VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på juli 20, 2008, 21:57:44 pm



Tittel: Kobling til luftfilter
Skrevet av: JTWEjuli 20, 2008, 21:57:44 pm
Har et luftfilter av denne typen:

1) Forvarmingen: ligger det noe på undersiden som leder luft opp til slangen eller suger den bare luften rett under bakre motordekslet?

2) Det spjeldet ytters på luftfilteret: skal det ikke være noen ledning/wire koblet til dette? Har opprinnelig det nyere luftfilteret med innsug på høyre siden, men pga plass vil jeg bruke dette som på bildet. Har sett mange bilder og og det virker som om ingen har noe koblet til dette spjeldet

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/342297.jpg)


Tittel: Sv: Kobling til luftfilter
Skrevet av: erikaajuli 20, 2008, 22:28:10 pm
Usikker på eneren...

2) Der er bare to stillinger på spjellet. Sommer og vinter - med lukking om vinteren. Om sommeren hekter du armen under kanten på luftfilteret slik at det står åpent.


Tittel: Sv: Kobling til luftfilter
Skrevet av: JTWEjuli 20, 2008, 22:30:22 pm
Ok

Takk for infoen.

Siden det er en sommerbil kan jeg bare glemme hele opplegget mao.


Tittel: Sv: Kobling til luftfilter
Skrevet av: Panjuli 21, 2008, 09:44:09 am
Forvarminga antar jeg at tar varmlufta fra en egen varmekilde - en av varmepottene eller noe slikt.

Angående spjeldet - her har det vært forskjellige løsninger:

På min 1300 kan spjeldet låses fast i åpen stilling (motvekta klemmes opp og over falsen på luftinntaket til filteret). Ellers er det hastigheten på lufta som suges inn som avgjør hvor mye spjeldet åpner (skal låses fast når utetemp er jevnt over 10 grader).

Senere modeller - skillet går en gang på 68-modellen for 1300 ihvertfall - har termostatstyrt spjeld. Da går det en wire fra termostaten til kjølinga og opp til spjeldet. Tror også noen modeller hadde to spjeld - ett styrt av termostat, og ett uten.

Forvarminga har mye å si for bensinforbruket og hvor godt motoren går i overgangen fra varm til kald. Har opplevd at forbruket gikk fra under 0,7 på mila til nærmere 0,9 utpå høsten fordi forvarminga ikke funka (slangen hadde revna).