Tittel: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: burker (Brian) på januar 05, 2015, 11:31:29 am Har lest ett eller annet sted her på forumet at et kraftigere stabb-stag påvirker bilen negativt.
bilen det gjelder er en 1966 mod boble. litt senket foran og med shims på nedre rør. stabb staget er en del tykkere enn originalt med uretan foringer. så spørsmålet er: kan jeg kjøre uten stabb-stag på bobla ? eller må jeg få tak i et originalt å sette på bobla. Godt nytt år til dere alle. Tittel: Sv: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: burker (Brian) på januar 08, 2015, 14:41:03 pm ingen som har noen meninger?
det står ikke noe i Haynes boka(som jeg har) Tittel: Sv: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: Kjetil Lima på januar 08, 2015, 14:45:40 pm Du kan kjøre uten. Jeg gjør dette på begge mine biler.
Tittel: Sv: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: Formula Vee på januar 08, 2015, 16:11:53 pm Skal du ha et kraftigere stabstag bør du ha det bak.
Du har sikkert videoer hvor bobla løfter det innerste fremhjulet ved rask kjøring i svinger. Det kan kompenseres med kraftigere bak og mindre kraftig fremme. Det er fint å få mindre krengning, men du trenger alle hjula på bakken for å komme raskest rundt svingen ;-) Tittel: Sv: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: tmatre på januar 08, 2015, 17:51:42 pm Mange som mener at det ikke er optimalt med vanlig stabstag bak på svingaksel boble.
Jeg har ikke prøvd selv.... På Svingaksel har jeg kjørt med shimset z-bar bak og org stabstag fremme sammen med moderat senking framme og bak - et par cm lavere bak 8) Det fungerer fint På Ovalen har jeg Empi Camber kompensator bak og et org stag fra en nyre linkpin boble fremme. Det er i alle fall mye bedre en å kjøre uten stabstag. Bygger nå en IRS / BJ bunn med justerbare Whiteline stag fremme og bak, blir spennende å se hvordan det fungerer ::) Finnes en del informasjon her: http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/ og her: http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=127619 Tittel: Sv: Stabb stag ? ja eller nei Skrevet av: erikaa på januar 09, 2015, 00:41:38 am Har kjørt med kraftigere stabstag fremme på en link-pin (også kortet forstilling). Den ble understyrt, slik at den til tider føltes som den ikke ville gå rundt svingen. Gikk tilbake til original tykkelse.
Et trix fra dem som kjørte rally før i tiden - før T1 fikk stab stag, var vistnok å ta et stag fra Ghiaen og montere på. Staget har nok sin misjon. |