Tittel: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 18, 2014, 13:29:28 pm Har endelig funnet meg en erstatning for splittbussen. Hadde bestemt meg for å kjøpe en 1303 for å få mcphearson opphenget fremme og selvsagt IRS bak. Fant en bil i Haugesund i jula og fikk endelig hentet den forrige helg (tur-retur Jessheim Haugesund på 1 dag, 21,3 timer). Den har en del rust under, så må skille bunnpanna fra karosseriet og pusse over alt av understell og skifte det meste av pakninger, men det er greit nok. Bilen er godkjent med Porsche turbo bremser, bredere dekk og 2,0l T4 motor, så jeg tror den har potensiale for å bli en veldig kul bane/veibil ;D. Den har også en Porsche 5 trinns girkasse, men jeg vet ikke fra hva slags Porsche.
Her er den på henger i Haugesund: [attachment=1] Her er den på plass i garasjen hjemme: [attachment=2] Planen er å få den klar seint i sommer, evt neste sommer, ettersom det er mye som må gjøres med den, pluss at jeg ikke har veldig bra plass å jobbe på, f eks ikke oppvarmet garasje. Men det går bra, det viktigste for meg er at resultatet blir bra. Har forsøkt å sette opp en liste over hva som må gjøres med den. Kommer til å oppdatere denne etterhvert som ting blir lagt til/ kan fjernes: Girkasse: 915 girkasse for å kunne tåle opp mot 250 hk. Selge 901 kassen? Ting som bør gjøres med kassen for å få den bedre og mer varig: • http://www.wevo.com/Products/TransmissionProducts/WevoTransmissionProducts-Internal_915Gateshift.htm • Får se hva annet som trengs på kassen. Skal ikke bygge den selv, så får vel en del tips fra bygger. Bremser (bør kunne bruke de som står på nå.): • Dreie ned skivene for å få dem glatte igjen. Legge de til lagring imens. • Kjøpe repset til kalipere og nye hjullager. Dempere: • Må finne ut hva jeg vil ha, må passe overens fremme og bak, samt med vekt på motor og type fjærer og type hjuloppheng bak. Bunnpanne: • Rustfjerning med børste/skive til å begynne med. Får se hvor jeg tar det fra der. • Skjære vekk deler som er for ille. Fabrikere nye deler selv, evt kjøpe inn ferdige deler. Kjøpe inn plater. • Modifisere for 915 girkasse. Karosseri: • Sveise avstivere før bunnpannen skrus løs. • Bestille nye kanaler. • Pusse ned hele karosseriet til bart metall. Litt usikker på om jeg skal pusse, syrebade eller sandblåse. • Modifisere motorrom for T4 motor. • Lakkering. Tar det først selv, så evt proff senere hvis jeg føler jeg kan ta meg råd til det. • Bygge om stussen til avtagbar bakplate. Tenker å følge denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Yt36dkwtYTI Motor: • Porschevifte? Det fulgte med en når jeg kjøpte bilen så er jo litt fristende å bruke den. Må i så fall bøye til og sveise noen ekstra blikkplater inne i viftehuset for å lede luften bedre mot de bakerste sylindrene så de ikke overhetes. • Det fulgte med en 2 liter og en 2,4 liter motor, men ettersom bilen er godkjent for 2 liter så blir det den jeg bruker foreløpig. Fort gjort å sette på 2,4 sats hvis jeg får det godkjent etter hvert. • Ekstern oljekjøling fremme pga vektfordelingen. Ønsker minst mulig «sleggeeffekt». Flytter mest trolig også bensintanken fremover og bytter den ut med en tank for racing. • Ønsker å bygge om til injection. Har hørt at Autronic er populært i andre racingmiljøer. Noen som har noen erfaring med det her? Elektrisk: • Ønsker å ha det så clean som mulig. Legge inn ledningsrør for enklere trekking. • Bygge lukket kasse til batteriet. Legge det fremme? Er det greit mht at bensintanken også er der? Kanskje sveise til et avlukke med egen avlufting? Dashbordet: • Bygge selv. Kan være fordel å ha det litt fleksibelt med tanke på innstallering. • Matt finish for ikke å få problem med gjenskinn. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: MCCCIIIS på januar 18, 2014, 13:49:51 pm Dette blir spennende å følge med på!Har du noen motorplaner?
