Tittel: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: 1303SS på november 07, 2014, 11:24:33 am Noen som har mål /benevnelsen på lagrene til en vekselstrømsdynamo til vw T1 74 mod?Har ikke fått demontert dynamoen enda så tenkte skaffe før helgen.
Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: Race-buggy på november 07, 2014, 12:54:51 pm står her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: 1303SS på november 07, 2014, 15:31:39 pm Det var del linken jeg leita etter som jeg ikke fant :) :) :) :) :)
Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: VWdriver på januar 16, 2015, 15:05:34 pm Hei Per
Har du kjøpt lagere til Dynamoen? Jeg overhalte et par stykker og brukte Nachi lagere de har på kulelagerhuset på Hvalstad i Asker(rett ved motorveien) Dette er de råeste lagerne du får tak i. De kostet 150-200 for begge to. Da trenger du sikkert ikke overhale den resten av livet ;-) Forkjellen på disse lagerne og feks Biltema osv er kvalitet på stålet og nøykatigheten av størrelsen på kulene som blir brukt i samme lager. Nå et lager skjærer seg er det gjerne for at noen kuler er mindre eller større en andre og da skjærer det seg fortere. Marius Knutsen Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: TrettenNullTo på januar 18, 2015, 11:50:16 am SKF har også alle typer lagere. Men se opp for kopier. Handler alt av lagere fra kulelagerspesialisten\ industrifokus http://www.tools.no/avdelinger/oslo-brobekk/. De bestiller direkte fra SKF for å unngå piratkopier.
Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: SveinT på januar 18, 2015, 12:20:10 pm VW brukte vel først 6202 lager uten tettninger og så gikk de over til 6202ZZ med ståltetninger. Jeg har valgt å bruke 6202-2RS C3 som har gummitenninger (2RS) og litt større intern klaring (C3) siden jeg har forstått at C3 skal tåle litt mer hastighet og belasninger uten at varmen da skal gjøre at det utvider og skjærer seg.
Regner med det kanskje er noen med god kunnskap om lager her inne, så derfor spør jeg: Er det nødvendig mred C3 eller vil et normal lager vare like lenge (eller lenger)? Regner også med at 2RS er bedre/tettere enn ZZ, men er det tilfelle? For ordens skyld til slutt: Vekselstrømsdynamo bruker 1stk 6202 og 1stk 6203 Likestrømsdynamo bruker 2stk 6202 Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: Einic på januar 18, 2015, 16:06:40 pm Viktig å beholde plastkoppen rundt det ene lageret. Den isolerer og hindrer sirkulerende strømmer i rotorakselen, denne strømmen spiser kulelagere.
Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: VWdriver på januar 18, 2015, 19:58:47 pm Jeg kjøpte 6202/6203 2RSC3 akkurat på grunn av det som er nevnt over. Tåler mere varme men har fremdeles gummitetninger/pakninger. Det kan jo bli litt vann i motorrommet til folkevognen både ved regn og vasking.
Skal legge ut bilde av kvitteringen etterpå. Ikke for å rakke ned på SKF. Men jeg har blitt fortalt at SKF idag har fabrikker over hele verden og det er ikke sikkert at kvaliteten er den samme fra over alt. Dette har du som kunde ingen kontroll over. Når de produserte i Sverige var Alt super kvalitet. Sikkert noen som blir forbannet nå ;) ;D Marius Tittel: Sv: Dynamolager vekselstrømsdynamo Skrevet av: TrettenNullTo på januar 18, 2015, 22:05:57 pm Jeg kjøpte 6202/6203 2RSC3 akkurat på grunn av det som er nevnt over. Tåler mere varme men har fremdeles gummitetninger/pakninger. Det kan jo bli litt vann i motorrommet til folkevognen både ved regn og vasking. Stemmer det. kjøpte hjullagersett i fjor. Mener det ene lageret var fra Italia og det andre fra Tyskland hvis jeg ikke husker feilSkal legge ut bilde av kvitteringen etterpå. Ikke for å rakke ned på SKF. Men jeg har blitt fortalt at SKF idag har fabrikker over hele verden og det er ikke sikkert at kvaliteten er den samme fra over alt. Dette har du som kunde ingen kontroll over. Når de produserte i Sverige var Alt super kvalitet. Sikkert noen som blir forbannet nå ;) ;D Marius |