VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: unge lovende på desember 13, 2014, 14:24:37 pm



Tittel: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: unge lovendedesember 13, 2014, 14:24:37 pm
Er det noen som har noe erfaring eller kan litt om sånne kasser ? Eventuelt fordeler / bakdeler med en slik kasse ?
Jeg har i dag en 1300s kasse på bussen men kunne tenke meg lavere turtall på hvertfal 4 gear
så langturer blir litt mere behagelig  :)
Eventuelt om det er noen som bygger sånt det går ann å ta en prat med hadde
også vært fint  :)


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: Dewildesember 13, 2014, 14:55:47 pm
Ta kontakt med unneberg, de fikser det.


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: Rocket-Racingdesember 13, 2014, 17:02:30 pm
Om det bare er giringen du er ute etter så har du i prinsippet en allerede..
Resten av verden har ikke 1300S kasser, det er noe som kun finnes i Norge og et fåtall andre land. Det man gjorde for å lage 1300S kassa (til svingakselbiler med 1600) var å bruke samme innmaten som på IRS kassene som sto i 1302/1303S og kombinere den med en ordinær svingakselkasse.
Amerikanerne har som nevnt ikke disse kassene og en Freeway Flyer er i de fleste tilfellene omtrent det samme giringsmessig. Dvs de bruker 3.875:1 i diffen som er den utvekslingen som gir lavest turtall, 1300S er den eneste svingakselkassa som har denne originalt. 1300Shar vel 0.93 4.gir om jeg ikke husker feil og de fleste FF kassene 0.89 men det utgjør ikke veldig mye.


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: Dewildesember 13, 2014, 21:45:06 pm
Her er en link til litt info om utveksling i de forskjellige kassene:
www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 14, 2014, 10:32:18 am
Som Anders skriver, ta kontakt på 33330606 eller på mail@unneberg-bil.no så fikser vi enten en opgradering af den du har, eller en færdig kasse.


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: unge lovendedesember 14, 2014, 11:15:30 am
Der lærte jeg litt mere ja 😃
Fikk tips på fb om en kalkulator hos scp og nå skjønner jeg hvorfor
resultatet på den ombygde ble omtrent som det jeg har i dag .
Skal ringe litt til uka jeg og høre litt , takk for svar og hjelp !!


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: LOBOdesember 14, 2014, 13:16:41 pm
Om det bare er giringen du er ute etter så har du i prinsippet en allerede..
Resten av verden har ikke 1300S kasser, det er noe som kun finnes i Norge og et fåtall andre land. Det man gjorde for å lage 1300S kassa (til svingakselbiler med 1600) var å bruke samme innmaten som på IRS kassene som sto i 1302/1303S og kombinere den med en ordinær svingakselkasse.
Amerikanerne har som nevnt ikke disse kassene og en Freeway Flyer er i de fleste tilfellene omtrent det samme giringsmessig. Dvs de bruker 3.875:1 i diffen som er den utvekslingen som gir lavest turtall, 1300S er den eneste svingakselkassa som har denne originalt. 1300Shar vel 0.93 4.gir om jeg ikke husker feil og de fleste FF kassene 0.89 men det utgjør ikke veldig mye.

I ovalen min sitter ei kasse med kode AO. Etter hva jeg har hørt og lest meg opp på selv, skal denne ha samme utveksling som 1300s og stammer fra tidlig 70-talls ghia. Husker ikke heeelt sikkert, men mener jeg også leste at kassa fremdeles het AO når ghian fikk IRS et år eller to senere. Men den kassa er vel kanskje også aldri levert i USA?


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: Rocket-Racingdesember 14, 2014, 13:52:54 pm
I ovalen min sitter ei kasse med kode AO. Etter hva jeg har hørt og lest meg opp på selv, skal denne ha samme utveksling som 1300s og stammer fra tidlig 70-talls ghia. Husker ikke heeelt sikkert, men mener jeg også leste at kassa fremdeles het AO når ghian fikk IRS et år eller to senere. Men den kassa er vel kanskje også aldri levert i USA?

Ghia for US markedet fikk IRS i '69 men senere i Europa. Etter hva jeg kan se her
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=4163130#4163130  så er AO en '71 Ghia kasse med 4.125 R/P.
Det er i tilfelle mer "1500 kasse" enn 1300S (som har 3,875). Ikke noe galt i det egentlig, min erfaring er at med litt høye bakhjul er en 1500-kasse vel så trivelig i en boble med moderat motor.


Tittel: Sv: Gear kasse - freeway flyer
Skrevet av: LOBOdesember 21, 2014, 00:10:57 am
Se der ja! Da vet jeg det :) Utvekslinga funker veldig fint ja, med 215/65 og 1680cc.