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 18, 2014, 14:11:16 pm Ingen så ekstreme planer for motoren som mange andre her. Er romtek ingeniør, ikke maskin ingeniør :P. Men det fulgte med en 2l og en 2,4l T4 motor når jeg kjøpte bilen. Er veldig fristende å få satt inn en av dem. Men jeg har aldri jobbet med T4 motorer før, så må se det litt an. Først må jeg få bilen rustfri og fikse opp bremsene. Er skiver fremme og bak på den nå. Jeg må se hva som kan bruke opp av det som er der og akkurat hva slags skiver det er. Jeg er også veldig spent på å se hva som er gjort med hjulopphenget og hvor bra arbeid som er gjort i forbindelse med installasjon av girkassen.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 19, 2014, 22:05:47 pm Lurer på å sette inn tank i reservehjulsbrønnen. Har vurdert denne: http://dalhems.se/Product.aspx?guid=43c88a6b-cb29-4981-ae7f-613338b6cdbc. Noen som har noen erfaringer med den? Evt tips til andre som passer bedre? Denne er jo mindre i diameter enn det som det er plass til. Ettersom dette området er utsatt ved kollisjoner så kan den ikke være en metalltank og jeg ønsker en skumfyllt tank.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 19, 2014, 22:07:54 pm Bilde av tanken
[attachment=1] Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: el mecco på januar 19, 2014, 23:03:13 pm Gratulere med nytt prosjekt!
Blir moro følge dette prosjektet! Veldig moro å se at flere bygger på 1303, siden jeg har en selv. Enda mer spennende å se hva du gjør ut av bilen, i forhold til det som allerede er gjort. Venter i spenning! ;D Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 20, 2014, 10:23:06 am Takk, er spent på å starte på det :)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 25, 2014, 21:33:29 pm Fikk startet litt på demonteringen i dag. Er nok av rust å ta av på de vanlige stedene, men det var som forventet.
Tok først av lys, skjermer og støtfanger Her er bakbremsene, noen som vet hva slags Porsche det er fra?: [attachment=2] Bremsene fremme: [attachment=3] De er rimelig rustne, men ikke noe sporete. Er det mulig å redde dem? Slipe de ned for å få vekk rusten? Ikke noe understellsmasse i hjulbuene. Greit å slippe å slipe det vekk, og ikke så veldig mye rust der heller ser det ut til: [attachment=4] Tok så ut batteri, vinduer, tepper, seter og dører: [attachment=5] [attachment=6] Tok også bilde av kablingen for lykt fremme og bak for å huske det til jeg skal starte på monteringen igjen :D [attachment=7] [attachment=8] Her er listen jeg må gjennom før jeg kan begynne å skille karosseri fra bunnplata. - ta ut bensintanken - ta ut motor - ta av motorlokk og bagasjelokk - ta ut rattstammen - løsne dempere fremme - sveise inn avstivere i døråpningene og fra side til side. - sikkert en del småting jeg glemmer nå men forhåpentligvis kommer på før det er for sent :) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 25, 2014, 21:37:15 pm Ble litt rot med bildene der ser jeg, men gidder ikke å prøve å rette opp i det, blir vanligvis bare verre da :P
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Jærva på januar 25, 2014, 21:51:48 pm Bremsene er fra Porsche 944 (eventuellt Porsche 924Turbo eller 924S ). Er rimelig bolt-on å sette det på bak på bobla, men litt mer uvanlig foran.
Med fem-trinns porschekasse og 944-bremser rund-baut så er det gjort unna noen greie forbedringer, men det ser ut til at du har litt "brunt" å rydde opp i ;) Tar du bilde av girkassa di så kan vi si deg om du har Porsche 901-kasse eller om det er en 915-kasse. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hans på januar 25, 2014, 23:18:40 pm kjekt å se , og sikkert deilig å ha ting på papiret hva gjelder motor og bremser. Type 4 skal du ikke være redd. MYE mer solid enn type 1 og like enkelt å skru. Om du har en 2.4 liter ville jeg satt den i. ikke en sjel som ser forskjell på den og en toliter anyhow .
