Tittel: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 20, 2013, 01:37:08 am Har jo demontert Råtta mi, og venter på alt nytt til forstilling fremme. Senk, korta og drop.
Men tenker jo på at jeg av og til skal over fartsdumper og slikt.. Noen som har tenkt på muligheten for å erstatte støtdemperne med luftsylindre? Har jobbet litt med luftsylindre, og du kan jo regulere strupinga på dem så de også til en viss grad vil fungere som støtdemper når de ikke er i "løftehjelp" modus... Edit: seff beholde torsjonsfjæra, men kun bruke ved behov for mer klaring. Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Kjetil Lima på desember 20, 2013, 09:06:52 am Hør med Tegle hva han gjorde med 62 modellen han kjøpte av meg. Vet ikke om han er her inne så mye men du kan prøve john arne, han vet sikkert. Lurer på om det var noe volvo hi-jackers greier han monterte.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Dewil på desember 20, 2013, 09:14:15 am Monroe lager hijackers, altså "vanlige" støtdempere du kan koble luft på for å få løftet bilen.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 20, 2013, 11:34:10 am Ja, det hadde jeg helt glemt.. Hadde det på 77 commodore.. Ass up, nose down.. ;D Det burde vel funke? Hijackers ja ...
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Dewil på desember 20, 2013, 14:13:53 pm Flere her på fjellet som har kjørt med det. Har funka det jeg har sett ;D
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: ghia69 på desember 21, 2013, 13:00:07 pm Da jeg kjøpte ghian min, satt det på et sett fra Airkewld. Det var støtdempere foran som var koblet på kompressor, og med brytere kunne jeg heve og senke som jeg ville.
[attachment=1] For at dette skal virke, kan man IKKE ha fjørplatene inne i torsjonsfjæringen. Denne er byttet ut med en jernstang som er festet fast på hver side av forstillingen, med skruene som vanligvis fester fjørplatene i bærearmene. [attachment=2] Dersom fjørplatene er tilstede, vil ikke forstillingen kunne heves og senkes ved hjelp av en slik ordning. Da må man bruke den tradisjonelle puma-forstillingen med å heve og senke med å manuelt justere. Kitet fra Airkewld er her: http://www.airkewld.com/1969-79-Beetle-Ghia-Complete-Air-Ride-Kit-p/1002.htm Har et komplett sett liggende, med unntak av bærekulene. Vurderer å selge dette, da jeg ikke har bruk for det. ghia69 Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Hot Owl på desember 21, 2013, 17:04:26 pm Jeg har brukt Monroe ridelevelers (hijackers) på splittbussen min. Den var konvensjonelt senket med torsjonsfjærene til det punktet at hjulene ikke gikk rundt i hjulhusene. Så var det bare å kjøre på litt luft til hjulene gikk rundt.
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=54.0;attach=474;image) Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 22, 2013, 00:22:52 am Forstår ikke hvorfor det ikke skulle virke med torsjon fremme?
Senker den med puma og dropspindler. Om jeg da vil heve den bare noen cm, må jo dette kunne virke? De er jo konstruert (monroe) for å hjelpe originalfjærer ved høy last? Og Opel'n min ble veldig høy bak.. ? Jeg bruker link pin. Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Dewil på desember 22, 2013, 16:03:34 pm Det vil virke med torsjonsfjærene i.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: ghia69 på desember 22, 2013, 16:15:14 pm Har ikke selv prøvd med fjærer. Kunne heve og senke bilen sikkert 20cm opp og ned med dette kitet. Tror at man kan heve og srnke litt med fjærer, men skal man heve og senke mye kan de nok ikke være der.
ghia69 Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 22, 2013, 23:43:52 pm Ja, men da er vi enige :-)
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: bug tech på desember 23, 2013, 00:52:52 am Jeg kjørte Gabriel hijackers forran på min oval på slutten av 80-tallet, med orginal fjærer med innsveisede senkere(før Pumaens tid), jeg kunne heve-senke den ca 8-10cm med en liten kompressor som fulgte med i settet, som var beregnet til Ford Granada (bak).
Martin. Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: A.Hole på desember 23, 2013, 01:23:53 am Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt: Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka. Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Kjetil Lima på desember 23, 2013, 08:37:39 am Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Dewil på desember 23, 2013, 10:10:47 am Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt: Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka. Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere. Bagasjerommet i bobla er jo foran ;D Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Pål på desember 23, 2013, 12:13:11 pm Bakdempere til Granada og Ascona funker fint på balljoint forstilling. Om det finnes sett som passer kingbolt, som fortsatt er i salg vites ikke. :)
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Hot Owl på desember 23, 2013, 14:47:04 pm Jeg brukte bakdempere til Volvo 245 foran på bussen.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 25, 2013, 10:54:01 am Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig. det stemmer det ja. Er klar over at du får skjærkrefter på bolter til støtdempere, og at konstruksjon og innfestning ikke er beregnet for dette. Tenker på bruksområder som: Inn over smøregrava, få jekken under, inn og ut av ferja, de verste fartsdumpene, kråle seg ut fra stien du har hatt picnic på. :)Artig poeng at lasterommet er fremme, og det er der vi trenger luftdempere ;D Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 29, 2013, 08:40:11 am Hvordan hadde det funket å bruke senkeforstilling med luftdempere fremme, og fjernet strammemekanismen på torsjonsfjøra? Sånn at den fritt kunne bevege seg? Da hadde jeg vel fått samme effekt som å fjerne fjørene og sette i aksling? Da hadde det vært lett å bygge om til vanlig senk. (Bare sette på brakett og mutter.)
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: SveinT på desember 29, 2013, 12:21:17 pm Vil vel lett bli slitasje på midtstykket, da. Er jo ikke lager på det og det vil bevege seg i hver hump.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Hot Owl på desember 30, 2013, 15:43:42 pm Det er nok bedre å bruke en hydraulikk sylinder eller en elektrisk aktuator slik at mittstykket står fast mellom justeringene. Men du må sørge for at justeringen ikke kan forflytte seg sidelengs heller. Det er der de sidelengskreftene blr overført fra hjulene til forstilling/chassis. For bærearmene har ikke anlegg mot forstillingsrørene.
Tittel: Sv: Hybrid airride? Skrevet av: Formula Vee på desember 30, 2013, 20:20:31 pm Da høres det ut som en tøff jobb for den bolten og sporet den går i til dette bruket ja..
Hva med fjernstyrt låsing av disse strammerne, så jeg kan løsne dem, løfte opp fronten for hånd, låse dem mens jeg holder fronten i rett høyde? Har et par elektriske linæere aktuatorer på 12v, og har også flere forskjellige trykkluftsylindre.. Hva med en kombinasjon av assymetriske "sykkelsete" klemmer med god arm, og en aktuator på denne? Bør hvertfall kunne gi nok spennkraft? Disse aktuatorene jeg har er på 400nm med slaglengde på 200mm. Da bør det være nok å gå på til å lage skikkelig utveksling? |