VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: VWdriver på juni 28, 2015, 22:36:52 pm



Tittel: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: VWdriverjuni 28, 2015, 22:36:52 pm
Hei folks.

Har en Dreibenk med 1fas 750W 230V motor.

Den har Startkondensator og en driftskondensator.

Motoren starter og går, men kanskje litt lavt turtall(kanskje) normalt turtall er 1440 rpm.
MEN, når man legger belastning på så hakker den og går ujevnt.
Startkondensatoren blir varm, men driftskondensatoren er helt kald.
Motoren blir også varm(litt for varm )etter kun korte oppstart og kjøring. Dvs mindre en 30 sekunder.


Er det driftskondensatoren som ikke fungere?
Hadde ikke startkondensatoren fungert så hadde den vel ikke begynt å snurre.
Jeg er elektriker fra tidligere, men har nesten ikke jobbet med motorer.
Marius K.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: RødeBaronjuni 30, 2015, 01:55:46 am
nå er jeg på tynn is altså, men hvis den ikke er styrt av frekvensomformer, må det jo være en slags clutch der, kan det være den?


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: Endre Sjuni 30, 2015, 19:54:50 pm
Har du mulighet for å måle motstanden i viklinger? hvis kondensator blir varm så er noe galt hvertfall... Disse kan eksplodere og det er ikkje noe særlig... Hvis du har et multimeter og mulighet for å måle uf ( microfarad) så kan du teste disse også enkelt. Bare husk å kortslutte polene på kondensatoren først så lader du den ut.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: SveinTjuni 30, 2015, 21:36:57 pm
Hvordan veksler den mellom startkondensator og driftskondensator? Viss det er en automatisk sentrifugalbryter kan det vel være at driftskondensatoren er gåen slik at med belastning synker turtallet og startkondensatoren kobler inn igjen, turtall øker og den defekte kobles inn, turtall synker osv osv...?

Enkleste er nok som Endre sier, å finne et måleinstrument som kan måle de.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: VWdriverjuli 01, 2015, 11:22:14 am
Hei folks

Endre S har dessverre rett, her var det noe virkelig galt. BRENTE VIKLINGER.
Har søkt mye både på youtube og www. Så da har man funnet ut mye om testing.

Start kondensatoren virket fint., ellers begynner den ikke å snurre, men må ha hjelp.
Driftskondensatoren er målt og funker. Så da tenkte jeg å sjekke speed swithen, sentrifugalt aktivere av god gammel fjær type. Den var ok. MEN med flere brente viklinger så når den nok aldri turtallet som den skal for å slå over til driftskondensatoren. DET VAR NOE DRITT.
Jeg kjørte motoren et lite minutt. Den blir ekstremt varm og er rene varmeovnen i lang tid etterpå.
IKKE BRA
Jeg må ha ny motor. Hvor kan man få tak på det?
Marius K.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: Ivarjuli 01, 2015, 12:03:54 pm
Synd med brent motor.
Du får sjå om det er nokon her som passer: http://www.lonne.com/Content/Uploads/files/Downloads/Lonne_Main_Catalogue_2012/Chapter%201%20-%20Eletric%20Motors.pdf

Lønne kan hjelpe i meir enn 99% av tilfella  ;)


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: VWdriverjuli 07, 2015, 23:42:11 pm
Hei folks

Nå har jeg litt å gå ut ifra :)

1. jeg har kontaktet Bauhaus for å få tak i en ny. Helst på reklamasjon. Men da mål jeg oppdrive kvittering fra han jeg kjøpte av.
Om ikke så sjekker Bauhaus prisen.
2. Jeg har fått et tlf nummer til en som er ekspert på å vikle om motorer.
3. Kjøpe ny motor enten fra LONNE kontakten eller eventuelt fra Sverige sin forhandler på dreibenken.

Så får vi se hva fremtiden bringer, håper den er lys :D

Marius K.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: VWdriverseptember 13, 2015, 14:31:03 pm
Hei Volks

Da er motoren reparert. Den ble viklet om hos Øyulfstad Elektro i Kvinesdal. Pensjonert kjempehyggelig kar.
Ble tipset om han fra en her på Forumet.
Prisen ble i underkant av 1000kr pluss frakt. Kjempeservice og raskt. Meget dyktig

Motoren hadde brente viklinger. Hvorfor den har brent er et mysterium.
Sakens kjerne. Den har både startkondensator og driftskondensator.
Startkondensator får den i gang og sentrifugal bryteren kobler denne ut raskt.(et par sekunder maks)
Hvis dette ikke skjer, så brennes viklingene ganske fort da den trekker mye strøm i startøyeblikket og blir gående på startkondensatoren på halv fart ca.
Starkondensatoren, driftskondensatoren og sentrifugalbryteren var alle i orden!!!
Hvorfor har den da brent?? Øyulfstad kunne ikke forklare det. Kanskje den har blitt holdt fast i start øyeblikket av en eller annen grunn?
Jeg tenkte om du har et 3 Fas anlegg i huset og en sikring går så hender det at du får halv spenning på resten av fasene?? Bare ren spekulasjon.

Nå er den i allefall i orden og er klar for montering. :) :) :) :)

Hilsen Marius K.


Tittel: Sv: 1 Fas 230v Dreibenk motor motorproblemer
Skrevet av: Formula Veeseptember 15, 2015, 08:01:02 am
Øyulfstad er dyktig. Jeg brente en industrimotor(lærlingen hadde ipoden for høyt på og hørte ikke belastning ble for høy..) og fikk viklet den kraftigere, fra 7,5kw til 11kw. Ble kanonbra.