VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: hauganfoto på mars 01, 2014, 15:26:13 pm



Tittel: Hone eller ikke hone?
Skrevet av: hauganfotomars 01, 2014, 15:26:13 pm
Kort fortalt:
Motor tatt ut for å bytte utløserlager + pusse og lakke litt.
Har foretatt en mild porting av toppene. (var utrolig artig!)
Har vasket og lakket litt, spesielt kjøleblikket får litt ekstra TLC.
Så var det dette med sylindrene og stempelringer.

Fact:
Min 1303s som er dønn original gikk på prikken lik fabrikktall på 0-100 i sommer. Altså tenker jeg at motoren er i god kondisjon.
Aner ikke om den er overhalt noen gang, men har en klar feeling på at det er den.
Ingen oljelekkasjer.
Ingen endeslakk (bare den som skal være der).
Jeg har ikke penger til sylindersett.

Så hva gjør jeg nå? Tar jeg av sylindrene (de står fortsatt på) og honer/skifter stempelringer, eller starter jeg monteringen igjen?
Grunnen til at jeg er kommet i tvil, er at jeg har lest en god del bla på forumet her, og noen sier at om man honer/skifter ringer, får man kanskje dårligere tettning, pga det som står der er slitt til/tilpasset seg hverandre og gjør jeg denne jobben kan resultatet faktisk bli dårligere komp, oljeforbruk osv.
Noen råd på veien?



Tittel: Sv: Hone eller ikke hone?
Skrevet av: Reielmars 01, 2014, 16:51:02 pm
Jeg er vel mere sånn at "if it work's, don't fix it".... Men igjen bare min mening  ;D


Tittel: Sv: Hone eller ikke hone?
Skrevet av: hauganfotomars 01, 2014, 18:01:59 pm
Jeg er litt sånn jeg også   ;D men vil sylindrene bli tett mot blokka uten å bytte pakning?


Tittel: Sv: Hone eller ikke hone?
Skrevet av: Reielmars 01, 2014, 19:08:22 pm
Jeg er litt sånn jeg også   ;D men vil sylindrene bli tett mot blokka uten å bytte pakning?

Om du ikke ser noe tegn til lekkasje der nå så ja... Men jeg ville uansett tatt av topper og rengjort ventiler og seter.
Da får du trekk topper med riktig moment også. De har en tendens til å "løsne" med tidens bruk og slitasje ;)


Tittel: Sv: Hone eller ikke hone?
Skrevet av: Kjell Roarmars 01, 2014, 19:42:30 pm
1. Se/kjenn om du har vendekanter på toppen av sylindrene. Ingen merkbare vendekanter er bra.

2. Hvis sylindrene er blankpolerte, bør/skal de hones, og også bytte ringer. I tillegg bør sylindre og stempler måles, og sjekkes om klaringa mellom de er innenfor toleransene. Ser du honemerker/sidene ikke er blankpolerte, skru sammen igjen.

3. Du burde ha tatt en sylinderlekkasjetest før du tok av toppene, da ville du fått en indikasjon på hvor slitne ventiler/sylindre var.