desember 04, 2013, 16:37:48 pm Bliver nok ikke jekkfester når jeg skal i gang med gulvet i min ;)
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Phlip på desember 04, 2013, 23:50:08 pm Den er sinnsykt fin! Elsker fargen
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: erikaa på desember 05, 2013, 00:49:35 am Flott snekring!
Du vil ikke dele den og få bunnen blåst da? Dere er vel like heldige som oss i Bergen, med flinke undeleverandører til offshore, som gjør dette bra og billig - med topp overflatebehandling. Vi har akkurat gjort samme jobben på en "Krankenwagen" her hos oss - og det er trivelig å jobbe med bien når alt rust er borte i en fei. http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=6430.0;highlight=seljordsormen Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på desember 05, 2013, 02:37:15 am Ingen problem med bunnplata, enkelt å få den strøken, og det er avtalt komplett blåsing og malingssystem for subsea ja.
Men karrosseriet hadde jeg håpet det var mindre rust i... Jekkfestene forsvinner, og lurte på å montere skrapeplate fremme for å beskytte lakken når den er som lavest. ;) Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 07, 2014, 19:52:17 pm Da blir bunnplata ferdig i løpet av uka, senkespindler snart klart. Unneberg har levert alle forstillings og bremsedeler, og jeg får felgene i morgen.
Slik blir looken Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Endre S på januar 07, 2014, 20:33:38 pm Nice 😊
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på januar 08, 2014, 10:34:07 am Ser veldig frem til at se den med de felgene!
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 08, 2014, 14:26:09 pm Ser veldig frem til at se den med de felgene! Takk :-) Fikk felgene fra deg i dag, så fantastisk flotte ut! Skikkelig dyp kant og flott finish!Godt pakket med hjulbolter, senterkopp og krom ventilsett. Åpnet pakken utenfor posten, kjørte rett til dekkverksted og ba dem legge på 155/65 og 195/65. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 08, 2014, 14:29:00 pm ..Og der fikk jeg melding om at bunnplata var ferdig blåst, grunnet og to strøk International Urethan 990 farge svart.
Da haster det å få montert spindlene over på den nye forstillinga. Skal montere bærearmene i dag og fylle forstillinga med grease, pusse og rense bremsetromlene så de er klare for nye lager. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på januar 08, 2014, 16:54:34 pm Ja her går det unna! ;D
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 09, 2014, 15:46:28 pm De skulle legge på dekk på felgene, men fikk ikke tak i 155/65-15. Bestilte derfor 145/65-15 fremme, og 195-65-15 bak. Håper det går greit...
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Kjetil Lima på januar 09, 2014, 16:41:28 pm Lite høyde på gummi på 145x45x15 men du skal sikkert senke en del så mulig du trenger det. Jeg måtte ha slike på min 57 pga subbing men det så litt rart ut med så lite gummi.
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 09, 2014, 20:54:58 pm [attachment=1]Fått gjort litt i dag og..
Montert fjærpakka, bærearmer med nye tetninger, kortere dempere og fyllt opp med 800g lithiumgrease. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 09, 2014, 22:28:29 pm Kvalitet koster som kjent. Det er en deilig sykdom når du gleder deg til å betale en stabel med laken for deler ingen ser, men som du vet er bra greier.
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på januar 22, 2014, 19:15:24 pm Supercharger på "min" motor, enkelt og greit. SU sugeoppsett.
http://m.youtube.com/watch?v=-xmPq6azfyU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D-xmPq6azfyU Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Skrevet av: Formula Vee på mars 05, 2014, 16:09:39 pm Siden jeg fant en del rust på kvartpanel, hjulbuer, kanaler og slikt, har jeg bestilt masse sveisedeler.- Liker ikke å fikse rust.
Så får å få opp motivasjonen, har jeg akkurat nå vært på ebay og kjøpt inn noe greier for at bilen kan holde følge med trafikken :-) Blir artig, ny teknologi jeg ikke har hatt erfaring med før, men har lest meg kraftig opp de siste ukene. ;) Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere... Skrevet av: Formula Vee på august 07, 2014, 08:09:21 am Ser denne tråden er blitt linket til fra salgsannonsen min..
Har ikke oppdatert den, men har gjort mye arbeid etter dette. Skal legge ut noen bilder nå. Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere... Skrevet av: Formula Vee på august 07, 2014, 08:28:31 am litt mere...
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere... Skrevet av: Formula Vee på august 07, 2014, 08:30:10 am and then some... NB! Kompressor med detaljer er solgt.
Tittel: Sv: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere... Skrevet av: Formula Vee på august 07, 2014, 08:30:59 am tjohei!
|