VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: | UMBINC | på juli 02, 2008, 17:18:33 pm



Tittel: Noen som greit kan forklare forskjellen på 4140 og 4340 stål? AISI
Skrevet av: | UMBINC |juli 02, 2008, 17:18:33 pm
Har søkt en del rundt dett på nettet nå, men finner ingen passende artikler :)

Noen har som kan lufte erfaringer?  Er veiver det går i. hvilken kvalitet bør man gå for?

UMB


Tittel: Sv: Noen som greit kan forklare forskjellen på 4140 og 4340 stål? AISI
Skrevet av: Magnus LHjuli 02, 2008, 17:43:42 pm
Det skal en del mer krefter til for å deformere (les:ødelegge) 4340 i forhold til 4140.
Altså;
- 4340 har ca. 40% høyere flytgrense enn 4140. Altså grensen for at kreftene som påføres, her veiven, vil varig endre formen til den.
- Men de vil veie det samme og være like sprø.
- 4340 vil være ca. 30% hardere (altså hva som kreves for å komprimere den eller lage et hakk i den)
- Ca. samme varmelekapasitet.

Men JTWE eller andre må arrestere meg om jeg tar feil, for dette er bare hva jeg leste ut av egenskapene til en tilfeldig variant av stålet på matweb.com (normalisert D=100mm stav) og jeg vet jo ikke hvordan veiven er varmebehandlet.

Men kan kanskje være til hjelp for det? :)


Tittel: Sv: Noen som greit kan forklare forskjellen på 4140 og 4340 stål? AISI
Skrevet av: Håkonjuli 02, 2008, 18:01:57 pm
Aisi 4140 har min. 80K i flyt. Og 16-22RC, 4340 kjenner ikke jeg til