VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Formula Vee på april 15, 2015, 14:29:30 pm



Tittel: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2015, 14:29:30 pm
Jeg kjøpte en ny girkasse når planene var 250hk.
Det er en ubrukt 1975 med Quaife torque sense, sveist 3 og 4, og en del annet som jeg ikke husker. 100mm CV til akslinger.

Men nå når jeg bygger dobbelt så sterk motor, bør jeg vel ha noe annet.

Er det mulig å slippe løs 600nm på en sånn kasse noen ganger, eller går det bare i knas med en gang?

Noen som har gjort noen erfaringer og/eller har tips til hvor det bør legges inn forsterkninger? 1971 1302 Leter etter spec på kasse nå.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 15, 2015, 14:32:28 pm
Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: ghia69april 15, 2015, 14:36:20 pm
Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)

Ghia69


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2015, 14:38:05 pm
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2015, 14:39:02 pm
Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?
Ja, Trond har weddle og den har tålt mye hjuling, men litt usikker på hvordan det virker med dobbelt moment..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2015, 14:43:20 pm
Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)

Ghia69
Kikket litt på den siden. Det blir vel samme pris som Mendola bare mer arbeid.. ?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 15, 2015, 15:29:04 pm
Kjøp 4 slike og ikke tenk på girkassen:

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=5098443.129.3723&sowigan=So&Breite=125&Quer=80&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-256823

(http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Firestone/F560.jpg)

Mvh
BB


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 15, 2015, 15:41:25 pm
Jadda Kalle  ;D
Det er faktisk en del av planen min, bruker 235/60 gatedekk men har også balansert veiva med både stage 4 og 3 clutch.. 
Ser for meg å bremse motor med stage 4 og bruke stage 3 til "vanlig" inntil jeg finner en bedre løsning.
Leser en gammel tråd fra 2008 på the samba. Richie Webb skiftet til T2 kasse med litt annen innmat og hadde 300 starter på den, flere ned mot 10 sekunder...


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 15, 2015, 17:46:57 pm
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 15, 2015, 17:55:34 pm
Bare å by lavt på den 091 kassen. Han SKAL visst selge :)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERapril 15, 2015, 19:46:54 pm
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  ;)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Speed-Demonapril 15, 2015, 19:47:35 pm
Hva med å gå for G50 med en gang? Er vel ikke mye dyrere heller.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 15, 2015, 19:49:40 pm
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  ;)

Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur :)

Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall :) bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 07:54:24 am
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 07:57:09 am
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 16, 2015, 08:19:25 am
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERapril 16, 2015, 10:40:52 am
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 16, 2015, 10:51:26 am
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..

Hva mener du? Har du aldri sett ett ettermarkeds girkassehus til quickshift av R&P??  ;D


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 11:22:22 am
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..
He he.. Er det din kasse?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 11:23:22 am
Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 16, 2015, 11:23:50 am
Så vel ut som CSP sin Ghia kasse
Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull?
Var kassen guesetted?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 11:24:50 am
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 16, 2015, 11:26:01 am
Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?
Kommer vel an på hva som ryker, men i de fleste tilfellene er vel mangel på fremdrift problemet.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 16, 2015, 11:38:38 am
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling.

Bare å høre med han :)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 16, 2015, 11:43:12 am
Så vel ut som CSP sin Ghia kasse
Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull?
Var kassen guesetted?

Nei, den havarerte fordi dem benyttet et ettermarkeds Rhino hus med dårlig støp. Dette er et problem på alle nye Rhino hus. Paul Guard har løsningen på hvordan man skal få en T1 kasse til å holde og dere finner tråden hans på Shoptalkforums. Ingen behov for gussets på kassehuset hvis man vet hva man driver med. Hva sa Berg igjen? 250 hk = ca 25 drag starter på en skikkelig T1 kasse og slicks før deler burde byttes. Med andre ord, ca 3 år hvis man kun kjører på SCC eller lengre hvis det regner.

Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene. Jeg fikk ca 60 starter på min kasse da jeg rensket min R/P for tenner i klisteret på Kjula. Jeg vet jeg slurvet med oppspenningen på den starten og det kostet meg dyrt. Idag har jeg to identiske kasser slik at jeg alltid har en i reserve når den som står i bilen ryker. For det gjør den, før eller senere. Jeg valgte den løsningen istedenfor 091 eller Mendeola på grunn av pris og plass.