stå på. denne tråden gir meg lyst til å starte på mitt 1303 prosjekt :) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: hauganfoto på januar 26, 2014, 10:29:16 am Så lenge deler som bremseskiver og annet ikke er nedslitt eller skadet, kan du gi dem et egnet bad for å fjerne rusten. Mye greiere enn å pusse dem ned. Feks : http://www.drakechemicals.no/produkter-3/stripall
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 26, 2014, 13:01:27 pm Takk for positive tilbakemeldinger, det gir motivasjon :)
Her er et bilde av girkassen. Den er rimelig skitten så kan ta et nytt når den har fått en skrubb. [attachment=1] Stripall må jeg definitivt teste ut. Er det ok å bruke det på å fjerne rust fra hele bunnpanna, eller er det bedre med sandblåsing? Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 26, 2014, 14:15:37 pm Ser at Stripall krever en del utstyr for å kunne brukes, det blir jo som et syrebad og skal gjerne varmes opp og slikt. Er det noe annet produkt som man kan smøre på i stedet? Jeg har hørt om syregrunning f eks, vil det kunne brukes for å fjerne rust, eller er det bare for å gi bedre vedheft for vanlig grunning og lakk?
Eller er det jo en tanke å levere inn delene til noen som har syrebad og utstyr for det. Kan være jeg ender opp med det. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hans på januar 26, 2014, 14:37:37 pm om det er overflaterust under flyndren er det jo kjekt å få blåst det, men personlig har jeg tenkt å fjerne all løs rust med roterende børste og spraye på med ferrobet - la det virke og spyle det av med varmt vann, tørke og så smøre inn med jotamastic fra Jotun.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: hauganfoto på januar 26, 2014, 16:53:04 pm Smådeler kan også legges i sitronsyre. Les litt om det her: http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=6292
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Jærva på januar 26, 2014, 18:06:45 pm Girkassa er nok en 901-kasse. Denne har riktignok 5 gir mot boblekassa sine 4 gir, men den tåler ihvertfall ikke noe mer krefter enn den originale. Det er å få kjøpt deler som gjør at du kan forsterke den, men greit å ha i bakhodet hvis du skal ha en 2,4 t4-motor at du nok ikke kan "ta den helt ut" hva gjelder styrke på kassa. For å si det på en annen måte : De som har disse kassene i eldre 911-er og setter i kraftigere motorer enn originalt så er det heller vanlig at kassa tar kvelden. Husker ikke eksakt, men var en eller annen teoretiker på et us-forum som hadde regnet ut at maks på denne kassa var rundt 230nm, og jeg vet om standard boblekasser som har tålt en del mer enn det. ;)
Men nå som bilen allerede er bygget om til porsche-kasse så er ikke veien SÅ lang for å sette inn 915-kasse (litt jobb er det) og den tåler opp mot 500 nm. 901-kassa har dogleg(førstegir ned mot deg) mens 915-kassa har vanlig H-mønster.Begge disse kassene er ganske "grautete" å gire, skal du ha porschekasse som derimot er veldig god å gire så må du ha G50-kasse, men da må du kappe og bygge om nær sagt hele bakstillinga på bobla. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på januar 26, 2014, 23:34:16 pm Er det 75 modell? Interessant bil gleder meg til å se hvordan den blir.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 27, 2014, 12:58:10 pm Høres ut som 915 kasse er veien å gå da ja. Men er jo fremdeles et stykke til jeg er der jeg kan sette ting sammen igjen, så får tenke litt på det og se hva jeg får tak i.
Det er nok en 73 mod, så har styresnekke på den. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Endre S på januar 27, 2014, 13:49:33 pm Kul bil. Blir spennende å følge med på :-)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 29, 2014, 16:46:43 pm Fikk tatt av panser og motorlokk i dag. Startet på å ta av bensintanken, men det var visst ikke så enkelt som jeg trodde :P Skrudde løs de 4 boltene som holder den fast og løsnet lufteslangene og den store man fyller på tanken, men når jeg forsøker å løfte opp tanken så tar den i et eller annet. Forsøkte å se i 1302 boka jeg har, men det var ikke mye hjelp. Søkte også på google, men fant ikke noe for 1303, så fint om noen har tips her til hva jeg kan ha oversett.
