Tittel: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Landmann på april 01, 2014, 10:21:38 am Prosjektet, inkl. rep.plater ble kjøpt i esker og plastposer - og nå står interiøret for tur. Skal det ligge noe isolasjon/støydemping mellom gulvmatte og dørkplate?
Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Landmann på april 01, 2014, 22:49:45 pm - dersom noen har en sammenskrudd T1 - kanskje den/de hadde orket å løfte på dørkmattene og fortalt hva som lå under :)
Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Erlend / bug66 på april 01, 2014, 23:03:50 pm Årsmodell?
Min 67 hadd en tjukk asfaltplate over tunnelen og noe hardformet lyddempingsgreier på gulvet. Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Andersen VW56 på april 01, 2014, 23:08:21 pm Skall ikke være noe under gummimattene i de gamle men de litt nyere skall ha lyddemping i gulvet orginalt, Hvilken årsmodell er bilen din?
Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Landmann på april 04, 2014, 11:29:39 am Takk for svar - og beklager uteglemmelse: Dette er en 69-modell!
Asfaltplate/fiberplate finnes over tunnelen, men på gulvet er det rent (fordi forrige eier mest sannsynlig har renskrapt gulvet - inntil kjerringa pælmet ham og Bobla på dør). Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Andersen VW56 på april 04, 2014, 12:11:00 pm På 69 mod er det lydisolering orginalt i bunnen men mye lettere og holde gulvet tørt og rustfritt uten de platene.
Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 04, 2014, 14:45:27 pm Hva med å bruke flytende isolasjon, og male/sprøyte på noen lag på dørken?
På min 72 mod 1300 var det asfaltplater på tunnellen, og ingen isolasjon i dørken. (kan ha vært isolert tidligere, men dørkplatene var i elendig stand, og om det var isolasjon på de, har den nok løsnet for mange år siden). Jeg skal isolere dørken min nå når bunnplatene er byttet, og vurderer både asfaltplater og flytende isolasjon. Jeg tror asfaltplater fungerer fint om man har gjort bra grunnarbeid, og ikke tar snarveier eller prøver å spare penger på lakk til dørken. (med tanke på framtidige rustproblemer mellom dørk og asfaltplater) Jeg brukte Eastwood extreme chassis paint, og den fungerer supert både innvendig og utvendig (under bilen) Den er hard, men elastisk, så den sprekker ikke. Den tåler bremsevæske og annet skit som vanligvis kan ødelegge lakk, og er enkel å påføre, enten med pensel eller sprøytepistol. Anywho, om det er noen som har erfaring med flytende isolasjon, hadde det vært fint med tilbakemelding :) Gasolin.no har eastwood extreme chassis paint. De har også plastidip, som kansje kan fungere som lydisolering? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12359 PLASTI DIP kan anvendes i alle typer industri, håndverk og hobby både i og under vann og hvor det er stenge krav til høy elastisitet Hefter på alle typer materialer som metaller, tre, betong, pvc, glassfiber, plexi-/glass, tekstiler, tauverk og wire Opptar store mekaniske bevegelser og gir effektiv isolering mot fuktighet Erstatter krympestrømper Benyttes meget ofte til synliggjøring og sikring av utstyr og redskaper i og over vann, av verktøy, rekkverk, tauverk, wire, gjenger, blåsere, dykkerlodd og kabler Isolering av kretskort, datakort, antenner og ledninger Benyttes innen modellbygging og radiostyrt utstyr Midlertidig beskyttelse av instrumenter Ideell til laminering av kart Fargekoding og merking av utstyr Brukes til fluebinding eller overflatebehandling av fiskesluker for å unngå at lakken skaller av Benyttes til beskyttelse mot rust i og over vann og til forsegling av spisse/skarpe gjenstander/kanter etc. Alle typer sikring og merking innen akvakultur og offshore Sikring av følsomme elektroniske instrumenter (pakking/emballering) Benyttes også som antiskli med tilsetning av finkornet sand Isolering mot varme på ovns- og peishåndtak Kansje noe å bruke på stigbrettene om man tilsetter sand? :) Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Landmann på april 05, 2014, 09:23:59 am Dørkplatene var skrapet reine, så jeg la på grunning og lakket dem deretter med bengalakk iblandet owatrol olje (så var det laaaaang stillstand). Så - la jeg to lag med fiberforsterket understellsmasse (Biltemas). Og egentlig var jeg klappet og klar, men så var det at tvilen kom - og jeg vurderte å bli kvitt blikkboks-lyden?!?
