Tittel: Hva skal på min 1303S Skrevet av: krazy3en på august 04, 2008, 21:59:45 pm Hei folkens.
Jeg har kjøpt en boble 1303s med porsche styling (bredding, lokk og stigtrinn) montert. Men... motoren som stod i bilen er en 1900 ett eller annet, og jeg har NULL peiling på vw nyere enn golf. Det jeg spør om er hva er originalt i bilen sånn motormessig. Jeg har lyst å få i en heftig maskin senere, men det første jeg vil er å få bilen godkjent og på veien. Skal være komplett innvendig, men er demontert. Så har litt montering foran meg. Men det er jo enkle saker sånn sett. Kom gjerne med innspill, så skal jeg komme med spørsmål. Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 04, 2008, 22:04:35 pm Du skal nok ha ein 1600 orginalt, ein 1900 er jo allerede på grensa til å verta ei "heftig maskin" ;)
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Filip/purity på august 05, 2008, 06:40:52 am Originalt motorvolum skal vel stå i vognkortet..? Sjekk der, så ser du også om motoren er godkjent i bilen. Er den det ser jeg ingen grunn til å bytte den ut ::)
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: krazy3en på august 05, 2008, 07:30:19 am Det som er med motoren er at den er demonterte topper på og jeg har lyst å hive i en motor som starter og går, slik at jeg kan godkjenne den og så bytte ut motor. Eventuelt bygge sammen den jeg har.
Ja, hvis den er godkjent, så er det jo gull. Må se om det finnes noe vognkort i bilen. Er det samme girkasse som brukes på 1900 og på 1600? Hvor mye må jeg regne med å gi for en 1600? Hvilken motorkode skal jeg se etter når jeg skal kjøpe? Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 05, 2008, 10:47:03 am Du bruker nok samme girkassa ja :)
Motor: Se etter ein fin 1600 dobbelport kode: AS :) Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: krazy3en på august 06, 2008, 07:57:53 am Ok. Takk så mye for svar. Lærer masse om bobler for hver dag som går. Det er gøy:)
Hva er vanlig å gjøre med understell og bremser på en sånn bil? Hvilke biler kan jeg ta deler fra? Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: krazy3en på august 09, 2008, 14:54:20 pm Ingen?
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 09, 2008, 17:17:04 pm Du har IRS understell, så då må du ta deler frå ein an bil med IRS ;) vanligvis nyare vw (over 70modell..)
Eg trur(men ikkje sikker) att dei som har ein "S" i modell navnet har IRS, som din! Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: JS på august 09, 2008, 19:14:23 pm En 1300S kasse er en svingakselkasse, så slik er det nok ikke.
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 09, 2008, 23:51:21 pm Kva står den S'en for uansett?? Superbeetle?
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Espen S. Andresen på august 10, 2008, 00:07:50 am Nope. "Superbeetle" er det amerikanske navnet på 1302 og 1303. Disse kom både med og uten S. Og 1300S er ikke en superbeetle.
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 10, 2008, 00:11:01 am Jaja, feil tråd å diskutere det i .. Kanskje me skal Back To Topic? :)
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Rocket-Racing på august 10, 2008, 00:19:12 am 70-talls biler med S bak modelbetegnelsen har 1600 motor og de uten har 1300..
Litt rart det der.. Greit nok at 1302S og 1303S hadde 1600, dette er typebetegnelser som ikke har med motorstørrelsen og gjøre. Men når de monterte 1600 i en "tradisjonell" bil med svingaksel og torsjonforstilling kalte de den 1300S.. Noe misvisende spør du meg, skulle tro at en bil med den betegnelsen faktisk har 1300 motor.. Dette er også grunnen til at 1300S kassa er så ettertaktet, det er den eneste svingakselkassa som er levert til 1600 og dermed har høyere giring (og grovere tenner som gjør den sterkere) Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Jærva på august 10, 2008, 01:16:57 am 70-talls biler med S bak modelbetegnelsen har 1600 motor og de uten har 1300.. Litt rart det der.. Greit nok at 1302S og 1303S hadde 1600, dette er typebetegnelser som ikke har med motorstørrelsen og gjøre. Men når de monterte 1600 i en "tradisjonell" bil med svingaksel og torsjonforstilling kalte de den 1300S.. Noe misvisende spør du meg, skulle tro at en bil med den betegnelsen faktisk har 1300 motor.. Dette er også grunnen til at 1300S kassa er så ettertaktet, det er den eneste svingakselkassa som er levert til 1600 og dermed har høyere giring (og grovere tenner som gjør den sterkere) Det med at S står for 1600-motor stemmer, men bare stort sett... Noen 75 mod 1303 hadde 1600 motor selv om det bare heter 1303.. I samme slengen kan det jo nevnes at alle S-modeller hadde skivebremser foran, men her oxo med unntak av noen 1302 S som kom med trommler foran.. :) Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Tistlo på august 10, 2008, 01:48:56 am Er vist ikkje berre og berre det med "S" I modell-navnet :D
Tittel: Sv: Hva skal på min 1303S Skrevet av: Rikard på august 13, 2008, 22:25:07 pm da har jeg en S alikevel da;) ;D siden jeg har 1600 motor og ett untak med trommelbremser foran JIPPI
|