VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: FooZ på april 24, 2016, 15:12:24 pm



Tittel: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: FooZapril 24, 2016, 15:12:24 pm
Heisann, jeg har prøvd å få ut bolten med grisepikk og den knakk inni bolten,
jeg har også prøvd å borre masse små hull i bolten, rundt grisepikken,
men det gikk heller ikke, og nå er alle småborrene knekt.
Finnes det en greie man kan bruke for å presse grenrøret på plass her, uten å fjerne den knekte bolten?
Jeg skisset en ide' der jeg bruker en lengre bolt for å presse sammen på utsiden,
med en plate som låses fast ved hjelp av den fungerende (øverste) bolten,
og så kobles til en lang bolt som går på utsiden av toppen, med en stålkloss som griper tak der den knekte bolten stikker ut
på motsatt side fra grenrør-koblingen.  ::)
Litt vanskelig å forklare  ;D
Anywho, er det noen som har tips på hvordan jeg kan fikse dette uten å ta av toppen og evt bytte den?


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: SveinTapril 24, 2016, 19:28:20 pm
Jeg har god erfaring med å sveise på en større mutter viss det er noe igjen av bolten å sveise i. Sveis gjerne på en 10-12mm mutter og lirk frem og tilbake for å lirke det løst mens den ennå er varm etter sveisingen. Men eksosen må da av igjen.
Ellers se jo tegningen din ut til å være en mulighet, ja.


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: Team Antonsenapril 24, 2016, 20:19:36 pm
Ja å få ut knekte bolter kan være en vrien nøtt. Jeg ville begynt med å fjerne så mye somm mulig for se hva en jobber med. Tipset fra Svein er kjempetips men går ikke det så har Sandvik borr for å borre ut gjenge tapper å lignende eneste de må ha stødighet ved boring men de borer ut alt


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: FooZapril 24, 2016, 22:01:55 pm
Tusen takk for hjelp folkens, jeg har dessverre solgt sveiseapparatet,
men skal se om jeg får kjøpt nytt snart.  ::)
Først blir det nok å forsøke en midlertidig duppeditt for å holde sammen grenrøret/toppen,
om det ikke holder blir det demontering, og da får jeg testet både borring og sveising.  :)


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: FooZapril 26, 2016, 02:04:41 am
Da var bolten ute, etter 3 timer med boremaskin og banning.  ;D
Fjernet grenrøret og tippet motoren fram så hullet med bolten sto loddrett.
Jeg boret 3 hull rundt den knekte grisepikken, greide å få den ut, og deretter gikk resten ganske greit.   ::)


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: TrettenNullToapril 26, 2016, 20:36:18 pm
Godt jobba


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: ghia69april 26, 2016, 21:47:54 pm
Aldri en dag i garasjen uten nye urfordringer :D :D

ghia69


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: Huleboarapril 26, 2016, 22:51:52 pm
Gjorde dette trikset med sveise på større mutter og lirking sjøl for ikkje lenge si. Men då fekk eg beskjed fra mekaniker att eg måtte venta 15-20min for att sveisen sko bli hard nok. (Herdet) ?


Tittel: Sv: Knekt eksosbolt i motortopp
Skrevet av: FooZapril 26, 2016, 22:52:46 pm
Hehe, sant nok, men håper det blir myyyye mindre garasjetid når bilen er ferdig,
for nå er jeg mest sulten på å få rullet noen runder med bilen  ;D (selv om det ikke skjer før mai/juni)

Jeg lurer forresten på om clutch pedalen skal ha motstand helt fra den ligger nedi dørken?
Usikker på om jeg har fått feil type clutch wire, så jeg bruker den gamle som sto i bilen.
Da bilen var hel, før demontering,
hadde forrige eier brukt 5-6 muttere forran vingemutteren på wiren, for at den skulle bli stram nok,
men nå, etter montering, og med vingemutteren kun skrudd 2-3 runder inn på wiren,
er den allerede i spenn helt fra jeg lirker pedalklusteren inn i hullet sitt,
altså helt fra pedalen ligger bakover helt vannrett.. (har ikke montert pedalstopperen)

Det må nevnes at det var ikke montert sånn rund plate på trykkplata, siden motor er nyere enn girkassen måtte jeg ha en sånn,
og det var ikke montert da jeg kjøpte bilen, som igjen kan være grunnen til at noen av fingrene på trykkplata var bøyd..

Men den runde plata som er montert på trykkplata kan neppe utgjøre mer enn 1-2cm,
mens wiren nå ser ut som den er 10cm kortere enn sist den var montert.

Jeg synes også at slangen fra røret til clutch wire (inni tunnelen i understellet)
som skal stå i spenn fram mot armen før selve clutch armen, er veeeldig bøyd,
som om den er for lang.. dette kan evt også utgjøre noen cm..

Jeg har tatt ut wiren igjen nå, men skal forsøke igjen imorgen, og evt se om jeg kan bruke den nye wiren
om den er lengre enn den gamle.

Blæh, joda, kjenner allerede at det skal bli godt med en kald pils i garasjen til helga  ;D