Startet også å løsne forstillinga. Tok av hele støtdempertårnet. Regner med å skifte ut både fjær og demper, så tok det ikke fra hverandre. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hulken på januar 29, 2014, 16:49:33 pm Har du løsnet slangen ut i bunn da? ;)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på januar 29, 2014, 17:40:56 pm Skal ikke slangen under tanken være så fleksibel/lang at man kan løfte opp tanken og løsne den da?
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: SveinØ på januar 29, 2014, 20:42:04 pm Det er nok ikke alltid tilfelle, det kan jeg love deg, så sjekk slangen du ;)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Jærva på februar 01, 2014, 01:08:15 am Høres ut som 915 kasse er veien å gå da ja. Men er jo fremdeles et stykke til jeg er der jeg kan sette ting sammen igjen, så får tenke litt på det og se hva jeg får tak i. Det er nok en 73 mod, så har styresnekke på den. Enten er forstillinga (fjærbein/styrestag) byttet for at 944 spindler skal passe byttet fra en 74mod , eller så er dette en 74-modell. Den forstillinga der er ikke på 73-modellen. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 01, 2014, 12:00:03 pm Står at den er førstegangsregistrert 6/11 1973. Enten er det 74 mod solgt i 73, eller så har de byttet om hjulopphenget. Godt mulig det. Det er også satt på stabstag bak.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Jærva på februar 01, 2014, 17:00:49 pm Står at den er førstegangsregistrert 6/11 1973. Enten er det 74 mod solgt i 73, eller så har de byttet om hjulopphenget. Godt mulig det. Det er også satt på stabstag bak. Er jo ganske sent registrert så er godt mulig at dette er en 74 modell. Har den vriknapp på hanskerommet er det en 73 modell, men er det "trykk-knapp# så er det 74-modell. (Hvis ikke dashboardet er skiftet også da) ;) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Dag L på februar 01, 2014, 19:19:59 pm For å skjære igjennom diskusjon om 73' eller 74' modell,
kan du enkelt sjekke dette på understellnummeret: Starter det på 133 så har du en 73' modell. Starter det på 134 så har du en 74' modell. Forøvrig et veldig spennende prosjekt, og slett ikke avskrekkende mtp. rust til å være en 1303... :) Lykke til !!!.... ;) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 01, 2014, 21:05:33 pm Tusen takk Dag :)
Det er en 74 mod, rammenummeret starter med 134! Har fått gjort litt mer i dag, har tatt ut dashbordet og tatt av litt mer forstillingsdeler. Har også forsøkt å se om det går an å komme til tanken fra undersiden, men det ser ikke slik ut. Det er ikke åpent der slik som på andre bobler. Dash: [attachment=1] Hjuloppheng (ikke så veldig rustent egentlig, kun på overflaten på skiva): [attachment=2] [attachment=3] Og litt ledningsbilder: [attachment=4] [attachment=5] Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 08, 2014, 20:38:20 pm Oookay, fint vær i dag, så fikk gjort litt på bilen :)
Fikk tatt ut bensintanken, det var som flere har sagt en slangeklemme langt oppi under på høyre siden som hindret den i å komme ut. Fantastisk vanskelig å komme til der, men den kom ut etterhvert. Nok av rust under tanken, så fint jeg fikk den ut: [attachment=1] Tok også ut motoren, tenkte jeg skulle selge denne, har nok motorer nå :P [attachment=3] Også fikk jeg revet ut det meste av taktrekk og isolasjon: [attachment=4] Tok også av bremseskivene bak. Noen som kan dreie til disse så jeg får vekk rusten? De ser ikke ut til å være særlig slitt: [attachment=2] Begynner å bli klar for å ta av bunnpanna nå :D Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 12, 2014, 22:27:22 pm Fikk skrudd løs bunnpanna på søndag og bygget to bukker jeg tenkte å sette karosseriet på:
[attachment=1] Har ikke satt på beslag på bukkene ennå, men det skal på før jeg setter karosseriet oppå. Kommer til å bli spennende å heise opp karosseriet og sette bukkene under :) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 15, 2014, 21:57:00 pm Fikk hjelp fra en kompis til å dele bilen ferdig i dag :)
