VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Boble1200 på mai 28, 2014, 23:36:19 pm



Tittel: Motor og girolje
Skrevet av: Boble1200mai 28, 2014, 23:36:19 pm
Heisann,

Jeg har nettopp kjøpt min første bil! VW 1965 1200cc.
Jeg tenkte å skifte oljene, og lurte på hvilke oljer jeg skal bruke til girkasse og motor. Hvor mangen liter går det på begge?

Skulle skifte hjulager, der all giroljen rant ut, nå har jeg ikke pakningen som ligger i mellom dekselet og ankerplaten!!

Er det girolje eller bakakse olje som kom ut? hvilke olje er bakakselolje?


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Kjell Roarmai 28, 2014, 23:56:53 pm
Olje er et eget kapittel...

Jeg bruker 10W40 delsyntetisk på motoren. Men er motoren din "møkkete" innvendig (du kan vippe av ventildekslene og se om det ligger mye svartbrent olje der eller om det er gyllent...), bruk mineralolje og ta hurtige oljeskift først. Du ser på peilepinnen om olja blir fort møkkete. Siden det ikke er oljefilter på bobla, bare ei sil, bør olja byttes på 3-4.000 km.



Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Boble1200mai 29, 2014, 00:04:14 am
Ok, oljen er svart. har pakninger klart i hvertfall :)  Vet du noe mer om resten?


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Panmai 29, 2014, 08:36:30 am
Bruk søkefunksjonen på forumet, så finner du mang en tråd om dette emnet :)

Angående svart olje: Allerede i 1968 skrev VW i instruksjonsboka til bilen, at datidens olje hadde så gode rensende egenskaper at det er helt normalt at den blir svart etter kun kort tid. Oljeskift er generelt hver 5000 km. Hyppigere oljeskift er kun nødvendig ved mye småkjøring, særlig da vinterstid.

Mineralolje eller syntetisk? Her liker jeg selv følgende tommelfingerregel: Fortsett å bruke den typen olje motoren har blitt kjørt lenge med.

Har du en motor du vet er noenlunde ren innvendig, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke syntetisk. Bedre smøreegenskaper, bedre rensende egenskaper, mindre avleiringer/koks, jevnere viskositet over større temperaturspenn, olja beholder disse gode egenskapene over lengre tid...

Har motoren blitt kjørt på mineralolje all sin tid, derimot, kan syntetoljas rensende effekt i verste fall føre til at avleiringer i motoren løsner og havner der du overhodet ikke vil ha dem. Da er det greiere å bare fortsette med mineral, til den dagen man tar en full overhaling av motoren.


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: TrettenNullTomai 29, 2014, 22:23:10 pm
I girkassen kan du bruke en GL4 80w olje. nærmere 2,5 liter går med ved oljeskift. Kjør den varm. En lang kjøretur. Før du tapper ut gammel olje. Du kan med fordel varme opp den nye girolja  over en panelovn eller lignende før du fyller på, da renner den lettere inn i kassa. fyll oljen SAKTE på girkassa så olja rekker å fordele seg i hele girkassa. Det er fullt når olja begynner å renne ut av påfyllingshullet. bilen skal vel stå nogenlunde i vater, for å få riktig nivå. Jeg bruker en lang slange og en trakt til å fylle på. Skru av venstre bakhjul for lettere tilgang .


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Panmai 30, 2014, 09:43:29 am
Tålmodighet er visst greia når man skal bytte girkasseolje, ja. 2,5 liter som skal på, men fort gjort å bli lurt om man ikke er tålmodig nok - man tror det er fullt, men så er det det likevel ikke.


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Boble1200mai 31, 2014, 10:11:07 am
Hehe okei 😊 men det er jo akselolje jeg skal bruke, går det for det samme?


Tittel: Sv: Motor og girolje
Skrevet av: Squarebackmai 31, 2014, 11:09:25 am
ja