Tittel: Oljelekasje. Skrevet av: Rask på oktober 25, 2015, 23:31:25 pm Har nå hatt ute min 1200 motor 3 ganger grunnet oljelekasje.
Oljen kommer mellom deling motor/gir. Det er ikke fra gearkassen. Så det er vell simmeringen bak svinghjul som er problemet. Noen som har tips hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet? Stussen på svinghjul ser ok ut. Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 25, 2015, 23:39:21 pm Bytt simmeringen bak svinghjulet ;)
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: P-stop på oktober 26, 2015, 00:09:11 am Bytt simmeringen bak svinghjulet ;) Kjempeidè!Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Kjell Roar på oktober 26, 2015, 00:19:30 am Ikke bruk tjukk olje (f.eks 20W50), da den gir høyere oljetrykk på kald motor, og derfor sprenger simmerringer/pakninger fortere.
Sjekk også at pakningene på oljekjøleren ikke lekker. Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 26, 2015, 20:54:11 pm Bytt simmeringen bak svinghjulet ;) Kjempeidè!Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Rask på oktober 27, 2015, 22:50:14 pm Må vell skrive det litt klarere. Har byttet simmeringen 3 ganger. Takk Kjell R. for tips. kjører på 10-40 Helix halvsyntet. Problemet er at det begynner å lekke nesten med en gang, å nå nesten renner det :( :( : Tenkte å ta ut motoren i vinter å skru den helt sund (deles), å bytte alt av pakninger. Noen tips i forhold til det? Vill ha en tett motor :'(
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Squareback på oktober 27, 2015, 23:50:40 pm Hvor mye aksialklaring har du når du napper det store reimhjulet (dvs veivakselen frem og tilbake?)
Er det svært lite eller "klonk - klonk" Er motoren utslitt så er det ikke lett å få tett motor pga "gjennomslag" osv? - (Du er sikker på at det ikke kommer fra oljekjøler/oljekjølertetninger som det spørres om lengre opp her?) Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Formula Vee på oktober 28, 2015, 08:45:24 am Er O-ringen i bunnen av svinghjulet hel/byttet?
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Lundby på oktober 28, 2015, 19:28:47 pm Er simmringen satt for langt ut?
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Formula Vee på oktober 29, 2015, 16:24:59 pm Er simmringen satt for langt ut? ;DTittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 29, 2015, 18:06:31 pm Er simmringen satt for langt ut? Er det mulig da ??;) ;) ;) Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Lundby på oktober 29, 2015, 20:56:08 pm Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen..
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Squareback på oktober 29, 2015, 22:34:38 pm Er simmringen satt for langt ut? Er det mulig da ??;) ;) ;) Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Men ikke mye å justere på Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den kommer noe lengre ut eller litt lengre inn for å komme unna et evt "slitt" felt på veiva. 1 mm eller så? Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett på anleggsflaten mot svinghjulet. Når motoren er gang så vil jo motoroljen smøre... Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmeringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø... Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Rask på oktober 29, 2015, 23:07:50 pm Takker for svar og tips. Når motet kommer så skal jeg ta en tur i garagen for å sjekke litt. Er ikke sikker på om det kommer fra oljekjøleren, men dråpene kommer midt under delingen på motor/gir. Hvilken olje kjører dere med på en slik motor?
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 30, 2015, 00:04:07 am Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen.. Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt. Hvis du leser litt ned i tråden til Formula Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.html Ble bare en intern forum humor greie :) Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 30, 2015, 00:06:58 am Er simmringen satt for langt ut? Er det mulig da ??;) ;) ;) Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn. Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen. Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø... Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Squareback på oktober 30, 2015, 00:14:51 am Er simmringen satt for langt ut? Er det mulig da ??;) ;) ;) Tror jeg ikke. Men det er kanskje flere momenter. Vår felles venn og boble-eier (i Vestliveien) har jo skrevet en lærebok om simmeringer for noen år siden. Jeg spurte jo han om råds da jeg selv hadde lekkasje samme sted. Erling ga meg følgende råd - mener jeg. Sjekk at anleggsflaten der simmeringen skal møte svinghjulet ikke har slitasjeskader. Man kan i så fall feks sørge for at den nye simmeringen ikke kommer på samme sted som før... Normalt finnes det en mal å få kjøpt som man kan bruke for finne ut hvor langt inn ringen normalt skal stå. Men ikke farlig om den ikke kommer noe lengre ut eller litt lengre inn. Viktig er det også at den ikke ødelegges pga manglende smøring/varmgang under montasje/oppstart. Det unngår man lettest ved å bruke litt olje eller kanskje enda bedre med fett der Simmringen møter svinghjulet når man setter dette sammen. Simmringen av beste kvalitet er også en selvfølgelighet. Jeg byttet simmringen for 5-6 år siden i den røde bilen. Den lakk som en sil før dette og er nå tett og fin. Den gamle ringen var knallhard og sprø... Trodde simmeringen møtte svinghjulet jeg... Her et bilde fra mitt svinghjulet når jeg byttet... søkte opp temaet på www.thesamba.com og fant denne tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=338052&postdays=0&postorder=asc&start=20 i det tilfellet på thesamba var det for dårlig eller fraværende veivhusventilasjon som gjorde at trykket ble for stort inne blokka.... Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Formula Vee på oktober 30, 2015, 08:52:36 am Mulig jeg forklarer meg dårlig gutter men ja,den kan jo settes feil eller ikke langt nok inn da for og prøve den forklaringen.. Det var ikke noe som helst galt med svaret ditt. Hvis du leser litt ned i tråden til Formula Vee, så måtte han rive et nybygget monster av en HOLEY MOLEY motor. Bare for å finne ut at simmringen satt for langt ut. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,61575.510.html Ble bare en intern forum humor greie :) Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: TrettenNullTo på oktober 30, 2015, 08:53:04 am Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld ::)
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Formula Vee på oktober 30, 2015, 08:56:26 am Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer.
Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Kjell Roar på oktober 30, 2015, 11:15:30 am Veivhus ventilasjon kan aldri bli for bra. Har og slitt med det de siste 8 årene. Men nå er det slutt. Ofte årsak til irriterende oljelekkasjer. Høyt trykk i veivhuset kan også være tegn på sylinderlekkasje, dvs slitne sylindere/ringer. Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Squareback på oktober 30, 2015, 12:29:52 pm Seff. Jeg som ikke brukte hue i går kveld ::) ....Jeg trodde på deg noen minutter....Helt til jeg begynte å tenke og grave i mine gamle bilder....(rakk til å med endre litt frem og tilbake på innlegget mitt..) Er nok relativt viktig at simmeringen sitter akkurat passe langt inne ja... Skal selv gå over veivhusventilasjonen...Det er urørt, men alle slanger, tetninger og innmaten i "tårnet" skal gås over... Tittel: Sv: Oljelekasje. Skrevet av: Pan på oktober 30, 2015, 23:32:18 pm På min motor var det i sin tid, før jeg kjøpte bilen, satt inn feil oljetrykksbryter. Det gikk fint merkverdig lenge, men til slutt tøt det olje ut overalt der det kunne tyte, bortimot. Motoren gikk jo med altfor høyt oljetrykk. En kanskje lite sannsynlig, men dog muligvis medskyldig feilkilde. Oljekjøleren bula til alle kanter.
|