VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Jesper1201 på juni 19, 2014, 19:44:01 pm



Tittel: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Jesper1201juni 19, 2014, 19:44:01 pm
Leker med tanken om å montere 4 punkts belter i min 1970 T1.
Har forstått det slik at T1 etter 1968 har fester til 3 punkts belter, så det er igrunn bare festene til selene som går bakover jeg lurer på hvor jeg evt. skal plassere.
Noen som har noen tips?

Pga. bøttestolene jeg har er baksetet ubrukelig, så jeg vurderer og fjerne hele baksetet hvis det vil gjøre montering av 4 punkts belte lettere.


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 19, 2014, 21:31:35 pm
Jeg har fjernet baksetet og kjøpt FIA-godkjente festeplater og belter hos pedersens racing.
Beltene som går over skuldrene er festet der baksetets sittepute møter ryggen i bakkant. Stroppene over bena er skrudd rett i gulvet litt bak setene. Nyere bobler enn 56-modellen min har vel fester til belter i kanalen og tunellen som du kan bruke om du kommer til.

Om du ser på regelverket for racing på bilsport.no så kan du se hvilken vinkel beltene bør stå i.


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Jesper1201juni 19, 2014, 22:37:18 pm
Var dette jeg også hadde i takene. Hadde det vært mye bry for deg å tatt et bilde av festet til selene som går bakover?
Tenker å kjøpe belter som har 2 stropper over skuldrene og igjennom setet for så å gå sammen til 1 sele.

I tillegg lurer jeg på hva SVV/Politi kan si hvis jeg bruker FIA godkjente belter (Altså ikke E-Godkjent) på vei?
Når jeg ha lov til å kjøre uten belter kan de vel ikke påpeke at jeg bruker noe som ikke er påkrevd, eller?


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 19, 2014, 22:55:40 pm
Her er noen bilder av den enkle løsningen jeg valgte.
Øyeboltene følger med beltene.



Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Jesper1201juni 20, 2014, 10:59:47 am
Takker :)
Det var slik jeg hadde tenkt. Sjekket i går og jeg har org. fester på hver side av setene så blir kun de bakre jeg trenger å lage fester til.

BTW, liker kuleventilen på bremserøret ditt :D


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: BeetleBugjuni 20, 2014, 11:29:41 am
Med mindre hullene i setet til bilen til Dewil er i samme høyde eller over skulderpartiet så vil en kollisjon føre til at kragebeinet knekker. 10 gr er maks vinkel tillatt. Sikkerhetskravene i biler brukt til bilsport har blitt strengere for hvert år allikevel øker antall dødsfall. I fjor var det 30 drepte i Europa og Nord Amerika. Her blir sjåføren kastet ut av sitt 5 pkt belte med verst tenkelige utfall:

http://www.youtube.com/watch?v=5dCfTF9zBQI

mens her er farten dobbelt så høy og han går ut av bilen sin:

http://www.youtube.com/watch?v=jxtID4k3UBw

Noe å tenke på!

-BB-


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Jesper1201juni 20, 2014, 13:09:12 pm
Det med at belte brått kan gjøre situasjonen værre var jeg delvis klar over, men dette skjønte jeg dessverre ikke mye av, kan du utdype? :)

Med mindre hullene i setet til bilen til Dewil er i samme høyde eller over skulderpartiet...

-BB-


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: BeetleBugjuni 20, 2014, 13:40:03 pm
Det med at belte brått kan gjøre situasjonen værre var jeg delvis klar over, men dette skjønte jeg dessverre ikke mye av, kan du utdype? :)

Med mindre hullene i setet til bilen til Dewil er i samme høyde eller over skulderpartiet...

-BB-


Såklart, bra at du spør:

Maks vinkel på skulderstroppene er 10gr. Hvis skulderne er høyere en beltehullet i setet så vil skulderstroppene dra deg ned i setet og knekke kragebeinet ditt. Har du feks en boble med seter som har lav rygg så vil jeg ikke anbefale 4pkt seler med mindre du har en tidlig bil uten belter. Det er tross alt bedre å knekke kragebeinet en å miste livet.

