VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: TwentyShitty på desember 29, 2013, 22:23:58 pm



Tittel: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: TwentyShittydesember 29, 2013, 22:23:58 pm
Jeg må kjøpe meg kompressor, og sitter og glor meg litt blind på hk/kW, luftmengde, maks trykk, tankstørrelse etc...

Bruker er vel det samme som dere andre med vw i garasjen.... :) Alt fra å pumpe luft i dekk til kapping, sliping og lettere lakkeringsarbeid.
Hva er de viktigste kriteriene og hva er minimum krav?

Noen som har hete tips på evt tilbud på gode kompressorer eller merker de selv er godt fornøyd med?

Takker så mye for svar.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: BACdesember 29, 2013, 23:33:16 pm
Dette er intressant for meg også gitt.  :-) jeg ser for meg å kjøpe sandblåsekabinett også etterhvert...


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Dewildesember 30, 2013, 01:56:06 am
Jeg har en sånn.
http://www.jula.no/kompressor-50l-2200w-200013

Se litt på verktøyet du skal bruke og hvor mange liter i minuttet verktøyet bruker. Denne kompressoren holder til det meste man trenger i garasjen. Ikke gæli pris heller


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Lars Johansendesember 30, 2013, 02:35:23 am
Har ikke peiling på temaet, men min erfaring etter å hatt forskjellige typer er at reimdrift er tingen.

Rolig turtall på motoren, derfor lite støy.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Dewildesember 30, 2013, 02:38:40 am
Det viktigste er uansett å se hvor mange liter den klarer å levere. Er den stillegående er det jo et pluss. Den jeg har er som kompressorer flest, det bråker litt.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Kjetil Limadesember 30, 2013, 12:11:05 pm
Til sliping og lakk trenger du mer enn en slik 50 liters. Jeg kjøpte to Gebe 2 sylindrete 50 liters og seriekoblet dem sammen. Hver kompressor stod tilkoblet hver sin treg 16 ah kurs. Dette ga nok luft til sliping over lang tid.

Den ene kompressoren tok kvelden mot slutten av slipingen. Fikk ny på garanti da.

Reimdrift og 3 fas er det beste da men jeg hadde ikke 3 fas og valgte derfor billigste løsning. Under 2000 pr stk mener jeg at jeg betalte.

Ikke bruk olja som følger med billige kompressorer er et tips jeg fikk.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Dewildesember 30, 2013, 13:06:18 pm
Skal man slipe ned en bil så er det beste å bruke elektrisk eksentersliper eller vinkelsliper med flapdisk om man har god kontroll på hva man driver med.

;-)


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: ClassicVAGdesember 30, 2013, 14:07:19 pm
Skal du bruke tyngre verktøy (vinkelsliper og lignende) så trenger du MYE luft. Det samme gjelder tildels lakksprøyte for at du skal unngå problemer med tilførselen. En liten kompressor som leverer rundt 200 liter i minuttet vil forsåvidt klare jobben, men den kommer stort sett til å gå hele tiden, og det tar fort knekken på kompressoren.

Jeg har selv en 2-sylindret sak som gir ca. 250 liter i minuttet, og det er for smått, den går stort sett hele tiden ved slipearbeid.

Min abefaling er en kompressor som gir minimum 400 liter i minuttet, da har du så du klarer deg. Størst mulig tank er også å foretrekke da du har mer luft tilgjengelig før kompressoren starter igjen.

- Lakkering krever ca. 150-200 liter/minutt
- Sliping krever ca. 300-400 liter/minutt
- Båndslipemaskin krever ca. 200 liter/minutt

En kompressor som ikke klarer å levere nok luft vil først og fremst gå hele tiden, men den vil heller ikke klare å opprettholde trykk eller mengde og du vil derfor ikke få utnyttet verktøyet.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: TwentyShittydesember 30, 2013, 21:45:25 pm
Takk for svar og bra input. Likte prisen på den dewil linket.

Har sett på denne selv
http://www.mekk.no/tilbud/kompressor/gebe-kompressor-powerair-50-3svd/

Men da er altså jula sin bedre med tanke på mengde luft den avgir?



Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Kjetil Limadesember 30, 2013, 22:11:23 pm
Det er slike gebe jeg har, eller dvs en av de er slik, den jeg fikk byttet på garanti.

Den kom med olje på så den suget jeg ut og byttet med annen kompressorolje som ikke kom fra kina.

Holder for hobby bruk men de bråker mye, jeg har mine i separat bod og da høres de ikke inn i garasjen. Alle 3 jeg har/har hatt lakk i koblingene rett ut av esken, skikkelig kina kvalitet.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: ClassicVAGdesember 30, 2013, 23:32:13 pm
Det er slike gebe jeg har, eller dvs en av de er slik, den jeg fikk byttet på garanti.

Den kom med olje på så den suget jeg ut og byttet med annen kompressorolje som ikke kom fra kina.

Holder for hobby bruk men de bråker mye, jeg har mine i separat bod og da høres de ikke inn i garasjen. Alle 3 jeg har/har hatt lakk i koblingene rett ut av esken, skikkelig kina kvalitet.

