VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: RødeBaron på juli 04, 2015, 11:30:13 am



Tittel: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: RødeBaronjuli 04, 2015, 11:30:13 am
Har sendt søknad til biltilsynet om ombygging av bobla, kerscher 160hk bremser og oppgradert motor.

bobla er en 1303 s 74mod, motor blir på rundt 140 hk+


Dokumentasjon fra produsent??  finnes noe sånt?  hva skal en svare på slikt?
har heller ingen kvitteringer på deler i motoren, hvis ingen har en luftkjølt t2 transporter med 2,0 motor som er vraka jeg kan linke til..

sjekk utklipp fra svar under:


Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: BeetleBugjuli 04, 2015, 11:38:41 am
Enkelt: I TÜV sertifikatet ditt finner du at Kercher har typegodkjent din bil med dine bremser opp til 160hk. Det rekker for biltilsynet og hvis ikke så kan du vise til flere andre som fått sine bobler godkjent. VW har aldri godkjent bilen med så  mye effekt og nettopp derfor har Kercher gjort jobben. Det er dette du betaler for når du velger Kercher bremser.

Kvittering for motoren har jeg ikke hørt før og jeg kan ikke se at det skal være nødvending. Bremsepapir derimot er ett krav.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: RødeBaronjuli 04, 2015, 11:48:50 am
Takker for svar beetlebug :)  letta noen kilo nå.

papirene jeg har er jo på tysk, kanskje noen har oversatte kopier jeg kan kjøpe kopi av?  greit å ha i bakhånd.



Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: BeetleBugjuli 04, 2015, 12:04:44 pm
Takker for svar beetlebug :)  letta noen kilo nå.

papirene jeg har er jo på tysk, kanskje noen har oversatte kopier jeg kan kjøpe kopi av?  greit å ha i bakhånd.


Det er ikke krav til oversettelse. Du kan nevne at SVEIS systemet deres er oppdatert med info om Kercher bremser og godkjenning av VW T1. Det er SFOOR (Spesialgruppen for Ombygde og Reparerte kjøretøy) som har oppdatert systemet hvis dem tviler. Skulle din lokale trafikkstasjon mot formodning kreve oversettelse så har jeg mitt sertifikat oversatt av offentlig godkjent oversetter.

Når det gjelder ulik dimensjon av dekk foran og bak så er også SVEIS oppdatert med info om at dem godkjenner 205/50 foran og 285/40 bak.

Husk å få godkjent setebelter, ratt og alt annet som ikke er originalt så slipper du "stress" senere. Beltene må enten være E godkjente eller FIA/SFI. Rattet må være E godkjent.

Mvh
BB



Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: RødeBaronjuli 04, 2015, 12:50:21 pm
sliter nok med å få godkjent rattet, OMP Corsica, regner med at det er e-godkjent men det dekker selvfølgelig speedometeret. regner med de henger seg opp i det..

så hvis noen har et originalt big-ratt fra 74 og opp liggende, kjøper jeg det gjerne

jeg kjører originale big-felger med et26, men ønsket å gå opp fra 185/65 til 195 eller 205 bak.. 



Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: Formula Veeaugust 18, 2015, 14:20:59 pm
Takker for svar beetlebug :)  letta noen kilo nå.

papirene jeg har er jo på tysk, kanskje noen har oversatte kopier jeg kan kjøpe kopi av?  greit å ha i bakhånd.


Det er ikke krav til oversettelse. Du kan nevne at SVEIS systemet deres er oppdatert med info om Kercher bremser og godkjenning av VW T1. Det er SFOOR (Spesialgruppen for Ombygde og Reparerte kjøretøy) som har oppdatert systemet hvis dem tviler. Skulle din lokale trafikkstasjon mot formodning kreve oversettelse så har jeg mitt sertifikat oversatt av offentlig godkjent oversetter.

Når det gjelder ulik dimensjon av dekk foran og bak så er også SVEIS oppdatert med info om at dem godkjenner 205/50 foran og 285/40 bak.

Husk å få godkjent setebelter, ratt og alt annet som ikke er originalt så slipper du "stress" senere. Beltene må enten være E godkjente eller FIA/SFI. Rattet må være E godkjent.

Mvh
BB


Mener bestemt at beltene må være E11 godkjente, og ikke FIA/SFI. BT krever blant annet trykk knapp utløsning, og SFI vrikobling. BT krever maks 2" bredde, og SFI 3". Når det gjelder dekk, er dette godkjent på ATS 7" og 9". det har de papirer på.


Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: BeetleBugaugust 18, 2015, 14:26:55 pm
Mine belter er godkjent med FIA/SFI stempling

Mvh
BB


Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: Tistloaugust 18, 2015, 14:48:04 pm
har heller ingen kvitteringer på deler i motoren, hvis ingen har en luftkjølt t2 transporter med 2,0 motor som er vraka jeg kan linke til..

eg skal vraka ein t3 luftbuss etterkvart med 2liter. vist da kan vera til hjelp.


Tittel: Sv: Trenger litt synsehjelp vedr svar fra biltilsynet
Skrevet av: Formula Veeaugust 18, 2015, 14:48:59 pm
Mine belter er godkjent med FIA/SFI stempling

Mvh
BB
Det er flott, men jeg fikk avslag på min søknad, begrunnet i at det var vanskeligere å kutte 3" enn 2"  for redningsmannskaper ;-)
Det sto og i kjøretøyforskriftene når jeg sjekket i 2013.

Men så fikk jeg godkjent dobble sett i bilen. (Altså 4 seler til 2 seter)
Det originale som ikke har noen funksjon da det begynner på utsiden av skulderen, og de nye 4 punkts med 3 festepunkter.