Tittel: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: crazynick1988 på januar 20, 2016, 17:32:04 pm Hei!!
Eg har litt endringer i planen som der skjer ofte, og blev enige med meg selv om at bygge 1 bil som skulle være en show/treff og cruiser boble :) Hatt store planer før om at investere i dyr girkasse men tror egentligt at det holder med en orig kasse. Eg har en motor med dette opsett Std orignal VW 69mm veiv. lettet svinghjul Rådene er vektjusterte og omslipte originalråder fra Unneberg/VWHeritage Cima/Mahle 92mm sylindersats Engle w110 kam Alu støtstenger CB 1:1,25 vipper Hjemmeporta topper (043) med 42x37mm ventiler Nye ventiler og styringer ble montert når den ble bygget 30mm schadek oljepumpe tatt opp for full-flow oljesystem 9.5;1 i statisk komp 2x40mm dellorto drla Hvilken gearkasse ville i rådet meg til at bruke?? Bilen er en 1960 model og syns eg har hørt at den 1200 kasse er veldig lavt giret.. Hvilken skal eg bruke? Og nogen som har noget brukbart?? Mvh Bo Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Jesper1201 på januar 20, 2016, 20:03:28 pm Du kan med fordel kjøpe en girkasse som er litt mer langbeint, men trenger ikke legge en arm og et halvt bein i en girkasse.
Kjører du normalt holder en org. girkasse lenge. Kjøp en med 3,88 utveksling på diffen, da vil turtallet synke litt og det blir en fin cruiser kasse. Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Reiel på januar 21, 2016, 10:57:22 am Jeg har kjørt 1915 motor på org kasse fra -57. Det funker også heeeelt fint ;D
Morro I starten og et stykke oppover men som nevnt over; høye turtall på motorveien. Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: crazynick1988 på januar 21, 2016, 15:44:04 pm Ja eg er veldig i tvivl på utregningen.
men tror da det ville vore best nu når alt er karros og bunn er skilt av at sette den riktige gearkasse i så gearing er bedre :) men er litt i tvivl hvilket nummer eg skal have, da den må jo åg have smalle aksler. er der en med lav Ratio 3.875 og smalle aksler, har søkt på google men finner ikkje noe Nummer og model. ellers så må det blive den 60 model gearbox den er født med som kommer i igjen... Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Reiel på januar 21, 2016, 16:40:05 pm Aksler er ikke no problem, de flytter du bare over.
Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Kjell Roar på januar 21, 2016, 23:29:09 pm Jeg har kjørt 1915 motor på org kasse fra -57. Det funker også heeeelt fint ;D Morro I starten og et stykke oppover men som nevnt over; høye turtall på motorveien. Gamle splittkassa har omtrent samme utveksling som en 1500 kasse, da 30 hk går på lavere turtall enn 34 hk. Så turtallet er nok ikke så ille, da 1300S kassa ikke har så veldig mye lavere total giring. Tror mange blir "lurt" av høylytte eksosanlegg... Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: BeetleBug på januar 22, 2016, 09:16:29 am Det hjelper heller ikke med lavprofildekk.
Det finnes mange kalkulatorer der ute og jeg anbefaler CSP sin. Der legger du inn hvilke girkasse du har og utveksling samt dekkstørrelse og vips tryller den frem hvilke turtall motoren har på forskjellige hastigheter. Du finner den her: http://www.csp-shop.com/cshop/technik/getriebeberechnung3.php?lang=en Det ER slitsomt å ligge i 100+ på motorveien med en motor som spinner 3500 omdr. Og det blir ikke bedre med ett eksosanlegg som resonerer. Mvh BB Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Formula Vee på januar 22, 2016, 10:10:58 am Girkasse fra 1300S er fin.
Da har du rett under 3000 i 100kmt om du har litt høyde på hjula. Kjørte med 100hk på en standard 1300S og herjet mye med den, hadde aldri noen problemer. Brukte Stage 1 clutch. Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: crazynick1988 på januar 22, 2016, 16:00:28 pm Dette var en fine kalkulator!! :)
tak for link!! skal kjører 17" 215/50 felge Er der noen som har en 1300S gearkasse til salgs til fornuftige penge?? mvh Bo Tittel: Sv: Hvilken gearkasse til 1835 motor Skrevet av: Squareback på januar 22, 2016, 17:24:12 pm Du har fått mail av meg...
|