Hva er flytende isolasjon? Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 05, 2014, 13:00:18 pm Dørkplatene var skrapet reine, så jeg la på grunning og lakket dem deretter med bengalakk iblandet owatrol olje (så var det laaaaang stillstand). Så - la jeg to lag med fiberforsterket understellsmasse (Biltemas). Og egentlig var jeg klappet og klar, men så var det at tvilen kom - og jeg vurderte å bli kvitt blikkboks-lyden?!? Hva er flytende isolasjon? Bengalakk er ikke bra å bruke på bunnplatene. Det er en del bevegelse i bunnplatene under kjøring, og bengalakk er ikke elastisk, og kan sprekke. Jeg måtte pusse ned hele understellet etter at jeg gjorde den tabben :( Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema. Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling, siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje. Fiberforsterket understellsmasse fra biltema har jeg selv brukt, og valgte å fjerne det, da det er lett å fjerne det med f-eks bensin, white-spirit og lignende, som igjen gjør at du vil ha en dørk som vil kunne farge av, klistre seg fast i div ting og tang, og ikke minst, det stinker om sola står på og bilen blir varm innvendig. Dette er mine erfaringer, og ikke fasit på hvordan du bør behandle bunnplatene. Jeg har kort sagt måtte gjort jobben med understellet mitt (som nå er 100% rustfritt, og god som ny) 2-3 ganger før jeg følte at jobben var god nok til at jeg slipper etterarbeid. Om jeg skulle komme med en oppskrift, ville den vært følgende: Puss ned understell, lakker med Eastwood Extreme Chassis Paint. (lakkeres/males rett på stålet) Kjøp en boks plastidip og mal platene 2-3 strøk, evt flere strøk, til du har 2-3mm tykt lag med plastidip. Deretter slenger du på dørkmattene. Da har du en bil du kan fylle med vann og bruke som badekar ;D Plastidip er 450% elastisk, tåler masse juling og div løsemiddel, samt gummikonsistensen vil kunne ta drepen på all blikkboks-lyder. ;) Jeg skal bruke plastidip om en måned, og har tenkt å bruke det på stigbrettene også, men da iblandet sand for å få anti-skli effekt. Om det ikke haster for din del, kan jeg komme med tilbakemelding når understellet er ferdig behandlet. Om du vil lese litt rundt produktet, er det bare å besøke Gasolin.no http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10278&products_id=12359 Det er de samme som leverer Eastwood Extreme Chassis Paint. (Husk å bestill 1 liter bokser istedet for 400ml sprayboks, jeg har brukt 2,5-3liter, og det holdt til hele understellet, alle hjulbuer, motorrom, lasterom framme, samt hulrom og andre steder inni karosseri) Kort sagt ALLE plasser som trenger litt ekstra beskyttelse. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3414 Håper dette var mer til hjelp enn forvirring ;D [attachment=1] Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Landmann på april 05, 2014, 20:39:53 pm Hehe FooZ .... det hjalp littegrann ......, men bare litt ettersom jeg trodde jeg var neeesten i mål. Jaja - "sa.... heller", som vi sier lengre nord enn Fauske. Forhåpentligvis har Owatrol sjekket ut det de lover, at maling og lakk iblandet owatrols olje gir betydelig mer elastisitet.
