Tittel: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Bettan på april 13, 2014, 17:21:46 pm Ja så er våren her og "Bettan" skulle få lov å komme ut av vinterhiet.
Hadde problemer med å få start på motoren, så fikk hjelp av naboens traktor til å slepe den i gang. Da var jeg litt kjapp i vendingen og festet slepetauet i fremre stabstag/krengningstag i stedet for akslingen, og vips, der står staget på venstre side rett ut i lufta. Faén for, ja faén, for en idiot jeg er, osv... Det kan se ut som den ikke er bøyd, men den har klart å vri seg slik at jeg må heve bilen ganske mye for å vri den tilbake. Den sitter fast på høyreside, men er vridbar. Så kommer jeg til spørsmålene. Er det bare å dytte den inn igjen, eller må man løsne/bytte gummiforingene som den skal tres inn i? Bør den byttes når dette først har skjedd? Kan man over hode kjøre bilen forsvarlig til et verksted uten at staget er på plass? Om man kjører, hva kan skje, det er nemlig ca 2 mil til nærmeste hjelp... Har du et vertu svar å sende meg, ønsker jeg deg en riktig god "boble" påske ;) Mvh sven-erik@anglagard.no Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Bettan på april 13, 2014, 17:22:59 pm Glemte å legge til at "Bettan" er ei eldre dame - Boble fra 1965 ;)
Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Kjell Roar på april 13, 2014, 22:15:51 pm Skru det av, det er ikke farlig å kjøre uten. Men vil nok bli mindre stabil i fronten. Du må nok løsne alle klemmene for å få det på igjen.
Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: LOBO på april 13, 2014, 22:33:18 pm Min boble som er vel 10 år eldre har ikke stabstag, og har aldri hatt det. Null problem å kjøre uten.
Men skal du dra på verksted for å sette det på igjen? Du trenger vel bare en hammer og et flatjern for å løsne klemmene, og hele jobben er gjort på 10min om du er dreven / en time om du aldri har mekka før :) Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: FooZ på april 13, 2014, 23:05:55 pm Hmm, det var verken stabstag framme eller bak på min 1300 72 mod da jeg kjøpte den.
Kjørte Oslo-Fauske 12-1300km uten noe problem. Meeeeen, har ikke tenkt på dette før jeg så dette innlegget, jeg må vel kjøpe nytt og montere før jeg leverer bilen på eu-kontroll? Kansje litt rookie spørsmål, etter 4 år med renovering, men har ikke gjort stort med forstillinga før den siste måneden. ::) Oppdatert: Så et annet innlegg der en eldre boble fikk feil på eu-kontroll grunnet slark i ene stabstag-foringa, så da er vel saken grei :P Hva er evt fordeler med de extra tykke versjonene? (ser Paruzzi har sett som er tykkere enn orginal) [attachment=1] Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Dewil på april 14, 2014, 09:51:35 am Stabstag kan man kjøre uten, er kun for å hindre at bilen krenger ved sving. Om man skulle finne på å demontere det så er det ingen mangel ved pkk.
Ja, man kan få mangel ved en pkk om staget er defekt/knekt eller ved stor slakk i foringene. Jeg hadde tatt av staget og kjørt til nærmeste verksted i din situasjon, Bettan. Ha en flott påske! ;D Fordelen med et stivere/tykkere stag er at bilen vil krenge mindre uten å sette på stivere fjærer (som ødelegger noe av kjørekomforten) Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Bettan på april 14, 2014, 10:40:25 am Takk til alle svarene, men til deg LOBO, legger ved et bilde som viser foringene; er bare usikker på hvordan man løsner og fester dette.
Du skriver: "Du trenger vel bare en hammer og et flatjern for å løsne klemmene, og hele jobben er gjort på 10min om du er dreven / en time om du aldri har mekka før". Vel, jeg er sistnevnte, kan du gi en mer detaljert beskrivelse? Og tusen takk :) Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: LOBO på april 14, 2014, 22:41:17 pm Forklaring skal du få, selv om det er lenge siden jeg har mekka på "nybil" med stabstag ;D
Stabstaget er montert slik (skyt meg om jeg husker noen detaljer feil): staget er tredd inn i 4 gummiforinger, to på hver side. Foringene og stabstaget blir holdt på plass av 4 jernklemmer rundt foringene, en på hver foring. Klemmene er det spor i, og festes med låseplater som bankes på over sporene og dermed tvinger/holder klemme sammen. Du ser alt på bildet, og legger du deg under bilen skjønner du patenten. Ikke særlig innviklet. På bildet ser det ut som den nærmeste klemma er ødelagt. Den nærmest hjulet er intakt med låseplate. Du må derfor kjøpe nytt sett med stabstag-fester, og helst foringer i samme slengen. Vil tro du får kjøpt alt i komplett pakke fra Unneberg til en billig penge. Og i tilleg til hammer og flatjern blir selvfølgelig jobben enklere med en jekk :) Lykke til! Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: vw56 på april 14, 2014, 23:01:14 pm Hvis du ikke får de av så bruker du vinkelsliper å kapper av de gamle klemmene. For de kan sitte noe helt f... jævlig.. ;)..
For da bruker du kortere tid... Og kjøpe nye gummier og klemmer :) Gjorde det på min da jeg skulle bytte bærekuler. <Siden de hadde sittet der siden bilen var ny . Dvs min er en 1300 fra 1970 :) Lykke til Mvh Erik Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Erlend / bug66 på april 14, 2014, 23:02:13 pm Og en tvinge/stor tang til å holde bøylen sammen mens du trer låseklemmen innpå..
Tittel: Sv: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:( Skrevet av: Andersen VW56 på april 16, 2014, 09:54:26 am Glemte å legge til at "Bettan" er ei eldre dame - Boble fra 1965 ;) Du skriver at Bettan er en 65 mod, men utifra bilde av forstillingen din så er den nok en 66 mod som er førstegangsregistrert i 65, 65 modellene har kingbolter og din har bærekuler som kom på 66 mod, Kan være greit og vite om du bestiller deler til bilen en seinere gang. Stabstagfestene og foringene er like på både 65 og 66 så denne gangen er det jo greit om du har bestilt til 65. God påske og kos deg med bilen |