Tittel: rufsete tomgang Skrevet av: hauganfoto på mai 17, 2014, 21:55:03 pm Har fått litt rufsete tomgang etter vinterens oppgradering. Har ny eksos, grenrør, portet topper og skiftet dyse forgasser (main). Opplever nå tomgang som ganske ujevn, tross alt er justert. Fordelerlokk, rotor, kabler, plugger og stift er fra i fjor og er ikke mye kjørt. Er litt ujevn tomgang vanlig på lett trimmet motor? Er elektronisk tenning veien å gå?
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: Kjell Roar på mai 18, 2014, 00:10:06 am Forgasserising?
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på mai 18, 2014, 19:30:48 pm Har du byttet kamaksel?
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: hauganfoto på mai 18, 2014, 21:19:30 pm Har ikke byttet kamaksel, og forgasser og innsug er som før...
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: Kjell Roar på mai 18, 2014, 22:15:14 pm Tennplugger kan dø ved lagring, eller levere svak gnist. Ta av en plugghette om gangen, og sjekk om en av sylindrene drar ulikt de andre. Kan hende tomgangsdysa også må byttes, siden motoren vil ha litt mer suppe. Regner med du har justert blandingsskruen.
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: hauganfoto på mai 18, 2014, 23:14:44 pm Takker for alle innspill. Drar til med nye plugger i morgen og kommer med tilbakemelding :-)
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: hauganfoto på mai 19, 2014, 21:20:41 pm Nye plugger; næh. :-\
Justerte tenning til litt mer fortenning; tjaaaa...næh, egentlig ikke. :P Skrudde blandingsskruen en halv turn ut; HALLELUJA! ;D Ble litt overrasket egentlig, men blandingen var altså for mager. Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall). Tok en prøvetur og smilte hele veien! Nå snakker vi! :D Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken' på mai 22, 2014, 13:49:51 pm ;) Skal ikke så meget til, men man kan let rode sig bort i justeringer og fejlsøgning..
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: BeetleBug på mai 22, 2014, 13:55:24 pm Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall). 37 grader er høyt! Hva er grunntenningen din på tomgang/lavt turtall? Det er jo vanlig at dem trekker opp 20-22 grader ved ca 3000 omdr så det vil jo isåfall si at du har en grunntenning på rundt 15 grader. Og du plages heller ikke av tenningsbank? Mvh BB Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: tds på mai 22, 2014, 14:03:14 pm 37 grader?!! :o :o bruker du racefuel?
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: BP 73 på mai 22, 2014, 18:40:00 pm 30-32 grader er vel det normale.
Tittel: Sv: rufsete tomgang Skrevet av: hauganfoto på mai 22, 2014, 19:29:08 pm Vet at dette er utrolig høyt. Mulig fordeleren tuller litt med meg?
Jeg har SVDA og 34 pict 3. Standard innstilling er 7,5 grader btdc på tomgang og 32 grader ved pådrag. Da skal vakum være blokkert. Jeg gjør som følger; blokkerer vakum med tape på fordelerens vakumklokke og plugger ledningen til forgasser. Bruker tenningslampe på syl 1s pluggledning og drar til med mye gass. Går da på 32 grader. Drar jeg til med full gass blir det litt mer (ca 37) Tomgang ligger da litt over 7,5. Rundt 10-12. Leser om problemer knyttet til for mye fortenning. Banking og høy temperatur. Hører ikke banking, har målt oljetemp etter de to siste turene (ganske lange) og den er helt fin. Motoren oppleves som frisk, er særdeles lettstartet og drar i vei med en gang jeg rører gasse. Kan selvfølgelig stille tilbake til 32 og se, men sist jeg gjorde dette virker motoren nølende. . . Tyder dette egentlig på at fordeleren (som jo skal justere fortenning via vakum og sentrifugalkraft) kanskje ikke vrir seg så langt den burde når jeg kjører? Hmmm. Nå fikk jeg (og dere) litt å tenkte på.... bruker 98 oktan... |