Har man mye mos i motoren så MÅ man beregne hyppig vedlikehold med en T1 kasse. Neste steg er 091 som er langt sterkere bygd og deretter Mendeola.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: vwrcapril 16, 2015, 12:02:44 pm
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  ;)

Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur :)

Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall :) bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P

Noen som har en link til disse sideplatene for utvendige bolter ?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 12:17:28 pm
Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 16, 2015, 12:34:02 pm
Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm?

Begge T1 kassene har Weddle innmat inkl R/P. Begge kassene kommer fra KCR. R/P er shot peened og begge kassehusene er sveist med store gussets. Buret mitt går også til rammegafflene. Jeg mener at opphenget bak er kritisk for levetiden til girkassen sammen med clutchvalg og teknikk.

Lillemotoren har ca 400nm.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 16, 2015, 12:55:55 pm
Ser at det kommer på rundt 5.000 å bytte til type2 stubbaksler, og CV joints. Har nye T1 akslinger. Burde jeg kjøpt dette uansett?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 17, 2015, 11:33:57 am
Har sendt forespørsel om å bytte kassen min mot 091 på cal lounge.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 17, 2015, 13:06:26 pm
Den 091 kassa er grom og fin pris.
Men dog ringer begrenser vel bruken til stripa Vel?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 17, 2015, 14:06:16 pm
Tenker du på støyen?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 17, 2015, 15:01:01 pm
Nei slitasje på dogringer. Her er det ikke noen som helst synkronisering og jo hardere og raskere du får gira jo bedre.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Jærvaapril 17, 2015, 22:05:43 pm
Bruk G50-kasse slik som skinne har, da kan du herje hvor mye du vil. Den kassa tåler alt! Mulig den sliter mot en atom-bombe, men det er det eneste oxo ..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 18, 2015, 23:32:22 pm
Er i forhandlinger om den 091 kassa..
Han er veldig interressert i bytte. ;)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 19, 2015, 23:06:26 pm
Ser på tråden hans nå at han vil ha cash.. Da har han ombestemt seg, jeg har ikke de pengene nå..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 20, 2015, 07:04:19 am
Ser på tråden hans nå at han vil ha cash.. Da har han ombestemt seg, jeg har ikke de pengene nå..

Han er dansk, hva forventet du?  :)

-BB-


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 20, 2015, 09:38:45 am
Sorry, det viser seg nå at det er en svenske som har svart at han er interessert i girkassen min, ikke dansken.

Hørt om norsken svensken og dansken som skulle kjøpe girkasse?  ;D


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 20, 2015, 10:06:30 am
Kan dette være noe?
Used in drag race car. About 30 passes

Spool
1st       2,8
2nd      1,824
3rd       1,182
4th       0,958
Gear ratio 5,38

182 km/h at 8000 rpm (225x60-15), 211 km/h at 8000 rpm (28/11,5-15)

Ultimate Finnish Karpiola racing axles. Built on special request about 10 yrs ago. Driven last time 2005, stored inside since then

Conversion kit for beetle, raise kit 2" with self made transmission system, which includes very chic stage brake  Grin . I quarantee, that you haven't seen anything like this before. Ugly like a hell, but works great.

Asking all together 2500 €, but you can feel free and give an offer. Will also trade to typ1 IRS racing gearbox or swing racing gearbox for turbo engine. Consider also trade to complete turbo / EFI system with intercooler for typ 1 engine.

Will ship to Stockholm / Sweden for 150€ (med bussfrakt eller till STH med bil). Continental Europe for round 200€

Pics tomorrow, thanks for watching

Jukka


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 20, 2015, 10:23:04 am
NA-giring deluxe :)

Hva skal du egentlig bruke motoren til?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 20, 2015, 10:27:18 am
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66april 20, 2015, 10:34:14 am
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.


Den siste kassa over her har vel rett under 80kmt ved 3000 og 225/60-15 dekk


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 20, 2015, 11:51:12 am
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.