Det kan jo være fordi det finnes ulike "standarder" og de billige kompressorene leveres ikke med det man som oftest kaller "industristandard"  ;-)


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: TwentyShittydesember 31, 2013, 02:08:19 am
Hva har du da classicVAG?


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: ClassicVAGdesember 31, 2013, 10:52:07 am
Hva har du da classicVAG?

Jeg har en Biltema-kompressor nå som jeg kjøpte da de åpnet ny butikk her i Arendal. Var oppe kl. 5 om morran for å sikre meg et spesialtilbud  ;-)

Den står ikke i katalogen lenger, men det er en to-sylindret sak (V-blokk) som gir 10 bar og ca. 200 liter/minutt ved 6 bar. Tanken er på ca. 90 liter tipper jeg.

En ting jeg glemte i forrige innlegg er om man skal bruke kompressoren til sandblaing eller ikke. Min er for liten til dette og det merkes ved at den går kontinuerlig når jeg driver med sandblåsing.
Resultatet er at kompressoren blir svært varm og den klarer heller ikke å levere luft nok slik at jeg må ta pauser hele tiden eller bruke mye lengre tid på hver enkelt del.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: TwentyShittydesember 31, 2013, 13:34:39 pm
Takk igjen. Bra du nevner dette med sandblåsing også - for det vil vel også bli aktuellt.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: SveinTdesember 31, 2013, 18:36:41 pm
Og sandblåsing er vel noe av det som trenger mest luft. Er nok forskjell på blåseutstyret også, mitt blåsekabinett trenger rundt 1000l/m.  ::)
Kompressoren er "hjemmelagd" med to motorer/blokker. Den største blokken fra Biltema (som ikke er i salg lenger) og en litt mindre som fulgte med tanken på 600l.
Mitt råd er å finne ut hvor mye strøm du har til rådighet og hvor mye penger du ønsker å bruke på kompressor. Så kan du finne den kompressoren som leverer mest innforbi dine kriterier. Ble vel nevnt i en annen tråd her at man som regel får rundt 100l/m pr kW strøm.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: ClassicVAGdesember 31, 2013, 19:16:41 pm
Takk igjen. Bra du nevner dette med sandblåsing også - for det vil vel også bli aktuellt.


Da vil jeg på det sterke anbefale deg å kjøpe en som er stor nok med en gang, hvis ikke blir du plaget...og drittlei, i hvert fall hvis du er som meg  ;-)


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 01, 2014, 17:57:36 pm
Her er en gammel tråd om emnet.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10940.0.html

Og her er tråden til Kjetil L når han kjøpte:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10883.0.html



Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: TwentyShittyjanuar 01, 2014, 22:52:56 pm
Takker og bukker!


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenjanuar 02, 2014, 09:38:43 am
Er det noen som har handlet kompressor hos Moe & Co i Bergen. Ser ut som de er gunstig på pris. Jeg tenker å kjøpe 3 fas og over 400 liter pr. min.
KOMPRESSOR TNT  reimdrevet

Motor                           4 HP 3 fas 230V/380V
Avgitt luftmengde     526  ltr. min
Trykk                            8 bar
Antall sylindere         3 stk
Tank størrelse           150 ltr.
Vekt  ca.                     100 kg

Utstyrt med pressostatbryter for automatisk start og stopp.                 

veil. 9800,-
KAMPANJEPRIS KUN KR. 5900,-


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2januar 02, 2014, 12:03:31 pm
Jeg har ikke sett noen av de i real life. Men på bilder/tegninger ser de "gamle" ut. Kjøp lokalt så er det lettere å reklamere.


Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: VWdriverjanuar 02, 2014, 12:38:42 pm
Godt nyttår.

Har du mest tid eller penger :D

Hvor mye strøm har du?

Har du mest penger så kjøper du en stor kompressor 3 fas på minimum 4 hk og en 400L og oppover.
Det bør være avgitt luft ved 6bar som teller.
Støy er viktig. Billige kompressorer går på høyt turtall dermed mye støy.

Har du mere tid, så bygger du deg en.

Jeg kjøpte den nest største 2syl blokken på biltema.
3 kw 3 fas motor (reimdrift)

200 L Rustfri OZO Varmtvannsbereder tank. (Fjernet all emballasje rundt)
Disse er trykktestet til 20 bar og driftstrykk på 10 bar.

Bygget kompressor enheten inn i et hjørne og tanken i taket. La opp 18 mm kobberrør med 4 uttak i garasjen.
Gått som en klokke i 12-15 år.
Masse luft her.

Marius K.



Tittel: Sv: Kompressor - hva er viktig, og tips til bra typer ønskes
Skrevet av: VWdriverjanuar 02, 2014, 22:48:27 pm
P.S. Varmtvannsbereder som er defekt får du gratis hos rørleggeren.
De har det beste rusfrie stålet du får.
Jeg ser ikke den kompressoren jeg kjøpte på biltema lenger.
 Men de har en v blokk på 326L pr/m ved 6 bar og til 3 kw motor. Da har du et ganske bra aggregat.
Med 200l tank får du opparbeidet et ganske bra reservoar med luft. En gos buffer å gå på kår man bruker litt mer
Luft krevende verktøy.

Marius K.