[attachment=1] Satte bunnpanna ved siden av bilen så det blir bedre arbeidshøyde på den, også kan jeg vippe den ned når jeg skal jobbe på oversiden av den. Veldig lite rust på bunnpanna, men en del å gjøre med karosseriet dessverre. [attachment=2] Et lite spørsmål, hvordan tar man av det innerste feste til A-armen på bakhjulsopphenget? Ser ut som man trenger en sykt stor umbrakonøkkel der. [attachment=3] Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: BP 73 på februar 15, 2014, 23:30:06 pm tror det er 17 mm umbraco pipe som passer. bank den godt inn før du setter latmannsarmen på. pleier å sitte godt.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 16, 2014, 02:30:41 am Takk skal du ha, skal teste det ut :)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Larsr på februar 21, 2014, 00:44:16 am Kult prosjekt! Ta gjerne MANGE bilder av prosessen og monteringen! Trenger noen bilder å gå etter når jeg skal sette sammen min egen bil iløpet av året :D
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 21, 2014, 11:16:19 am Hehe, skal gjøre det :)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hot Owl på februar 22, 2014, 12:12:21 pm 17 mm umbrako har du kanskje ikke så mange av, men du kan lett lage en av en 17mm bolt som du sveiser et håndtak på. Funker til å tappe olje av girkasse med også.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på februar 22, 2014, 13:22:21 pm skjøtemutter gjengestang funker fint å sammen med skrallefastnøkkel
(http://www.motek.no/mediabank/store/10410/skjotemutter_xl.jpg) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: el mecco på februar 23, 2014, 23:09:52 pm Jeg demonterer bære armer nå, og bruker en umbrako pipe jeg kjøpte på Biltema for en del år siden. Gjør som beskrevet lenger opp. Banker den inn i skruen og bruker latmanns arm. Fungere som bare det.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 24, 2014, 09:45:55 am Takk for tips :) Jeg fant pipen på Biltema, fungerte fint, selv om den var litt lang, så det ble litt trangt :P.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 24, 2014, 23:12:43 pm Tenkte jeg skulle bestille inn uretan foringer til understellet nå og dempere. Tenkte å gå for gule koni dempere, coilovers fremme, vanlige bak. Høres det greit ut? Vil den bli for myk bak hvis jeg senker den et par tommer? Tenkte å senke den 2-3 tommer framme og ca det samme bak. Eller bør jeg absolutt gå for coilovers bak også for å kunne beholde kjøreegenskapene? Har stabstag bak og fremme.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: MCCCIIIS på februar 25, 2014, 12:27:14 pm Jeg har røde koni bak og det er stivt nok.Kjøp kerscher sine coilovers de har ikke noen effektbegrensing ;)
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: scardeep på februar 25, 2014, 21:46:35 pm Jeg har urethan foringer og kerscher coilovers forran samt koni dempere bak. senket sånn passe. 22mm stabstag forran. Med breiere dekk og original motor så føles det som gokart. Mer riktig camber forran så sitter du fast på veien ;) Lykke til.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på februar 26, 2014, 08:26:47 am Takk for tips, får se hva jeg går for, må tenke litt... Litt usikker. Er jo ganske dyrt for coilovers i forhold til vanlige dempere, men har mye å si for kjøreegenskapene.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på mars 04, 2014, 22:54:12 pm Lurer på å bestille disse coiloversene fra Kercher som senker 30-80 cm fremme: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=50
sammen med disse coiloversene bak: http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=187 Men jeg lurer litt. Bør man velge de som er ment å bruke sammen med original torsjonstav eller de som er ment uten? Jeg ser at man kan kjøpe noen saker som heter "UNIBALL REAR TORSION CONVERSION ADAPTORS", men er dette egentlig nødvendig, eller kan man bare dra ut torsjonsstavene og kjøre med resten som originalt? Jeg ser at noen her på formuet har skiftet ut til disse sakene. Har forøvrig testet ut å bruke sitronpulver oppløst i varmt vann for å fjerne rust fra kontrollarmene fremme og det var ingen stor suksess. Brukte 3 poser i en balje vann og det var ikke antydning til resultat, så skal teste noe annet neste gang. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på mars 15, 2014, 23:11:57 pm Har jobbet litt videre med å renske opp understellet i dag. Fjernet alle ledninger og vaiere og noe av asfaltplatene på tunellen.
