Tittel: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Engedal vw67 på oktober 27, 2014, 23:12:21 pm Hei!
har en 1967 1500 som jeg pusser opp, har kommet langt i monteringen. men så sitter jeg å lurer på om jeg skal sette på effektpotte uten utgang til varmepotter og egentlig drite i hele varmeanlegget, eller bør jeg ha orginal eksos med varmepotter og hele pakken? fins det evt noen tetningspropper til å tette igjen varmekanalene vis jeg ikke vil ha varmeapperat? Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Pan på oktober 27, 2014, 23:49:58 pm Med mindre du monterer en bensinvarmer, ville jeg anbefalt å beholde varmeanlegget. Selv om du bare kjører bilen om sommeren, er det mang en dag i den usalta sesongen som kan bli temmelig så kjølige. Da er ikke varme dumt å ha.
Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 28, 2014, 08:53:16 am motor uten alt for mye hk ? Da ville jeg beholdt varmepottene. Har ikke varmepotter selv så jeg endte med Webasto varmer i min da det blir j...i kald ved langturer på vår og høst
Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Engedal vw67 på oktober 28, 2014, 09:08:38 am okei, takker for svar!
da blir det nok at jeg beholde varmepotter :) forresten! noen som vet om varmepotter kan monteres etter motor og eksos er montert på bilen? Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: BeetleBug på oktober 28, 2014, 09:10:26 am Jeg vil gå så langt som å hevde at varmepotter er et must selv om du ikke benytter bilen din på salta vinterveier. Jeg har originale varmepotter på min 1915 motor som bremset 112 hk i en streng benk. Motoren gir seg tidligere pga varmepottene men det er en pris jeg er villig å betale. Det finnes også varmepotter fra feks CSP som ikke er så restriktive men disse gir ikke like mye varme som de originale.
Mvh BB Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: ghia69 på oktober 28, 2014, 09:43:22 am Hei.
I følge vw-teori er varmepottene en del av kjølingen til bilen. De bidrar til å kjøle toppene. Det er derfor det er en egen utblåsningsåpning (spjeld)i forkant av varmepottene, som det kommer varm luft ut av selv om man ikke har åpnet for varme inn i bilen. Luften i slangene fra viftehuset blåser hele tiden, jo høyere turtall, jo mere luft kommer som bidrar til kjøling. Enten går den varme luften ut ved siden av girkassen, eller så kommer den inn i kupèen. Det er en bonus at denne varmen kan benyttes til å varme opp kupèen. Ganske genialt fra dr. Porsche. ghia69 Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Engedal vw67 på oktober 28, 2014, 14:55:38 pm Så godt me mye bra info!
Da kommer spørsmålet, noen som har eller vet om norn som har noen brukbare varmepotter?? Å trenger også svar på om de kan monteres etter motor og eksos står på bil :) Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 31, 2014, 08:06:15 am Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen
Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Tuomo på november 02, 2014, 09:29:44 am Intressant emne. Bortsett fra en, har jeg måttet pusse opp varmeapparatene i alle hobby-VWene som jeg har kjöpt. Mange folk orker ikke holde apparatene i stand, selv om det ikke krever så mye. På sommernatt kan det være så kaldt, att man angrer att man ikke har varme. Systemet som ghia69 beskriver, var designet av ingeniører i Volkswagen, og tatt i bruk i 1962. Systemet designet av Ferdinand Porsche utnyttet motorens avkjølingsluft på generell basis, og resulterte ofte att den varme luften luktet olje og sånt. Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr.
Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Kjell Roar på november 02, 2014, 10:54:15 am Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr. Leste en svensk test fra 1950, mellom Morris Minor, VW og et par biler til i samme klasse, i den testen blei VW roset for best varmeapparat... Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: Squareback på november 02, 2014, 11:51:57 am Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen Ikke noe problem å bytte varmepotter med motoren i bilen. Ta en side om gangen - etter først å ha jekket bilen opp på samme siden og tatt av hjul(et). Dette har jeg gjort flere ganger. Ghia69 påpeker et annet moment som ikke lar seg bortforklare: Varmeboksene er en del av kjølingen av motoren...ikke minst toppene og luftflyten mellom og rundt sylindrene er også helt anderledes om det er bare "rør" og ikke varmevekslere/potter på motoren. For min del synes jeg det også er litt "digg" og har noe med komfort&trygghet å gjøre når man har litt varmluft med fart på å sende på frontruta. Bruker man bilen på natten, tidlig vår, sen høst eller i regnvær så får man fort kondensasjon på frontruten. Men man velger jo selvsagt selv hvordan man vil ha det på "tur". Kjører man kun i fint vær midt på sommeren så er det litt anderledes... Tittel: Sv: varmeapperat eller ikke? Skrevet av: tmatre på november 06, 2014, 12:53:12 pm Jeg monterte Bugpack sine "varmepotter" på bussen da jeg bygget oxyboxer.
De er ikke "finner" på røret inne i potta, bare rør rett gjennom. På sommeren/vår/høst gir det likevel nok varme til å holde rute duggfri selv om vi har vært på fjelltur, kanotur osv.. og har fuktige klær Det er faktisk like mye varme nå som med org varmepotter, men nå er alt tettet så luften kommer frem dit den skal ;) |