Jeg får holde øye med utviklingen på bånn! Takk for tips :) Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 06, 2014, 13:34:21 pm Hehe FooZ .... det hjalp littegrann ......, men bare litt ettersom jeg trodde jeg var neeesten i mål. Jaja - "sa.... heller", som vi sier lengre nord enn Fauske. Forhåpentligvis har Owatrol sjekket ut det de lover, at maling og lakk iblandet owatrols olje gir betydelig mer elastisitet. Jeg får holde øye med utviklingen på bånn! Takk for tips :) Hehe ;D Glemte at du hadde blandet i owatrol olje. Har ikke hørt om dette før, men regner med du da slipper problemet med sprekker. Jeg skal holde deg oppdatert underveis. Kan også tenkes at jeg selger det som blir til overs av plasti dip når jeg er ferdig med den. Skal kjøpe en 3,8 liters boks, så da har jeg i massevis :P Lykke til videre, og om du holde til "nordaførr" kan det jo tenkes at vi dulter borti hverandre langs de flotte veiene vi har her ;D [attachment=1] Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Pål på april 06, 2014, 21:58:21 pm Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema. Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling, siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje. Dette er feil. Sprøytbar dempemasse har ingen ting med hulromsspray å gjøre og har heller ikke de samme egenskapene. Hulromspray skal være tynn og ha penetrerende egenskaper. Dempemasse er tykk og har som eneste oppgave å tilføre vekt til underlaget. Hvis man ønsker å dempe bunnplata er sprøytbar dempemasse perfekt. Du får en overflate med fin struktur, som er overmalbar, med alt, og som tåler mye juling. Kombinerer man sprøytbar dempemasse med en akustisk dempematte får man en god demping i et stort frekvensområde. Bare pass på å bruke matter som ikke trekker og holder på fuktighet. http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 06, 2014, 23:07:24 pm Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema. Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling, siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje. Dette er feil. Sprøytbar dempemasse har ingen ting med hulromsspray å gjøre og har heller ikke de samme egenskapene. Hulromspray skal være tynn og ha penetrerende egenskaper. Dempemasse er tykk og har som eneste oppgave å tilføre vekt til underlaget. Hvis man ønsker å dempe bunnplata er sprøytbar dempemasse perfekt. Du får en overflate med fin struktur, som er overmalbar, med alt, og som tåler mye juling. Kombinerer man sprøytbar dempemasse med en akustisk dempematte får man en god demping i et stort frekvensområde. Bare pass på å bruke matter som ikke trekker og holder på fuktighet. http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter Hulromsmasse har også en støydempende effekt, selv om den ikke er like god, og ikke er hovedoppgaven til hulromsmassen. Jeg nevnte hulromsmasse for å forklare at det er snakk om en masse du kan sprøyte/pensle på overflaten, istedet for dempematter som ikke kan sprøytes eller pensles på underlaget ::) Anywho, gode produkter hos leverandøren du linket til, så jeg vurderer å prøve Noxudol 3100 selv. Vet du om den tåler whitespirit, bensin og annet som kan havne på dørken? Jeg tenker siden det er vannfortynnbart? Det sto ikke noe om hva som kan brukes for rengjøring av utstyr eller fjerning av massen, så det hadde vært en fordel å vite. Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Pål på april 07, 2014, 10:15:46 am Den tåler de fleste kjemikalier når den er gjennomherdet. Det tar fra noen dager til noen uker. Beroende på temperatur og luftfuktighet.
Du rengjør utstyret i lunkent vann etter bruk. Vaskes av like enkelt som vannfortynnbar maling. Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 07, 2014, 10:49:41 am Ok, høres veldig bra ut, lang herdetid er ofte verdt ventingen ;)
Har du noen anbefalinger når det kommer til isolering av tak? Jeg isolerte lasterommet til en Ford Courier med filtmatter fra bilxtra og spray-lim. Da jeg var ferdig på jobb en dag, hadde varmen fra sola gjort at flere av mattene hadde løsnet fra tak/vegger, så jeg måttee rive hele skiten. :( På bobla tenkte jeg å ha et tynt lag (maks 1cm) isolasjon i taket, før jeg monterer taktrekket. Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: Pål på april 08, 2014, 00:56:57 am Silent Coat, ramler aldri av igjen. Sitter bom fast. Selv etter en hel dag i solsteik
Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: FooZ på april 08, 2014, 12:23:23 pm Silent Coat, ramler aldri av igjen. Sitter bom fast. Selv etter en hel dag i solsteik Takker og bukker, prisene var slett ikke verst :) Jeg tror det blir ett sett Silent Coat extra 2,3kvkm og en pakke med Silent Coat 4kvm for min del. Dette blir artig å prøve ;D Tittel: Sv: Asfaltplater eller ingenting i dørken av T1? Skrevet av: ultimatevw på april 09, 2014, 14:17:42 pm Silent Coat er supert. Har brukt av disse selv på flere biler.
|