[attachment=1] Fikk også vekk bærearmene bak. Ettersom jeg hadde tatt karosseriet av bunnplata måtte jeg ordne meg noe for å få fjærplaten av trygt. Lagde derfor en sak av litt gjengestål og to deler av en fjærklemme: [attachment=2] Men ettersom det så ut til å gå veldig greit for seg så tok jeg bare å skrudde løs alt på den andre siden og brukte brekkjernet til å vippe av fjærplaten der. Gikk helt fint det også: [attachment=3] Her er et bilde av rammehodet på bilen. Dette er vel standard for 74 mod som ikke har tannstagstyring? [attachment=4] Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hot Owl på mars 17, 2014, 13:26:27 pm Ja det er det.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på mars 17, 2014, 13:55:55 pm Takk :D
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: scardeep på mars 17, 2014, 14:02:55 pm Så du skulle bare dobbelsjekke at rust på en 1303 er vanlig? :D
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: BeetleBug på mars 17, 2014, 14:27:36 pm Har forøvrig testet ut å bruke sitronpulver oppløst i varmt vann for å fjerne rust fra kontrollarmene fremme og det var ingen stor suksess. Brukte 3 poser i en balje vann og det var ikke antydning til resultat, så skal teste noe annet neste gang. 3 poser i hvor mye vann? Jeg har 15 poser i 1 liter vann som jeg bruker for å rense skruer og diverse smådeler. Blir rent over natta. Mvh BB Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på mars 18, 2014, 14:20:44 pm Det er i alle fall rust på mange av de samme plassene som jeg har sett bilder av på andre bobler ja :P Men bunnplata var faktisk veldig bra, bare overflaterust ser det ut til, utenom et par steder, spesielt ved batteriet, som vanlig...
Jeg hadde nok mer vann en 1 liter ja, så sikkert derfor det ikke ble noen effekt. Men 15 poser til 1 liter vann blir jo litt dyrt da, koster ca 14 kr pr pose blir vel litt over 200 kr for 1 liter veske da. Skal se hva annet som funker også, evt bare pusse, funker jo det også :) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: 1303SS på mars 19, 2014, 11:12:02 am Saltsyre kan og brukes til å vaske deler i men må skylles godt etterpå.
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: hauganfoto på mars 19, 2014, 13:27:53 pm Når det gjelder rustbehandling med syre (saltsyre, sitronsyre, forforsyre o.l.) så er stikkordet konsentrasjon.
Mye man får kjøpt (i pulver, eller ferdig løst) har veldig lav konsentrasjon og fungerer dårlig. Saltsyre 30 % får man tak i hos en god malingsbutikk. Da snakker vi noen minutter i bad, så er rust borte. Skylles godt i varmt vann, ellers tærer det videre på metallet... Kan også sprayes på deler (ramme for eksempel) og skylles av etterpå (men da får man en del syre på gulvet, ikke bra for støp for eksempel, men ved å pøse på ved vann blir den så tynn at effekten forsvinner). Metallet blir veldig porete, så ikke vent lenge med å hive på noe grunning. Syre av slik konsentrasjon krever visse forholdsregler. (beskytt øyne!) Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hulken på mars 19, 2014, 14:08:10 pm Har mulighet til å skaffe 25kg sekker med sitronsyre for ca. 1300,- ferdig levert her i Gjøvik - kanskje du vil være med å spleise på en...
Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: N F på mars 21, 2014, 09:13:24 am Takk for tips :)
Hulken: Jeg må se an først hva jeg ønsker å gå for. Mulig det blir enklere å bare levere delene til noen som har utstyr allerede. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Hulken på mars 21, 2014, 12:16:28 pm Takk for tips :) Hulken: Jeg må se an først hva jeg ønsker å gå for. Mulig det blir enklere å bare levere delene til noen som har utstyr allerede. Det jeg vurderer også! Moro og kunne gjøre ting selv, men om det blir nesten like dyrt som å sende det bort så er det jo ingen vits. Tittel: Sv: 1303S prosjekt Skrevet av: Tistlo på mars 27, 2014, 01:11:49 am til litt større ting enn skruer og muttrar so er elektrolyse ein ganske effektiv og billig metode.
|