Problemet ditt er ikke cruisinga. Da kan du beholde den du har.
Problemet oppstår den dagen du kjøper skikkelige bakhjul og dumper clutchen på en preppa stripe. Alt annet er hjulspinn og du vil ikke ha noen issues


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 20, 2015, 12:10:48 pm
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.

Problemet ditt er ikke cruisinga. Da kan du beholde den du har.
Problemet oppstår den dagen du kjøper skikkelige bakhjul og dumper clutchen på en preppa stripe. Alt annet er hjulspinn og du vil ikke ha noen issues

Hjulspinn forutsetter at man har skikkelig oppheng og innfesting bak. Har man ikke det så begynner det å riste og da knekker man kassen fort.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 20, 2015, 12:26:45 pm
Sett at jeg velger å beholde T1 kassen jeg har: Er det starten på første giret som er mest ødeleggende?
Om jeg "bare" får bilen i gang på 1.gir, kan jeg gi fullt på øvrige gir?
Jeg har planer om å feste girkassen rett i brannveggen. Har HD feste i bunn og ekstra midtfeste type Gene Berg allerede i dag.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 20, 2015, 13:53:57 pm
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.

Problemet ditt er ikke cruisinga. Da kan du beholde den du har.
Problemet oppstår den dagen du kjøper skikkelige bakhjul og dumper clutchen på en preppa stripe. Alt annet er hjulspinn og du vil ikke ha noen issues

Hjulspinn forutsetter at man har skikkelig oppheng og innfesting bak. Har man ikke det så begynner det å riste og da knekker man kassen fort.

Mvh
BB

Det anser jeg som en forutsetning, uavhengig av hvilken kasse han velger å kjøre.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 23, 2015, 13:27:31 pm
Kan få til en deal på denne ved å bytte inn min kasse og legge 1400 EUR i mellom:
Build by the best, Alhomatic, with 091 transmission case, Gene Berg intermediate housing and T1 nose cone. Peloquin torsen type locking differential, Finnish SSF dog ring gears for clutchless shifting and new bearings. Driven less than 15 passes in the 1/4 mile and not much on the street. Just been overhauled, everything checked and new reverse gear installed, not driven since. Best time in a heavy street car 10.813 @ 124.74.

4.57 R/P
3.40 1st
2.00 2nd
1.50 3rd
1.15 4th

Burde jeg slå til eller? Blir vel litt mye turtall på fjerde i 100kmt om jeg ikke setter på Donald hjul?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BeetleBugapril 23, 2015, 13:37:08 pm
Altfor høy giring for en momentsterk turbomotor. Utvekslingen du nevner er for en NA motor som har spekter ganske høyt i turtallsregisteret.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 23, 2015, 13:40:34 pm
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.


Og dog ringer er vel ikke det du vil ha da


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERapril 23, 2015, 13:45:19 pm
Til sammenligning har jeg dette i min 091 kasse:

R/P 4.57
1. 3.11
2. 1.93
3. 1.22
4. 0.89

Arbeidsområde mellom 4500 og 7000 omdr

Og svære slicks :)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 23, 2015, 13:46:42 pm
Takker for alle svar.. Mulig jeg bare må slå meg til ro med girkassen jeg har og prøve å være forsiktig.
Den vil vel overleve dynobremsinga på 4. giret? Så kan jeg heller tune ned til halv effekt til jeg finner en løsning(eller mye penger)


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Trond Dahlapril 23, 2015, 14:53:13 pm
Takker for alle svar.. Mulig jeg bare må slå meg til ro med girkassen jeg har og prøve å være forsiktig.
Den vil vel overleve dynobremsinga på 4. giret? Så kan jeg heller tune ned til halv effekt til jeg finner en løsning(eller mye penger)
Bremser på 3 giret... ingen vits å dra på med 240km/t på dynapacken


