Tittel: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: LOBO på mars 16, 2014, 22:43:31 pm Hei! Som topic sier trenger jeg litt råd fra ekspertene.
Motoren er en Porsche 1680 som skal få doble 40 DRLA. For å få gasserne til å passe på manifolder blir det kjøpt inn slike adaptere som bygger litt i høyden: http://vwparts.aircooled.net/Weber-IDF-PORSCHE-356-912-Carburetor-Adapters-PR-p/101016-0.htm Har tenkt å dyse dem slik etter å ha lest endel på porsche 356 forum: 30mm venturis 135 mains 175 air 60 idle 35 pumps Jeg elsker looken på høye velocity stacks, og etter å ha forsket litt med kjøkkenpapir-ruller har jeg funnet ut at jeg mest sannsynlig får plass til 6" høye trompeter Det jeg lurer på er hvilken effekt disse har på motoren i praksis? Skjønner at den får mere luft. Bør jeg vurdere å dyse gasserne annerledes enn det jeg har kommet frem til pga trompetene? Bør jeg gå opp til 32mm venturis? Står standard 34mm på nå, men det tror jeg blir hakket for drøyt på en 1680. Men hva vet vel jeg! ;D Erfaringer og teorier mottas med takknemlighet! Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: LOBO på mars 17, 2014, 19:46:45 pm Var ikke mange som kunne noe om dette gitt! :D
Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: holmsen på mars 17, 2014, 19:49:53 pm Du må en tur til Jee for å få detta justert rett.
Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: Erlend / bug66 på mars 17, 2014, 19:55:08 pm Bare å søke :)
Du endrer turtallet der motor peaker effekt og moment messig f.eks. Er ikke alltid at lengre er best. Må regnes på.. Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: LOBO på mars 18, 2014, 00:59:06 am Har skjønt det slik at korte trakter gir mer effekt på høyt turtall, og høyere trakter gir mer moment på lavt turtall? Virker som det hersker stor uenighet om dette temaet.
Jeg kommer uansett ikke til å kjøre motoren nevneverdig hardt, og ikke høye turtall. Dette er som sagt kun for looks. Om jeg i værste fall mister 4 hk kan jeg leve med det, men er det noen risiko for at man føkker opp luft/fuel forholdet såpass at motoren fusker? Det vil jeg selvfølgelig ikke ha noe av :) Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: Jee på mars 18, 2014, 02:39:57 am Vil ikke tro du merker noe nevneverdig ved denne endringen i det hele tatt. Da denne luftpumpen hverken er optimal eller jobber ved særlig høyt turtall.
Hva dysing angår er det så og si umulig og si på forhånd. Men ser ingen grunn til at den ikke skal funke med 34 halsring, Må muligens opp litt på lavfart. Men dine 60 idles er jo relativt voksne fra før. Har ikke så mange Dellorto motorer bak meg. Men om alt er på stell vil den ihvertfall ikke gå magert med 135/175'er :D Om du tar ut motoren og tar den med til Jessheim trenger du jo ihvertfall ikke lure lenger. Og da får du også vite om du mister noe med look's tratter ;) Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: LOBO på mars 18, 2014, 12:41:26 pm Dysestørrelser har jeg herfra: http://www.porsche356registry.org/356talk/1/30015.html
Virker som de fleste er enige i at det er 135/175 eller 140/180 og 30-32mm venturi som gjelder. Samt 58+ idles. Så jeg prøver med disse dysene først tenker jeg. Tallene på dyser er vel ganske forskjellige fra Dellorto til Weber har jeg hørt? Tar ikke motoren ut nå rett før sesongen uten at jeg må, men hadde jo selvfølgelig vært gull å fått ut alt potensialet fra motoren, Jee! Kanskje jeg tar meg en tur til høsten :) Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: Kjell Roar på mars 21, 2014, 14:29:05 pm Den her kan være litt fiffig for å justere gassere:
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html Man ser ihvertfall om man er på jordet, eller ikke. Ligger også noen videoer på youtube. Tittel: Sv: Trenger råd fra motorgutta! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 24, 2014, 20:08:31 pm I CB sin DRLA bok står det som jeg har erfart flere ganger 40mm'e fungerer som de er ut av boksen med 140/180 dyser. De gir muligens ikke maks effekt, men de går uten noe mer med det. På alt fra std 1600 til småtrimma 1915. De må være skikkelig synkronisert og frie for grums.
Har hatt mine i tja 13år nå. Og de har stått på alle motorer jeg har kjørt med i 65'n min. Prøvde å dyse ned litt på 1600'n men det var ikke noe poeng. |