VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: jordraatt på desember 08, 2014, 00:45:05 am



Tittel: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: jordraattdesember 08, 2014, 00:45:05 am
Hei!

Jeg har ei boble som har noen rusthull her og der. Enkelte steder kommer jeg til så jeg kan sveise. Men det er noen plasser det er umulig å komme til med vinkelsliper og sveiseapparat, uten å måtte plukke ut motor og demontere bakstilling. Og det har jeg ikke tid til akkurat nå. Det er veggene mellom motor og skjermer som er angrepet, på innsiden (mot motor).

Planen er å sprøyte 2 lag med Owatrol i alle krinker og kroker, og inne i rusthull, slik at det blir dekt på begge sider av metallet. Deretter har jeg planer om å sprøyte tectyl over dette.

Er dette en god løsning, dersom man ikke har mulighet til å rustsveise? Og hvor lenge kan man holde rusten i sjakk med denne metoden, dersom bilen står tørt lagret over vinteren og blir behandlet med samme prosedyre 1 gang i året?? Takker for erfaringer og gode råd.


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Tistlodesember 09, 2014, 01:15:05 am
hei, dette er nok ingen god løysing nei. men da er vel eit slags alternativ om ikkje ant. besta er å bruka dei minuttane som trengst for å ta ned motor og evt andre ting. skal du smøra treolja på rusta ville eg ivertfall ha droppa tectylen. da har ingenting å gjera med rust og gjer vont verre uansett. skal du holda rusta i sjakk må du sandblåsa og sveisa


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: jordraattdesember 09, 2014, 01:24:40 am
ok, takk for svar. dette blir en slags midlertidig løsning. er det mulig å si omtrent hvor lenge dette kan holde seg?


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Kjell Roardesember 09, 2014, 08:39:31 am
Problemet med owatrol på steder du ikke kommer til, er at hvis den ikke klarer å trenge til bunns gjennom rusta, vil det fortsette å ruste under owatrolen. Leste en tråd engang om en som hadde opplevd dette.


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: BeetleBugdesember 09, 2014, 08:48:49 am
Hei!

Jeg har ei boble som har noen rusthull her og der. Enkelte steder kommer jeg til så jeg kan sveise. Men det er noen plasser det er umulig å komme til med vinkelsliper og sveiseapparat, uten å måtte plukke ut motor og demontere bakstilling. Og det har jeg ikke tid til akkurat nå. Det er veggene mellom motor og skjermer som er angrepet, på innsiden (mot motor).

Planen er å sprøyte 2 lag med Owatrol i alle krinker og kroker, og inne i rusthull, slik at det blir dekt på begge sider av metallet. Deretter har jeg planer om å sprøyte tectyl over dette.

Er dette en god løsning, dersom man ikke har mulighet til å rustsveise? Og hvor lenge kan man holde rusten i sjakk med denne metoden, dersom bilen står tørt lagret over vinteren og blir behandlet med samme prosedyre 1 gang i året?? Takker for erfaringer og gode råd.

Løsningen du beskriver er omtrent som å gjøre gulvet rent ved å koste skiten under et teppe. Gulvet ser rent ut men du vet hvor skiten ligger. Innerskjermene er en helt vanlig rustplass og du kommer ikke utenom kapp og sveis hvis du ønsker en permanent fix. Skal du derimot bare lage en midlertidig fix så kan du pusse, grunne og lakke. Fyller du alt med Owatrol (som har en fantastisk krypevne) så gjør du jobben vanskeligere for deg selv når du bestemmer deg for å gjøre jobben skikkelig senere.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: jordraattdesember 09, 2014, 17:07:19 pm
Ok, takk for svar. Det ligger an til at jeg må sette bort bilen til rustsveising. Heldigvis så har hotshop deler som det går an å bytte ut.


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: hauganfotodesember 12, 2014, 11:38:02 am
Du legger ikke ut noe bilde, eller beskriver hvor mye rust det er snakk om.
Man bør helt klart sandblåse, sveise og lakke for å få beste resultat.

Hvis det bare er litt rust, og på EU sier de ingenting, kan du sprøyte på remedier og utsette den litt store jobben. Før eller siden må du uansett sandblåse, sveise og lakke.