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeapril 23, 2015, 15:17:40 pm
Takker for alle svar.. Mulig jeg bare må slå meg til ro med girkassen jeg har og prøve å være forsiktig.
Den vil vel overleve dynobremsinga på 4. giret? Så kan jeg heller tune ned til halv effekt til jeg finner en løsning(eller mye penger)
Bremser på 3 giret... ingen vits å dra på med 240km/t på dynapacken
Så du får rette data på 3.giret og? Er vel gjerne bare snakk om å legge inn riktig utveksling som beregningsgrunnlag altså.. Ok.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 06, 2015, 15:41:17 pm
Har kjøpt en standard 091 kasse jeg fant på finn.no
Så får det bli en egen tråd etter hvert når jeg bytter ut innmaten i denne med noe weddle greier.
Har jeg forstått det riktig at den er så og si bolt on?
Her er noen bilder fra annonsen:



Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 06, 2015, 15:42:15 pm
.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Erlend / bug66mai 06, 2015, 16:24:58 pm
må vel bytte utgående aksel?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERmai 06, 2015, 16:39:50 pm
Stemmer, må være utgående aksel for type 1 svinghjul/clutch. Og du må ha tak i en starter som er til 091 kasse da clutchuset er bittelitt lenger på 091 kassa.
Finnes et kitt med girkassefester som er for busskasse i boble. http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-4331



Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: forBaustmai 06, 2015, 17:28:27 pm
Håper det er det lov å spørre i tråden din:
Passer dette settet til biler før 61 også?

Jab


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Race-buggymai 06, 2015, 17:53:28 pm
bruker dette på min 59 mod, JAB

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-9543


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 06, 2015, 19:36:56 pm
Trodde det bare var å kappe 12mm av utgående akselen?
Starter visste jeg om.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 06, 2015, 21:56:48 pm
skal du ha girstanga oppe  på tunnelen eller såkalt 10 degree mount?=?
091 hockeysticken er mye høyere plassert enn på boblekassa.
Berger bl.a har vel girstanga oppe på tunnelen.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERmai 06, 2015, 22:28:42 pm
Jeg får et cable shift kit for buss kasse til overs nå som jeg bygger om til vertical gate shifter, om det er av interesse.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 07, 2015, 00:39:32 am
skal du ha girstanga oppe  på tunnelen eller såkalt 10 degree mount?=?
091 hockeysticken er mye høyere plassert enn på boblekassa.
Berger bl.a har vel girstanga oppe på tunnelen.
tenkte enten senkeadapter eller 10 grader montering ja siden jeg har så og si originalt håndbrekk.


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 07, 2015, 00:40:10 am
Jeg får et cable shift kit for buss kasse til overs nå som jeg bygger om til vertical gate shifter, om det er av interesse.
hvordan ser det ut? Link for montering?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERmai 07, 2015, 07:32:33 am
Ser slik ut:
(http://i75.photobucket.com/albums/i318/lil_italy480/Cable-Shift/TypeII2.jpg)

http://www.cableshift.com/VT-2/VW%20Type%20II.html


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veemai 07, 2015, 07:48:46 am
Hva slags tilpasninger krever det i karosseriet? Må jeg fjerne litt av brannveggen?


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: BERGERmai 07, 2015, 07:53:59 am
Det er jeg usikker på for i min bil er alt over girkassen fjernet. Men antar at en del av området over der nesekon går inn i tunellen må bygges om for å få plass til mekanismen som sitter fremst på kassa. 


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veejuni 22, 2015, 07:55:12 am
Har kjøpt 091 girkasse. Satser på T1 nesekone og full weddle innmat med spole. Det var veeeldig omstendelig med G50 kasse. Så et body off prosjekt, og til og med der var det mye arbeid..
Og sikkert vanskelig å få godkjent så lenge du må fjerne så mye strukturelt og bygge opp igjen..


Tittel: Sv: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm
Skrevet av: Formula Veeaugust 18, 2015, 15:23:14 pm
Motoren er tenkt å brukes til å cruise rundt uten tak i solskinnet på vei til SCC, kjøre noen "run" og cruise hjem igjen.  :)
...Så blir det kanskje bygget en løpsbil en gang som den skal i.

Problemet ditt er ikke cruisinga. Da kan du beholde den du har.
Problemet oppstår den dagen du kjøper skikkelige bakhjul og dumper clutchen på en preppa stripe. Alt annet er hjulspinn og du vil ikke ha noen issues
Det gikk "troll i ord" selv med gatedekk og en 154hk!  ;D ;D ;D