Tittel: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på november 27, 2015, 00:56:19 am Hei
Har startet på restaurering av min onkels type3 Trenger tips hvor det er likest å få tak i deler. Trenger alle lister/pakninger på dører/ruter,bremser,dempere og div annet stæsj. Sitter en 1600ccm motor på 54 hk i denne. Noen enkle tips om hvordan man får litt mere futt i denne? Den skal plukkes helt ned og overhales Bernt[attachment=1][attachment=2] Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Erlend / bug66 på november 27, 2015, 01:09:08 am Helt ned og overhaling..
Fortsatt 1600: kam, porte topper, eksos og forgassere. 100hk går fint å få til. Større motor så er valgene MANGE fler, og eneste begrensning er fantasi og lommebok.. Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på november 27, 2015, 17:20:20 pm Finnes det en annen motor med mere effekt, som det er bedre å satse på da?
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Erlend / bug66 på november 27, 2015, 17:29:38 pm Som passer rett i? Nei. Muligens noe type4 motor, men der har ikke jeg full oversikt
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Ziggy66bug på november 28, 2015, 01:30:59 am Kult att du begynner på Type 3! Dette er gode biler ;)
Ser 2 biler på første bilde, er ene delebil? Mye rust? Angående motor som uansett skall plukkes ned å overhales. Jeg har selv satt kun et 1641ccm kit på min og merker da litt forskjell! Gjetter på ca 60hk... Det er ikke all verden, men fungerer veldig fint i en bruksbil! Skulle du oppgradert så må du uansett forbrede deg på å bruke noen kroner. Som Erlend skriver så kommer du langt med kam, porting, gassere osv. Hadde det vært min motor så hadde jeg gått for 2 dobble 36-40 IDF/drla, portet og plana toppene for høyere komp og en mild kam Feks Engle 110. Ballansert veiv... Skulle du ha varme i bilen (som jeg anbefaler!!) så hadde jeg kjørt med orginal exsos. I tilleg så koster god oppgraderings exsos mye til type 3, med mindre du går for billigste jalla anlegg... Og viktig! (dette vet du kanskje) Husk alt av orginal kjøleblikk/ gummi deler! Den store luftbelgen helt bakerst er svært viktig! Bruk også termostat... Andre alternativer er selvfølgelig type 4 motor. Står litt om dette rundt på nettet. blir da noe ommbygging/modifisering. En annen er jo feks 2,1 WBX. 112 hk. disse motorene passer veldig fint baki en type 3, MEN da må du jo legge opp vannrør og montere radiator..... Er lommeboka stor nok så kan du jo velge å vrake. Har du først begynt så har det lett for å balle på seg og penga forsvinner uansett :P Lykke til med både bilen og motoren! 8) Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på november 28, 2015, 16:06:55 pm Ha har to 71 mod.
Den lyseste er den som skal restaureres(min onkel kjøpte den ny i 71) Var sørom å kjøpte delebil i sommer, da jeg manglet litt interiør,gearboks og noen deler til forstilling Litt rust nede på for/bakskjermer. Lite rust i gulv. Hva snakker vi om i pris på forgassere,kam,porting/planing av topp ca da? Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på november 28, 2015, 16:25:25 pm Vart litt garasjearbeid i dag.
Pussing av bunn :) Må fram med Esab`n en liten tur ja God Hælg ;D Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på januar 16, 2016, 01:31:41 am Litt oppdatering
Da er understell,for og bakstilling sandblåst og lakkert Holder på å montere sammen forstilling, og lurer litt på senking av bilen fram/bak Hvor mye må man justere? :o Innersiden eller yttersiden? Ønsker en lav bil det gar an å bruke daglig Gode råd motas med takk ;D Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Hans på januar 16, 2016, 13:26:05 pm har ikke rørt type 3 men youtube er en gullgruve på instruksjonsvideoer på senk m.m.
Lykke til med restaureringen , ser bra ut :) Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på januar 16, 2016, 20:28:01 pm Har sett litt på YouTube, men finner ingen med god
forklaring hvor mye hvert hakk utgjør. Noen som har en link til en god video? Min forstilling har vært helt demontert. Har fått fortalt at nedre arm framme skal ha en vinkel på 39 grader originalt? Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: TrettenNullTo på januar 16, 2016, 23:42:34 pm Hvis det er samme antall splines på torsjons stavene bak som på Bobla og avstanden fra torsjon taven til spindelen er nogen lunde lik kan du vel bruke denne tabellen http://www.volksworld.com/tech-guides/technical-information/vw-rear-suspension-adjustment-chart-9673
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Squareback på januar 17, 2016, 05:28:00 am Senk et ytre hakk foran først du. Ikke rør noe bak. Kjør litt og se hvordan det er.
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på januar 26, 2016, 22:08:41 pm Da vart varianten justert ned 1 hakk fram,uendret bak.
Får se hvor mye det utgjør når den blir ferdig montert. Understellet er straks ferdig montert. Venter bare på nye skiver/tromler,så er den tilbake på hjula ;D Så til dagens problem: Har begynt nedpussing av karosseri. Begynte å slipe ned innerskjermer med vinkelsliper med stålbørste DET TAR VELDIG LANG TID,OG MANGE STÅLBØRSTER!!!!!!!! :( :( Noen som har gode forslag for å fjerne maling og rust? Noen som har erfaring med Sodablåsing? Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Endre S på januar 26, 2016, 22:44:42 pm Alt annet en stålbørster.... Det blir dyrt også. Har ikke erfaring med soda, men du er nok inne på noe...
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på februar 03, 2016, 19:24:21 pm Startet med soda/Sandblåsing av karosseriet no.
Fant fort ut at min kompressor var litt for liten. :( Noen som har tips om hvor jeg får kjøpt billig og bra kompressor? Helst minimum 100l tank og 4hk eller mer. Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Kjell Roar på februar 04, 2016, 00:35:10 am Veit at noen heller kjører 2 mindre kompressorer, enn å kjøpe en stor. Du bør vel ha 3-400 l totalt.
Ville f.eks. vurdert den som heter 400 på denne sida: http://www.moeco.no/subdet9.htm Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: GraffsT1 på februar 08, 2016, 16:14:11 pm Følger denne :)
Gratulerer med überkuul bil. Denne ser ut til å være rustfri i forhold hvordan min Fastback var når den ble påbegynt ;D Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på juli 11, 2016, 23:29:04 pm Liten oppdatering.
Lenge siden sist, men har gjort litt i det siste da Understell/karosseri montert i lag, og sandblåst hele karosseriet. Prøvd meg på lakkering an bagasjerom framme. Syregrunning,2lag grunning og så 1 lag fin oransjefarge ;D Skal prøve å få sparklet karosseriet neste uke. Så lakkering ;D Har prøvestartet motoren (bare på gulvet) Måtte ny bensinpumpe til, før den startet relativt lett. Sikkert ikke vert startet siden 2004/2005. Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på juli 11, 2016, 23:38:49 pm Glemte av bildene..... ;D[attachment=1][attachment=2]
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Bernt på juli 11, 2016, 23:42:11 pm Litt flere bilder...[attachment=1][attachment=2]
Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Ziggy66bug på juli 12, 2016, 00:09:22 am Godt jobba! Blir staselig bil dette ;)
Og 70talls knæssj farver er kult! 8) Tittel: Sv: Restaurering variant type 3 Skrevet av: Endre S på juli 12, 2016, 15:46:25 pm Tommel opp :-)
|