VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: pWolf på august 14, 2014, 12:53:16 pm



Tittel: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: pWolfaugust 14, 2014, 12:53:16 pm
Riktig at denne fordeleren skal stilles 10 grader btdc ? Doble empi 44 gassere.


Tittel: Sv: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: kbaugust 14, 2014, 13:37:10 pm
Jeg stiller den til ca 8 grader ved å sette motoren til 8-graders merke på reimhjulet, så ta ut pluggen fra sylinder #1 og vri fordeleren, og se når den gnister. Der har du grunninstillingene. Dette fungerer også med Ignitor om du har det.

Så må du starte bilen, og holde den ved 3'000rpm og justere den der. Den skal da være ca 30 grader. (28-32 er det vel de sier - jeg har alltid brukt 30.) Viktig å justere den ved 3'000rpm (fullt utslag), da ulike 009'er har varierende total fortenning.


Tittel: Sv: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: pWolfaugust 14, 2014, 14:05:39 pm
Ok, takk!


Tittel: Sv: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: pWolfaugust 14, 2014, 14:14:38 pm
Jeg stiller den til ca 8 grader ved å sette motoren til 8-graders merke på reimhjulet, så ta ut pluggen fra sylinder #1 og vri fordeleren, og se når den gnister. Der har du grunninstillingene. Dette fungerer også med Ignitor om du har det.

Så må du starte bilen, og holde den ved 3'000rpm og justere den der. Den skal da være ca 30 grader. (28-32 er det vel de sier - jeg har alltid brukt 30.) Viktig å justere den ved 3'000rpm (fullt utslag), da ulike 009'er har varierende total fortenning.

Ok selvsagt btdc ?


Tittel: Sv: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: GamleNydalaugust 14, 2014, 16:52:57 pm
Er ikke dette avhengig av hvilken motor(motorkode) du har?

http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#A1971M


Tittel: Sv: Riktig timing på bosch 009 ?
Skrevet av: kbaugust 15, 2014, 12:40:18 pm
Jeg stiller den til ca 8 grader ved å sette motoren til 8-graders merke på reimhjulet, så ta ut pluggen fra sylinder #1 og vri fordeleren, og se når den gnister. Der har du grunninstillingene. Dette fungerer også med Ignitor om du har det.

Så må du starte bilen, og holde den ved 3'000rpm og justere den der. Den skal da være ca 30 grader. (28-32 er det vel de sier - jeg har alltid brukt 30.) Viktig å justere den ved 3'000rpm (fullt utslag), da ulike 009'er har varierende total fortenning.

Ok selvsagt btdc ?

bt(d)c, ja. Men det er kun grunninstillingen, slik at du får startet den. Så må den justeres til 28-32 grader ved 3'000rpm. :)

Er ikke dette avhengig av hvilken motor(motorkode) du har?

http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#A1971M
Ikke med 009. :)