Tittel: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på mai 30, 2016, 22:27:09 pm Hallo har en latebay med type 4 motor som lekker olje, er et noen som har noen tips hvor.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 30, 2016, 22:29:20 pm Rengjør.
Så ser du hvor det kommer fra. Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: freakpower på mai 31, 2016, 07:55:11 am Se gundig rundt støtstangrørene.
Der sitter det O-ringer som må byttes isåfall. Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på juni 01, 2016, 20:41:54 pm Takk for tips Freakgower, æ sjekke det. Skal på tur så det er greit at d ikke lekker så mye.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: TrettenNullTo på juni 04, 2016, 22:55:19 pm Min T-4 motor lakk også mye olje. Kom mye olje fra simmeringen bak ved reimhjulet, masse olje fra støtstangrørene og litt fra oljekjøleren.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Tuomo på juni 05, 2016, 07:14:20 am Metalldelene i type 4 (spesielt aluminiumblokk) tåler høyere temperaturer enn type 1 motor. Når type 4 var i VW-Porsche 914, satte Porsche som motoroljens grenseverdi 156,7 Celsius (!). Med tiden tåler pakningene ikke sånne høyere temperaturer, uten begynner lekke olje. Har selv tatt type 4 motor to ganger ut for å tette lekasjer. Det er dessverre ikke noe gode snarveier for tetning av lekasjer. I type 4 man trenger ikke ta toppene løs for å bytte pakningene for støtstangerørene, i motsetning for type 1.
Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere. Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på juni 05, 2016, 09:54:30 am Takk for gode tips, har bestilt tetninger til støstsngsrør og toppdekselpakninger. Prøver dette først og kjører i sommer, her er bayen klar for service.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på juni 06, 2016, 22:08:06 pm Har demontert mens jeg venter på deler, har tatt ut støtstangsrør, hær er nokk synderen. Se bilde.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: freakpower på juni 06, 2016, 22:34:08 pm Pass på å bruke O-ringer som tåler nok varme.
Sjekk også at støtstangrørenes anleggsflater for O-ring er runde. Mål med skyvelær. Har vært borti noen som var blitt ovale. De var vanskelig å få tettet. Måtte byttes HJ Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: H-MEK på juni 07, 2016, 13:51:35 pm På min 2liter fant jeg akkurat ut at det lekker rundt sylindrene mot blokka. Trodde også først det var støtrør. :(
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Kjell Roar på juni 07, 2016, 18:48:03 pm Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere. Med tjukkere olje får man tidligere oljelekkasje på en gammel motor pga høyere oljetrykk på kald motor, men det lekker ut litt mindre enn med tynnere olje. Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på juni 07, 2016, 21:06:40 pm Det var nokk oringene på støtstangsrør, oringene var litt av hvert , di var veldig sprøe og knekte av når jeg skulle demontere dem. Nye er montert, ventiler er justert og venter på oljefilter og toppdeksel pakninger. Noen som vet hvor mye olje som går på motoren.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: freakpower på juni 07, 2016, 22:07:47 pm Tror det er 3,5 liter
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Einic på juni 08, 2016, 06:22:40 am Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på.
Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: TrettenNullTo på juni 09, 2016, 22:09:21 pm Tror det er 3,5 liter Stemmer det.Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: freakpower på juni 10, 2016, 06:49:48 am Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på. I en del paknings sett kommer ringene på topplokksiden i Viton, mens ringene på blokksiden er mer standard O-ringer. Tittel: Sv: Oljelekasje type 4 Skrevet av: Jb68 på juni 10, 2016, 21:44:28 pm Det er et slikt sett jeg har kjøpt fra unneberg, grønne oppe og sorte nede.
|