VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Jan Ivar på mai 30, 2015, 23:45:36 pm



Tittel: Plugger til 66 1300
Skrevet av: Jan Ivarmai 30, 2015, 23:45:36 pm
Driver med min type 1, 66 mod, har ikke vært startet siden -87. når jeg tok av motoren så jeg at grunnen til at den ble parkert, skiftet clutch og trykkplate som var ny men glemt og ta ut "låsepinnene" som holder trykkplata sammen. Da kommer spørsmålet, Dette er en 6v 1300. Hvilken tennplugger trenger jeg? de er borte så jeg vet ikke. vil helst bruke NGK. bilen skal ikke startes ennå, men jeg må sikkert ha masse help etter hvert ettersom motoren satt fast (og bremsene) når jeg hentet den. Den har stått lagret godt og tørt siden den ble parkert...
Tips?


Tittel: Sv: Plugger til 66 1300
Skrevet av: SveinTmai 31, 2015, 09:37:57 am
Gratulerer med bil og velkommen på forumet.  :)
NGK B5HS er det som er anbefalt til standard motorer. Bosch sine W8AC skal gjøre samme nytten.
Så får man sikkert noen nyere med andre elektroder og lignende, men det er en annen sak.


Tittel: Sv: Plugger til 66 1300
Skrevet av: jubalubamai 31, 2015, 20:17:21 pm
Anbefaler sammesom SveinT. Funker som bare fy. Og ganske enkel å få tak i.


Tittel: Sv: Plugger til 66 1300
Skrevet av: Jan Ivarjuni 02, 2015, 22:04:58 pm
Takk for svar :)


Tittel: Sv: Plugger til 66 1300
Skrevet av: Kjell Roarjuni 03, 2015, 15:38:33 pm
Anbefaler BP5HS -gir ennå litt bedre gnist enn B5HS, pga 1,7mm lengre elektrode.
Dvs at gnisten tennes litt lengre ut i forbrenningskammeret, og "rekker" å tenne mer fuel på vei opp.
Har aldri hatt en plugg som har svikta etter jeg gikk over til P-plugg. '

Ser at også enkelte seriøse leverandører av VW-deler i utlandet anbefaler det samme som meg, og ikke bare en direkte sammenlignbar plugg med hva som var tilgjengelig på 50/60-tallet.