En annen viktig ting er monteringen av magebeltet men der ser jeg at vi er flinkere en mange andre. De skal monteres bak setet og så lavt at beltet presser på hoftebeinet ved en kollisjon. Er det over hoftebeinet ditt så skader du magen ved en kræsj.
 
-BB-


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2014, 18:17:47 pm
Les side 4 og 5 i denne linken: http://bilsport.no/uploads/2008/02/§304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-løp_2014-nett.pdf

Skulderstroppene mine er akkurat i laveste laget. Skulle hatt stoler med huller plassert litt høyere, ligger nok på grensa til 10 grader. Men det er bedre å sitte fast ;)


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2014, 18:24:18 pm
I tillegg lurer jeg på hva SVV/Politi kan si hvis jeg bruker FIA godkjente belter (Altså ikke E-Godkjent) på vei?
Når jeg ha lov til å kjøre uten belter kan de vel ikke påpeke at jeg bruker noe som ikke er påkrevd, eller?

ALLE bilbelter som brukes på gata skal være E-merket, så man har i praksis ikke lov å bruke de.
Jeg bruker de heller enn å ikke bruke de.

Er du heldig og møter feil politimann eller kontrollør så kan man få beskjed om å fjerne de, i verste fall bot.
Men så står det vel heller ikke noe i kjøretøyforskiften om at belter fra biler før 1970 skal være E-merket...


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Jesper1201juni 20, 2014, 19:57:01 pm
Såklart, bra at du spør:

Maks vinkel på skulderstroppene er 10gr. Hvis skulderne er høyere en beltehullet i setet så vil skulderstroppene dra deg ned i setet og knekke kragebeinet ditt. Har du feks en boble med seter som har lav rygg så vil jeg ikke anbefale 4pkt seler med mindre du har en tidlig bil uten belter. Det er tross alt bedre å knekke kragebeinet en å miste livet.

En annen viktig ting er monteringen av magebeltet men der ser jeg at vi er flinkere en mange andre. De skal monteres bak setet og så lavt at beltet presser på hoftebeinet ved en kollisjon. Er det over hoftebeinet ditt så skader du magen ved en kræsj.
 
-BB-

Takker for utfyllende info :)
Hullene i setet går jamt med kragebenet, så det burde vel gå bra?
Det er mulig at jeg kommer til å monter halvbur i bilen senere og da blir også beltefestene flyttet.
Det er ikke belter i bilen fra før, så det er en av grunnene for monteringen.


ALLE bilbelter som brukes på gata skal være E-merket, så man har i praksis ikke lov å bruke de.
Jeg bruker de heller enn å ikke bruke de.

Er du heldig og møter feil politimann eller kontrollør så kan man få beskjed om å fjerne de, i verste fall bot.
Men så står det vel heller ikke noe i kjøretøyforskiften om at belter fra biler før 1970 skal være E-merket...

Nå sitter de der uansett, skulle noen klage tar det under 1 min. å fjerne begge beltene så det er ikke noe big deal :)


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2014, 21:32:37 pm
Det tenker jeg også ;)


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: erikaajuni 20, 2014, 22:17:52 pm
Les side 4 og 5 i denne linken: http://bilsport.no/uploads/2008/02/§304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-løp_2014-nett.pdf

Skulderstroppene mine er akkurat i laveste laget. Skulle hatt stoler med huller plassert litt høyere, ligger nok på grensa til 10 grader. Men det er bedre å sitte fast ;)

Enten har ikke jeg forstått dette med 10grader - eller så er det du skriver misvisende. Hvis du måler stigningen på beltene ut dra festepunktet bak, så er vel dine belter nærmere 45-60 grader!
(ikke for det - jeg har festet de akkurat likt selv i mine egne biler)


Tittel: Sv: 4 punkts belte i T1?
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2014, 22:42:34 pm
Det er to vinkler.
Den ene vinkelen er fra skulder til bunn av hullet i stolen der beltet går gjennom, den bør ikke være mer enn 10° .
Den andre vinkelen fra stolen og ned kan være krappere.
Se også innlegget til BeetleBug.