Jeg har utsatt sånne jobber ved å sprøyte på noe som heter "Fluidfilm" litt sånn av og til. Det er en olje som ikke tørker og som holder fuktigheten borte. Også denne kryper som owatrol, men herder altså ikke. Rusten blir ikke borte, men det ruster ikke videre slik at hullet/skaden blir ikke større. Så tar du det når du har tid/mulighet/penger/lyst/fått kjeft på EU.

http://www.bilkontroll.no/fluid-film


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: jordraattdesember 15, 2014, 20:41:14 pm
takk for et godt svar! og beklager at jeg ikke har bilde akkurat nå.. det er innerskjermene som er angrepet, så det er ikke snakk om bærende deler.. men det er hull flere steder.. så du mener at det er mulig å stoppe et rustangrep med å smøre inn med den oljen som du anbefalte? hvor lenge kan man stoppe det i så fall?

og på de stedene med overflaterust som jeg ikke kommer til med sandblåser eller stålbørste, hva er best å bruke av rustomvandler og Owatrol?? er det mulig å kombinere disse?

fant dette svaret på et forum: "Idielt sett bør all rust fjernes med sandblåsing eller syredypping og nytt stål sveises inn der rusten har tatt overhånd. Påbegynt rust vil aldri stoppe helt (uansett behandling med "vidunderkurer" som sies å stoppe rust), men snakker vi mer budsjettprosjekt går det også an å forsinke prosessen betraktelig uten å sveise inn nytt. Med godt grunnarbeid vil rustprosessen sinkes såpass at det vil gå mange år før den igjen vil være et problem. Lagres bilen i tillegg tørt vil en godt grunnbehandlet bil ikke få problemer med rust igjen i din levetid."

er det noe sannhet i dette??


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Tistlodesember 16, 2014, 22:34:34 pm
sannheiten er at rust er ein kjemisk prosess som går lika fint bak oljer og andre ting, du kan ikkje stoppa prosessen men du kan i beste fall forsinka den.. vist du absolutt må bruka kjemi så bruk i vertfall noko som er fosforsyre basert til å begynna med. ferrobet feks. derreter kan du ha på owatrol eller andre oljer.

men når du snakkar om hol i innerskjermen so høyrest da absolutt ikkje ut som da er so lurt å berre gløyma da. er da i forbindelse med karosserifestet er da definetivt berande konstruksjon.

poenget her er at da krever mykje meir tid,energi og pengar å gjera sånt slorv og halvjalla greier , istaden for å gjera da skikklig med ein gong.


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagendesember 16, 2014, 22:55:47 pm
Hva vil du anbefale i hulrom og kanaler hvor man ikke kommer til med sandblåsing Tistlo?


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Kjell Roardesember 16, 2014, 23:28:22 pm
Fra ett annet forum, var det en som testet diverse midler, bl.a. Tok han en rusten stålplate. Helte på 5 typer mer eller mindre kjente midler han hadde hørt godt om, og hang den under ei brygge ved sjøen i ett år. Vinneren, som krøyp best utover samtidig som at den beskyttet best mot mer rust og ikke stivnet, var den tynne hulromsvoksen til Biltema.


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: Tistlodesember 17, 2014, 23:34:08 pm
Hva vil du anbefale i hulrom og kanaler hvor man ikke kommer til med sandblåsing Tistlo?

for min del har eg kun gjort dette på bilar som er sveist med nye kanalar etc. og då har eg brukt mike sander sin hulromsfeita. men da er vel mangen testar som er gjort på detta. meinar gasolin selger noko som skal vera top of the nothc. ivertfall ifølge den store testen dei linka til


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: jordraattdesember 18, 2014, 15:43:13 pm
takk for svar.. jeg kommer til å sandblåse og sveise så mye rust som over hodet mulig.. og deretter kline på med Wurth rustomvandler på de stedene jeg ikke kommer til.. deretter kommer jeg til å lakkere med en blanding av 50/50 Arcanol/Owatrol, flere strøk.. høres dette ut som en god løsning?


Tittel: Sv: Ruststopp, erfaringer?
Skrevet av: hauganfotodesember 19, 2014, 09:22:59 am

Bare litt sånn info  
Rust utvikler seg så lenge det er tilgang på luft (oksygen) og vann (også luftfuktighet)
[attachment=1]

Så oljeprodukter sin oppgave er å stenge ute vann og oksygen. De virker bare om de kryper bra, slik at alle hulrom (helt ned på mikronivå) fylles. Mange oljeprodukter inneholder voks løst i et løsemiddel. Løsemiddelet fordamper over tid og voksen dekker da ikke alt og det ruster videre.
Ferrobet reagerer kjemisk med rust og danner magnetitt (jernmalm, faktisk). Mye artig kjemi å lære for den som er opptatt av korrosjon. 
Ps 1. Googler du "korrosjon" finnes mye info på nett. Dette hører innunder elektrokjemi (et litt stort og tungt emne). 
Ps 2. Hør på Tistlo. Erfaren kar, det! 
Jørn.